500 پژوهشگاه پس از پیروزی انقلاب در کشور تاسیس شده است


500 پژوهشگاه پس از پیروزی انقلاب در کشور تاسیس شده است

کرج - ایرنا - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نگاه محوری نظام اسلامی به توسعه مراکز دانشگاهی و علمی پژوهشی در کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 500 پژوهشگاه معتبر علمی در کشور تاسیس شده که فعالیت بخشی از آنها در سطح بین المللی است.

دکتر غلامحسین رحیمی روز شنبه در حاشیه بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مستقر در مشکین دشت استان البرز افزود: توسعه مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه ها پس از دوران پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیانگر توجه مسوولان به فعالیت های پژوهشی و ارتقای جایگاه علمی و تحقیقاتی کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: از مجموع ۵۰۰ پژوهشگاه کشور، ۲۴ پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و مابقی زیر نظر سایر مجموعه های کشوری فعالیت دارند که به عنوان سرمایه های ملی دارای نقش مهم و کلیدی در پیشبرد برنامه های علمی و تحقیقاتی کشور هستند.

وی افزود: مجموعه این پژوهشگاه ها دارای محققان برجسته و بسیار توانمند بوده که فعالیت آنها نوید دهنده ظرفیت بالای این مراکز و رشد شتابان در حوزه های مختلف علمی و فناوری کشور است.

رحیمی بیان داشت: پژوهشگاه مواد و انرژی یکی از پژوهشگاه های بزرگ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای چهار پژوهشکده بوده و تاکنون خدمات ارزنده ای در زمینه نوآوری و اختراعات در کشور داشته است.

وی ادامه داد: این پژوهشگاه از نظر مقالات بین المللی و انجام پروژه های نوآورانه و تحقیقاتی کارنامه دارای جایگاه ویژه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی ایران دارای ۷۰ نفر عضو هیات علمی و آزمایشگاه های گسترده در حوزه توسعه فناوری و در بخش مواد و انرژی به ویژه نانو و بیو مواد دستاوردهای ارزنده ای دارد.

وی با اشاره همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بخش دفاعی کشور بیان داشت: امروز شاهد همکاری های خوبی در این بخش هستیم به طوریکه به تازگی تفاهمنامه ای بین وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری و رییس کل ستاد مشترک نیروهای مسلح به امضا رسید که بر اساس آن همکاری های مشترک و منظمی در این زمینه شکل خواهد گرفت.

رحیمی اظهار داشت: این تفاهم نامه به نفع جامعه دانشگاهی و پژوهشی و دفاعی کشور بوده زیرا از یک سو بخشی از منابع مالی و تحقیقاتی صنایع دفاع به سوی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور سراریز شده ضمن آنکه ۲ طرف از تجارب علمی و از ظرفیت های موجود برای ارتقای سطح توانمندی های نظامی و علمی تحقیقاتی کشور بهره خواهند برد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه ها به صورت تخصصی کار می کنند، اظهار داشت: به عنوان مثال پژوهشکده نانو دارای ظرفیت های ویژه در زمینه تقویت صنایع دفاعی کشور است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: امروز صنایع دفاعی کشورهای پیشرفته جهان یک ارتباط منظم و پیوسته ای با نهادهای علمی خود دارند؛ هر قدر تکیه بر داشته های علمی و دانشگاهی داخلی بیشتر باشد، می توان بهره بیشتری در زمینه توان دفاعی و اقتصادی کشور برد.

وی بیان داشت : در زمان حاضر صنایع دفاعی کشور به بلوغ علمی و تحقیقاتی رسیده که می توانند برای انجام پژوهش های معتبر بین المللی درخواست پروژه داشته باشند یعنی می توان سطحی از فناوری را طلب کرد که با دسترسی به آن فناوری بتوانیم مقالات علمی معتبر بین المللی چاپ کنیم.

رحیمی ادامه داد: بسیاری از زمینه های صنایع دفاعی کشور به لحاظ علمی و تحقیقاتی در سطح بالا و پیشرفته هستند و در بخش تحقیقات علمی و پژوهشی بین المللی می توان فعالیت داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در پایان از نمایشگاه دائمی دستاوردهای فناورانه و آزمایشگاه ها و پایلوت های پژوهشگاه مواد و انرژی ایران بازدید کرد .

همچنین از المان شهید گمنام در محوطه پژوهشگاه مواد و انرژی ایران رونمایی شد.

500 پژوهشگاه پس از پیروزی انقلاب در کشور تاسیس شده است

آبگرمکن خورشیدی و آب شیرین کن نمونه هایی از اختراعات محققان پژوهشگاه مواد و انرژی ایران هستند.

پژوهشگاه مواد و انرژی وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری در مشکین دشت شهرستان فردیس استان البرز مستقر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا