نگاهی بر اخبار تهران؛ رونمایی از کتاب پیامدها و چالش‌های بحران کرونا


نگاهی بر اخبار تهران؛ رونمایی از کتاب پیامدها و چالش‌های بحران کرونا

تهران - ایرنا -  شهردار منطقه 4 تهران گفت: با همکاری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از نخستین کتاب پیامدها و چالش‌های بحران کرونا در مدیریت شهری، در منطقه 4 رونمایی شد.  

به گزارش روز شنبه ایرنا، «محمد محمد دوست» با اشاره به انتشار نخستین کتاب کاربردی «پیامدها و چالش های بحران کرونا در مدیریت شهری» گفت: این کتاب در ۶ فصل به همت جمعی از کارشناسان شهرداری منطقه ۴ و با همکاری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گردآوری و در اختیار عموم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این کتاب ارزشمند با پرداختن به مسایل مدیریت شهری و چالش ها و پیامدهای بحران کرونا، راهکارها و برنامه های اجرایی مناسب برای خروج از این مشکلات در حوزه مدیرت شهری به نگارش درآمده است.

محمددوست افزود: پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و مجازی پاندمی کرونا و پیشنهادهایی برای کاهش اثرات بحران کرونا در مدیریت شهری از سرفصل های این کتاب ارزشمند است.

شهردار منطقه ۴ با اشاره به تالیف جلد دوم این کتاب افزود: در جلد دوم این کتاب به دنبال ارایه راههای اجرایی و رهایی از این بحران با استفاده از استارت آپ ها و دیگر سیستم های مجازی توسط مدیریت شهری خواهیم بود.

افتتاح ایستگاه ١١٦ آتش نشانی در منطقه ۳ تهران
«احمد تواهن» شهردار منطقه ۳ تهران، کاشت درخت به یاد و نام شهدای آتش‌نشان را ارج نهادن به فرهنگ ایثارگری، فداکاری و شهادت ذکر کرد و گفت: با نام‌گذاری این نهال ها به نام آتش‌نشانان شهید، یاد و خاطره این دلاوران که در عملیاتهای امدادی، جانشان را فدا کردند، گرامی می‌داریم.
همچنین نهال «آتش نشان» به یاد علی قانع شهید سازمان آتش نشانی تهران در آستانه هفته درختکاری با حضور شهردار منطقه ۳ در کنار ایستگاه آتش نشانی ۱۱۶ کاشته و به نام این ایثار گر شهید ثبت شد.

همزمان با افتتاح ایستگاه ۱۱۶ آتش نشانی در بلوار میرداماد نبش شمس تبریزی با حضور والدین معزز علی قانع شهید آتش نشانی، نهال زیتون به عنوان نماد صلح و دوستی، به نام این شهید والامقام غرس شد.

«علی قانع» آتش‌نشان ۳۶ ساله ای بود که در جریان عملیات اطفای حریق یک ساختمان مسکونی ۴ طبقه جان خود را از دست داد.

بیش از ۷هزار نهال در معابر و بوستان های منطقه ۱۱ کاشته شد
«نصراله آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: با رویکرد زیبا سازی معابر با درختان، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۵ هزار نهال در معابر و نزدیک به ۲ هزار نهال در بوستان های سطح منطقه کاشته شد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از گیاهان برای زیباسازی شهری و نیز کاهش آلودگی های هوا و آلودگی صوتی افزود: علاوه بر این گیاهان موجب طراوت، سرزندگی شهر و کاهش آلودگی صوتی هستند و بافت گیاهی باعث ضعیف شدن امواج صوتی می شود. از این رو میتوان از گیاهان برای جلوگیری از آلودگی‌های صوتی نیز استفاده کرد.

آبادیان در تشریح اقدامات انجام شده توسط اداره فضای سبز معاونت خدمات شهری و محیط زیست بیان کرد: در سال جاری برای ارتقای فضای سبز بخش مرکزی شهر تهران هفت هزار و ۱۸۵ اصله نهال کاشته شد که از این تعداد پنج هزار و ۳۰۷ اصله در معابر و یک هزار و ۸۷۸ اصله در بوستان های سطح منطقه کاشته شده است.

شهردار منطقه ۱۱ ادامه داد: گونه های چنار، نارون، اقاقیا، زبان گنجشک، زیتون تلخ و نارنج در خیابان ها و درختان چنار، نارون، اقاقیا، زبان گنجشک، زیتون تلخ و سبز، مگنولیا، بلوط، آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، آلو، ژینکو، انار، نارنج، کامیس پاریس، ابریشم، سرو نقره ای نیز در بوستان ها کاشته شد.

وی یاد آور شد: حدود ۱۸۰ اصله درخت چنار روتبال در خیابان معیری که به عنوان خیابان کامل انتخاب شده است؛ کاشته شده و در برخی از کوچه ها و خیابان های فرعی که فضای سبز اندکی داشتند با چاله کنی و ایجاد تشتک مناسب کاشت حدود ۸۰ اصله نارنج در کوچه سخنور، کوچه ثمرین ۵۰ اصله زیتون تلخ، ۵۰۰ اصله نارنج در خیابان محلوجی قمی، تشکری موحد، رجعتی و شریفی انجام شد.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به نقش مهم شهروندان برای حفظ درختان گفت: علاوه بر ارائه آموزش های لازم به شهروندان توسط کارشناسان مرکز تحقیقات، آموزش و مشاوره فضای سبز منطقه ۱۱ برای حفظ و نگهداری درختان، ۵۰۰ اصله نهال در منازل به صورت رایگان کاشته شده و در کوچه ها و خیابان هایی که فاقد فضای سبز و یا دارای پوشش گیاهی کمتری بودند با حضور اقشار مختلف مردم نهال کاری شد.

به گفته وی، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری حدود ۱۰۰ اصله چنار روتبال به رمپ بهداری و ضلع جوادیه اضافه شود.

نخستین وبینار توسعه محلی در قلب تاریخی تهران

«علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ از برگزاری نخستین وبینار توسعه ملی با حضور حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در قلب تاریخی تهران خبر داد.

وی گفت: مدیریت شهری کلانشهر تهران به عنوان شهری با پیشینه‌ای تاریخی همواره با معضلاتی روبه‌رو بوده که به منظور برون‌رفت از این معضلات به‌تدریج راهکار توسعه درون‌زا و توسعه محلی شهر با توجه به عرصه‌های عمومی و مشارکت شهروندی و با اتکا به ارزش‌های محلی و نگاه دقیق به چالش‌ها در مقیاس محلات طرح شده است.

سعادتی با تأکید بر اینکه شهرداری منطقه ۱۲ تهران با ارائه برنامه ارتقای کیفیت زندگی بافت تاریخی، برای فراهم‌آوردن زمینه ارتقای زیست‌پذیری در این منطقه تاریخی ضمن احترام به ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی آن، پیشتاز رویکرد توسعه محلی و برنامه‌ریزی محله‌محور در شهر تهران بوده، افزود: خوشبختانه این منطقه در این زمینه دستاوردهای سنجش‌پذیر و درخور توجهی داشته که قابل ارائه است.

شهردار قلب طهران با ابراز خرسندی از اینکه با تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران، به تسری مفهوم محله‌محوری در شهر تهران جامه عمل پوشانده شده، بیان داشت: وبینار توسعه محلی در قلب تاریخی تهران سعی دارد ضمن بررسی دستاوردهای مدیریت شهری، به رویکردها، چالش‌ها و نمونه‌های موردی قابل توجه در این زمینه بپردازد.

خانه موزه ها باید شناسنامه‌دار و مولد باشند
«سیدحمید موسوی» شهردار منطقه یک در وبینار بررسی تجارب احیای خانه موزه های مشاهیر تهران که با تاکید بر لزوم توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه ها، به ضرورت حفظ ارزش های تاریخی و هویت فرهنگی این مجموعه ها برگزار شد، ‌ اظهار داشت: خانه موزه‌ها فرصتی را فراهم می کند تا علاقه مندان و دوستان صاحبخانه، فرصتی را برای تبادل افکار و آرا پیدا کنند که این امر یکی از کارکردهای خانه موزه‌هاست چرا که این مجموعه ها متعلق به شخصیت های فرهنگی، ‌ادبی، ‌دانشگاهی و هنری است.

