توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها ، قاچاق محسوب می‌شود


توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها ، قاچاق محسوب می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توزیع هرگونه سم کشاورزی خارج از سامانه مانیتورینگ( کنترل) آفت‌کش‌ها، غیرقانونی و مصداق قاچاق است و با متخلفان برخورد می‌شود.

به گزارش ایرنا "مسعود لطیفیان" روز شنبه در جلسه ستاد گیاه پزشکی لرستان افزود: رصد شبکه توزیع، اندازه و مقدار مصرف سموم کشاورزی استان ها در نسخه جدید سامانه مانیتورینگ آفت کش ها انجام می شود و هرگونه تخطی از سهمیه های صورت گرفته در این سامانه مشخص است.

وی با تاکید بر معرفی متخلفان توزیع غیرقانونی سم به تعزیرات حکومتی تصریح کرد: سموم دریافتی و توزیعی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بین استان ها قابلیت نرخ گذاری دارد و هم اکنون احصای آخرین وضعیت استان ها در این خصوص در حال انجام است.

وی ادامه داد: به دلیل نوسانات قیمت ارز نیمایی، سم هایی که از این روش وارد و توزیع شده اند نیز نرخ شناوری دارند و سازمان حفظ نباتات تنها موطف به تدارک و تهیه سموم است و مسوولیتی در قبال تنظیم قیمت آن ندارد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات نیز گفت: پیگیری های خوبی برای پرداخت تسهیلات کم بهره به کلینیک های گیاهپزشکی صورت گرفته و رایزنی هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.

"اکبر آهنگران" افزود: در صورت تصویب نهایی، تسهیلات کم بهره باید به منظور تجهیز کلینیک های گیاه پزشکی هزینه شود که این مهم لازمه نظارت جدی است.

در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یکهزار و تا یکهزار و ۳۰۰ تن شامل انواع آفت کش، قارچ کش و حشره کش مصرف می شود.

باتوجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا