عرضه گونه‌های گیاهی و جانوری در استان مرکزی ممنوع است


عرضه گونه‌های گیاهی و جانوری در استان مرکزی ممنوع است

اراک - ایرنا - رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: عرضه گونه‌های جانوری و گیاهی در آستانه نوروز ممنوع است و با فروشندگان و متخلفان در استان برخورد قاطع می‌شود.

«مازیار شریفی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرگونه خرید و فروش حیوانات وحشی ، ماهی قرمز و تزئینی و گونه‌های جانوری از جمله سمندر لرستانی، لاک پشت، مار و گیاهانی چون سنبل آبی در روزهای پایانی سال ممنوع است و با خاطیان بر اساس ماده ۷ و ۱۰ قانون شکار و صیدکه حمل، عرضه، خرید، فروش، نگهداری و صدور جانوران وحشی زنده یا مرده و اجزای آنها را جرم دانسته، برخورد می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: گشت و نظارت از سوی ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با همکاری نیروی انتظامی از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها آغاز شده و به‌صورت مستمر تا پایان سال جاری ادامه دارد.

شریفی اظهار داشت: انتظار می‌رود که مردم از خرید جانوران وحشی که بیشتر گونه‌های در معرض خطر انقراض خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی به ویژه خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، گزارش خود را برای پیگیری به ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها اعلام کنند.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شوند.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.
منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی