250 هزار دوز واکسن کرونای «سینوفارم» امروز وارد کشور می‌شود


250 هزار دوز واکسن کرونای «سینوفارم» امروز وارد کشور می‌شود

ایران اکونومیست-رییسی گفت: امروز 250 هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

250 هزار دوز واکسن کرونای «سینوفارم» امروز وارد کشور می‌شود

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد؛ تاریخ ورود ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس نیز طی امروز یا فردا به ما اعلام می‌شود.
آغاز واکسیناسیون کرونا در گروه‌های جدید

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برنامه واکسیناسیون علیه کووید۱۹ گفت: روز پنجشنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک، واکسیناسیون گروه جدید را شروع کردیم. در این دوره جدید افراد مقیم خانه سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی در مراکز نگهداری در سراسر کشور، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و به ویژه جانبازان تنفسی و غسال‌ها در آرامستان‌ها واکسینه می‌شوند.

رییسی افزود: علاوه بر این ها واکسیناسیون پرسنل آی سی یو کرونا و بخش‌های ویژه کرونا، بخش‌های بستری کووید، آزمایشگاه‌هایی که آزمایش کووید انجام می‌دهند، مراکز منتخب کووید در بخش سرپایی و بهداشت و اورژانس‌های بیمارستان در این مرحله واکسینه می شوند و به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه های پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین ماه واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به تدریج بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می‌شود.

وضعیت کرونا در اروپا و آمریکا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور و حضور دیگر اعضا، درباره وضعیت بیماری کرونا در دنیا گفت: وضعیت بیماری در دنیا مطلوب نیست و تا کنون بیش از ۱۱۴ میلیون نفر در دنیا به بیماری کرونا مبتلا شدند و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز متاسفانه فوت کرده اند. در این میان کشور آمریکا سهم بسیار بالایی در آمار مرگ و میر و ابتلا دارد و بیش از ۵۲۰ هزار فوتی ناشی از کرونا فقط در کشور آمریکاست. انگلیس هم میزان مرگ و میر بالایی دارد و در اروپا تقریبا رتبه اول مرگ و میر کرونا مربوط به این کشور است.

وی افزود: بر همین اساس محدودیت های شدیدی در کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس اعمال شده است، این ویروس جهش یافته که از انگلیس شروع شده همه اروپا را درگیر کرده است و در انگلیس هم می توان گفت که کرونای انگلیسی جایگزین ویروس ووهان شده است. باید توجه داشت که سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی هستند اما در مقابل این ویروس به زانو درآمدند.

روند افزایشی کرونا در خوزستان و چهارمحال و بختیاری

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: در سطح کشور خودمان هم گرچه وضعیت روند بیماری تقریبا با ثبات است اما استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که روند بیماری در آنها افزایشی است؛ در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر خوزستان گردش ویروس جهش یافته بالاست و تعداد زیادی از افراد مبتلا به کرونا شده اند و میزان بستری هم بالاست.

وی افزود: اقدامات خوبی در خوزستان شروع شده و میزان رعایت دستورالعمل‌ها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می رسد روند افزایشی بیمار تا حدودی در حال کنترل شدن است همچنین اقدامات خوبی در بیماریابی انجام شده است و در همین زمینه نیز روزانه ۱۲ هزار تست فقط در خوزستان گرفته می شود. در کشور نیز بالای ۱۰۰ هزار تست در روز انجام می شود که این روند می تواند در تشخیص زودرس بیماران و اطرافیان آنها کمک کننده باشد.

۱۱ شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۱ شهر قرمز اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون وهویزه در وضعیت قرمز قرار دارند وامیدوارم با افزایش رعایت دستورالعمل‌ها بتوانیم از وضعیت قرمز در این شهرها خارج شویم.

وی گفت: در سطح کشور اکنون ۳۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۴ در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

چند هفته باقی مانده را رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور گفت: میزان رعایت دستورالعمل‌ها را باید به شدت رصد کنیم و این میزان را بالا ببریم. این چند هفته باقی مانده تا نوروز باید به شدت و با دقت رصد شود تا بتوانیم ایام نوروز آرامی را سپری کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت ویروس کرونا طوری است که شرایط خیلی قابل پیش بینی نیست و به محض عدم رعایت دستورالعمل‌ها موجی از بیماری می تواند شهرها، استان‌ها و کشور را در برگیرد.از طرفی ویروس جهش یافته انگلیسی هم به شدت قدرت سرایت بالایی دارد.

تشدید کنترل مرزهای غربی کشور با کمک هلال احمر

رییسی درباره کنترل مرزهای کشور گفت: در ارتباط با کنترل مرزها در ستاد بحث و قرار شد، نیروهای جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیروهای بهداشت بیایند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده است و مرزها به شدت کنترل می شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. اگرچه ویروس جهش یافته در کشور به گردش درآمده است اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم آن است که سریع بیماران و اطرافیان آنها راشناسایی کنیم.

وی خطاب به مردم گفت: ضمن تشکر و تقدیر از همه هموطنانم که به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و بتوانیم این چند هفته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم و ایام نوروز را به آرامی سپری کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا