برداشت غیرمجاز سرب و روی به سایر معادن اسفراین تسری یافت 


برداشت غیرمجاز سرب و روی به سایر معادن اسفراین تسری یافت 

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: بتازگی گزارش‌هایی مبنی بر برداشت غیرمجاز از معادن سرب و روی در برخی معادن دارای پروانه شهرستان اسفراین گزارش شده که سبب نگرانی شده است. 

مهندس مهدی سجادی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اخیرا برخی معادن در شهرستان اسفراین عرصه حضور انبوه برداشت کنندگان شده است که این اتفاق پس از ایجاد محدودیت در برداشت سنگ های سرب و روی از معدن آلبلاغ رخ می دهد.

وی افزود: حفاظت از معدن مطابق ماده ۱۹ قانون معادن بر حسب درخواست بهره بردار بر عهده نیروی انتظامی است.

وی با بیان اینکه اکنون برداشت غیرمجاز از معدن سست، معدن آب بخش، گراتی و معدن قلی گزارش شده است افزود: معدن آب بخش در مرحله انجام کار اکتشافی است، معدن سرب و روی در مناطق کوهستانی روستای سست دارای پروانه بهره برداری است اما این معدن غیرفعال است، معدن آهن و هماتیت در روستای قلی هم در دست مزایده است تا به سرمایه گذار جدید سپرده شود.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: معدن سرب و روی در گراتی هم اکنون عرصه حضور برداشت کنندگان شده است، عیار سنگ معدن در این معدن پایین است بر این اساس برداشت کنندگان آن را با سنگ های معدن منطقه آلبلاغ اختلاط کرده و به کارخانه های خارج استان به فروش می رسانند.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره زمین شناسی سرب و روی در منطقه آلبلاغ شهرستان اسفراین ۲ تا سه میلیون تن پیش بینی می شود افزود: میزان خلوص سنگ معدن در آلبلاغ ۲۰ تا ۴۵ درصد است.

وی تصریح کرد: میزان خلوص سنگ معدن سرب و روی در آلبلاغ بالا است از این رو برداشت کنندگان به برداشت غیرمجاز روی آورده اند البته اکنون با استقرار شرکت حفاظتی ایمیدرو، منطقه در کنترل است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: درصورتی که جلوی اقدام سودجویانه گرفته نشود علاوه بر اینکه برداشت های غیر مجاز معدنی به تمام نقاط استان سرایت خواهد کرد، به مرور عمل به قانون معادن در استان نیز بی اهمیت خواهد شد.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت