رسانه‌ها سیره امیرالمومنین(ع) را در جامعه رواج دهند


رسانه‌ها سیره امیرالمومنین(ع) را در جامعه رواج دهند

مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی(ص) تأکید کرد: وظیفه رسانه ها این است که مدارا را به عنوان سیره امیر‌المؤمنین در جامعه رواج دهند.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، محمدرضا کلان فریبایی، مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی(ص)، در ویژه برنامه «انعکاس» یکی از سیره‌های حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه را مدارای اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: این الگو برای جهان اسلام نیز صدق کرده و ما را در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی هدایت می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در بعد فردی و اجتماعی و در رأس قدرت اهل مداراست تصریح کرد: در سطح فردی و مدیریتی باید محرومیت اجتماعی و خشونت را از جامعه کاهش و مدارا را افزایش دهیم تا ارزشهای اسلامی حفظ شوند.

کلان فریبایی نهج‌البلاغه را یک سرمایه برای جهان و شخصیت امام علی(ع) را فراتر از نهج‌البلاغه عنوان کرد و ادامه داد: اگر مسئولان همانند حضرت علی(ع) جامعه‌ای بسازند که آرزوهای مردم تحقق یابد در این صورت در راه حضرت قدم برمی‌دارند.

وی بیان کرد: جامعه مطلوب آن است که عدالت اجتماعی را بر اساس الگوی اجتماعی نهج‌البلاغه به صورت گسترده عملی کند، اما در این زمینه سرمایه گذاری صورت نگرفته و اساتید و متولیان، چاره اندیشی نکردند.

به گفته کلان فریبایی ایران در خاورمیانه تنها کشوری است که نیازهای فرهنگی خود را شناسایی نکرده که این ناشی از توسعه نیافتگی و عدم احساس وجود نیازهای فرهنگی است.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) توسعه علمی را تشویق می‌کرد، ادامه داد: ام الامراض در جامعه توسعه نیافتگی است، اما با حل آن بسیاری از مشکلات برطرف شده و شکاف طبقاتی نیز کاهش می‌یابد.

مسئول بین‌المللی جامعه‌المصطفی، عدالت اجتماعی را نتیجه توسعه یافتگی عنوان کرد و اظهار کرد: هدف توسعه یافتگی ایجاد توسعه در نیازهای اولیه شهر و روستاست که این الگوی امام علی(ع) است و وظیفه مسئولان هم پیاده سازی آن است.

وی با بیان اینکه مدارای اجتماعی به معنای تولید محتوایی است که جامعه را به سمت تخصص ببرد، گفت: آسیب های اجتماعی حتی در جامعه علوی به فقدان مدارای اجتماعی برمی‌گردد.

کلان فریبایی ضمن گلایه از رسانه ها گفت: مدارا یعنی جامعه طوری تربیت شود که اهل گذشت باشد و این وظیفه رسانه است که مدارا را به عنوان سیره امیر‌المؤمنین رواج دهد و صرفاً پخش قرآن قبل از خبر ملاک نیست.

او در پایان این برنامه دولتمردان، بازاریان و مردم را به مدارا دعوت کرد و اظهار کرد: اگر همه افراد در حق هم مدارا کنند جامعه به سوی بهبودی پیش خواهد رفت.

مسئولان فرهنگ نهج البلاغه را احیا کنند

محمد مهدی علیقلی محقق، نویسنده، استاد دانشگاه و مدیر مسئول مؤسسه احیای نهج البلاغه در ویژه برنامه «انعکاس»، احیای نهج البلاغه را در گرو پاسخ به سه سؤال چیستی، چرایی و چگونگی آن دانست و تصریح کرد: نهج البلاغه کتابی است که اندیشه و استعداد را رشد می دهد تا انسان به کمال برسد.

او مشکل بشر امروز را گم کردن مسیر درست به کمال رسیدن معرفی کرد و ادامه داد: نهج البلاغه در همه تاریخ اثرگذار بوده و با زنده کردن فرهنگ نهج البلاغه جامعه به کمال خواهد رسید.

علیقلی دولتمردان را به استفاده از روش امیرالمؤمنین در برخورد با مسائل روز دعوت کرد و اظهار کرد: امروزه صدا و سیما باید اصول اساسی را که امیرالمؤمنین فرموده، به تناسب قرن بیست و یکم بیان کند تا بتواند با بی عدالتی، فقر و ظلم مبازه کند.

وی تضاد فرهنگی در جامعه را نتیجه دوری از فرهنگ حضرت علی(ع) دانست و بیان کرد: نهج البلاغه به بیش از چهل زبان زنده دنیا ترجمه شده و در بعضی کشورها نیز بلافاصله پس از ترجمه، بسیاری از مردم مسلمان شدند.

مدیر مؤسسه احیای نهج‌ البلاغه، از علاقه دانشمندان در سراسر جهان به نهج‌ البلاغه سخن گفت و افزود: در حالی که نهج البلاغه در دانشگاههای خودمان مهجور مانده اما در کشورهای دیگر مورد بررسی و تدریس قرار می گیرد.

علیقلی تنها راه نجات را احیای فرهنگ حضرت علی (ع) عنوان کرد و بیان کرد: سازمان ملل رسماً اعلام کرده اگر دولتمردان و پادشاهان می خواهند بر مردم خوب حکومت کنند، نامه امام علی به مالک اشتر را به عنوان یک الگوی حکومتی انتخاب کنند.

او مسئولان، حوزه های علمیه، آموزش پرورش و دانشگاه را در این قضیه مقصر دانست و اضافه کرد: صداسیما باید پاسخگو باشد؛ باید علاوه بر پخش برنامه های شادی، مدیریت و تربیت علوی را نیز مطرح کند.

مدیر مؤسسه احیای نهج البلاغه ضمن اشاره به اینکه فرهنگ علوی باید از مدرسه، دانشگاه و صدا و سیما شروع شود، ادامه داد: وظیفه دولتمردان این است اعتقادات ضعیف مردم را درست کنند و مدیریت و تربیت درست را در کشور اجرایی کنند تا معضلات برطرف شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا