فضاهای زیارتی مسقف حرم رضوی گسترده‌تر می‌شود


فضاهای زیارتی مسقف حرم رضوی گسترده‌تر می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: فضاهای زیارتی مسقف حرم منور حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام با ساخت رواق زیرسطحی در بست شیخ بهایی این مکان مقدس افزایش خواهد یافت.

محمدکاظم ملازم‌الحسینی روز شنبه در جریان بازدید تولیت آستان قدس رضوی از طرحهای عمرانی حرم مطهر در مشهد طی گفتگو با خبرنگاران افزود: توسعه فضای زیرسطحی بست شیخ بهایی از اواسط سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح همراه با ساماندهی فضاهای مجاور و همچنین مقاوم‌سازی بناهای موجود، با تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی با شتاب در حال اجرا است.

رییس سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: ۱۰ هزارمتر مربع با تکمیل این طرح به مساحت فضاهای زیارتی مسقف حرم مطهر افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین فضاهای بهشت ثامن در محدوده بارگاه منور رضوی حدود هفت هزار مترمربع توسعه خواهد یافت.
ملازم‌الحسینی ادامه داد: طرح توسعه فضای زیرسطحی بست شیخ بهایی بخشی از طبقه زیرین آن، حیاط مسجد گوهرشاد و همچنین بخشی از طبقه زیرین صحن جمهوری اسلامی را در مجموعه حرم نورانی امام رضا (ع) در بر می‌گیرد.
وی گفت: به منظور ایجاد چنین فضایی در کنار ساختمان‌های قدیمی حرم مطهر، ابتدا طرحی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های مجاور به اجرا درآمده و در مرحله بعد خاکبرداری و دیگر مراحل طرح اجرا می‌شود.

حرم حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا (ع) در کنار مضجع شریف و گنبد طلایی آن مجموعه‌ای از صحنها، رواقها، مساجد، آرامگاهها، کتابخانه و موزه‌ها را دربرمی‌گیرد که ظرف هزار سال گذشته تاکنون بنا شده‌اند.

هزار و ۲۴۰ سال پیش، تا قبل از دفن پیکر مطهر امام، این مکان مقدس باغی بود در جوار روستاهای نوغان و سناباد که "باغ حمیدبن قحطبه طایی" نامیده می‌شد. ساخت بناهای مربوط به حرم مطهر به تدریج از حدود ۳۰۰ سال پس از شهادت و دفن پیکر مطهر حضرت، در زمان سلسله سامانیان آغاز شد.

مجموعه حرم مطهر تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ هزار مترمربع مساحت داشت اما ظرف ۴۰ سال اخیر با رشدی چشمگیر اکنون افزون بر یک میلیون مترمربع زیربنا دارد بطوری که به عنوان یکی از بزرگترین اماکن مذهبی در سطح جهان شناخته می‌شود. حرم مطهر امام رضا (ع) دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

حرم مطهر هم‌اینک شامل ۹ صحن یعنی مکانهای روباز محصور همچون "انقلاب، آزادی، جمهوری اسلامی و قدس" با مجموع مساحت افزون بر ۲۲۵ هزار مترمربع و ۲۶ رواق یا فضاهای مسقف و محصور در پیرامون حرم منور همچون رواق امام خمینی (ره)، دارالحُفّاظ، دارالشّکر، توحیدخانه، شیخ بهایی، شیخ طوسی و رواق شیخ حر عاملی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!