خراسان رضوی از نظر کاهش شیوع کرونا رتبه چهارم را در کشور دارد


خراسان رضوی از نظر کاهش شیوع کرونا رتبه چهارم را در کشور دارد

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خراسان رضوی هم اکنون از نظر کاهش شیوع کرونا در کشور چهارمین استان پس از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و قم است.

دکتر محمدحسین بحرینی روز شنبه در نشست با خبرنگاران افزود: پیش از این خراسان رضوی از نظر کاهش شیوع کرونا در رتبه پنجم کشور قرار داشت که هفته گذشته شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان جدید و کل بستری‌شدگان در استان بودیم.
وی میانگین تعداد بستری‌های روزانه در هفته اول اسفندماه را ۱۱۵ نفر عنوان کرد و ادامه داد: این تعداد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفته اول اسفند ماه تعداد کل بستری‌شدگان در بیمارستانهای خراسان رضوی ۴۶۱ نفر و تعداد بستری‌شدگان در بخشهای مراقبت‌های ویژه ۱۵۵ نفر بود که در هر دو بخش نسبت به قبل کاهش داشته‌ایم و آمار فوتی‌های ناشی از کرونا نیز همچنان تک رقمی است.
وی بر رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم شامل استفاده از ماسک‌، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از دورهمی‌ها و محافل خانوادگی، پرهیز از تجمع و مسافرت بویژه با شناسایی مورد جدید کرونای انگلیسی در خراسان رضوی تاکید کرد.
دکتر بحرینی، همه‌گیری بسیار، بد حال شدن ناگهانی بیمار، ابتلای بیشتر در کودکان و افراد زیر ۲۰ سال را از ویژگیهای کرونای انگلیسی برشمرد.

کرونای انگلیسی در استان در حال گردش است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: هفته گذشته شاهد شناسایی اولین مورد کرونای انگلیسی در استان خراسان رضوی بودیم و تاکنون ۶ نفر مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده‌اند.
دکتر مهدی قلیان اول افزود: از ۶ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی، دو نفر سابقه سفر به انگلیس داشته‌اند و چهار نفر آنان سابقه مسافرت نداشته و در تماس با نخستین بیماران مبتلا نبوده‌اند، که این امر نشان دهنده این است که ویروس جهش یافته در جامعه در حال گردش است.
وی ادامه داد: تمام اطرافیان و کسانی که با افراد مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد در تماس بودند، تحت مراقبت و کنترل هستند و از آنها آزمایش گرفته شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم‌اکنون ۲ نفر از مبتلایان به کرونای انگلیسی در یکی از بیمارستانهای مشهد بستری هستند و چهار نفر دیگر در منزلشان به صورت قرنطینه کامل تحت مراقبت قرار دارند و هیچکدام از آنها بدحال نیستند.
وی با بیان اینکه نحوه بروز ویروس کرونای انگلیسی و نوع چینی آن تفاوتی با هم ندارند افزود: فقط نوع انگلیسی همه‌گیری و سرایت بیشتر دارد و روشهای درمانی، نحوه ارجاع بیماران و قرنطینه هم شبیه کرونای معمولی است فقط باید پروتکل‌های بهداشتی با جدیت بیشتری دنبال شوند.
۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت این استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۱ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۳۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

"پاندمی کرونا" تاکنون در جهان ۱۱۴ میلیون و ۷۸ هزار و ۵۳۱ نفر را بیمار کرده و جان ۲ میلیون و ۵۳۱ هزار و ۱۸۳ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۸۹ میلیون و ۶۲۴ هزار و ۶۸۵ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۲۹ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۹۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و ۵۲۳ هزار و ۸۲ قربانی این بیماری، بیشترین تعداد ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشورهای جهان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