وی با اشاره به اینکه منطقه یک از ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی و هنری برخودار است، ‌افزود: ۱۵ موزه، ۱۰۶ مسجد، ۴۲ خانه موزه و تعدادی سفارتخانه و بسیاری مجموعه های فرهنگی دیگر در این محدوده شهرداری تهران قرار دارد به همین دلیل رویکرد ما به سمت توسعه گردشگری و خدمات فرهنگی است.

شهردار منطقه یک تهران با بیان این مطلب که باید از تخریب این خانه موزه ها جلوگیری کنیم، ‌تصریح کرد: این بناها، ‌ ارزش تاریخی و هویت شهر ما را تشکیل می دهند و حفظ کالبد خانه موزه ها، ‌احیا و برگشت آنها به چرخه فعالیت و نقش آفرینی در شهر بسیار حایز اهمیت است بنابراین باید با صیانت از این فضاها از تحمل هزینه به مالکان خوداری شود وارزش اقتصادی این پلاک ها را نیز بالا ببریم.

وی با تاکید بر اینکه باید با در نظر گرفتن برنامه های خلاقانه و خوب، تعداد مراجعان و مخاطبان به خانه موزه ها را افزایش دهیم، ‌ افزود: باید شیوه نامه ها و دستورالعمل هایی در راستای افزایش ارتقای زیرساخت های گردشگری این بناها ارائه و در بقای این خانه ها تلاش کنیم.

موسوی با تاکید بر اینکه خانه موزه ها حس خودباوری را در جوانان ایجاد و ارتقا می دهند و این مساله قابل ارزش گذاری نیست گفت: خانه موزه‌ها نباید مالکیت دولتی داشته باشند وخانه موزه دکتر حسابی تجربه موفقی در بین خانه موزه ها است بنابراین چنین فضاهایی زمانی دوام پیدا می کنند که مراجعان و مخاطبان آن روز به روز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه باید امتیازات فرهنگی و فعالیت های مکمل را برای این مجموعه‌ها در نظر بگیریم، تصریح کرد: این خانه موزه ها می توانند در بالا بردن فرهنگ عامه نیز بسیار نقش آفرین باشند.

ساخت دو مدرسه ۴۰ کلاسه در بافت فرسوده منطقه ۱۵
«وحیدرضا انارکی محمدی» شهردار منطقه ۱۵ تهران با اشاره به اهمیت ارتقای سرانه های آموزشی در بافت فرسوده گفت: این تفاهم نامه برای راه اندازی مجدد پروژه های نوسازی مدارس قدیمی محله های اتابک و مینابی به منظور تعیین زمان بندی و رسیدن به نتیجه بهتر بسته شد.

وی افزود: براساس توافق صورت گرفته با سازمان نوسازی مدارس و خیر مدرسه ساز، این مدارس ابتدای سال آینده تحصیلی در اختیار دانش آموزان محله های اتابک و مینابی قرار خواهد گرفت تا سرانه های آموزشی این محلات کم برخودار افزایش یابد.

محمدی ادامه داد: در این تفاهم نامه دو مدرسه ۴۰ کلاسه به نام شهید اسحاق عزیزی و شهید سید جعفر میرباقری در زمینی به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع نوسازی می شود.

بهره برداری از ۱۳ پروژه توسعه محلی در منطقه۱۳
«مجتبی شکری» شهردار منطقه ۱۳ تهران گفت:‌ عملیات اجرایی ۱۳ پروژه توسعه محله ای منطقه ۱۳ در حوزه های فنی و عمرانی و خدمات شهری در سال ۱۳۹۹ به پایان رسیده و ۴۱ پروژه نیز در حوزه های مختلف در حال اجراست.

وی با بیان اینکه پروژه های کوچک مقیاس در سال ۱۳۹۹ در منطقه ۱۳ در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری و فنی و عمرانی تعریف شده است، گفت: ۱۳ پروژه در ماههای گذشته به بهره برداری رسیده و در حال استفاده توسط شهروندان محلات است و اجرای ۴۱ پروژه نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه های توسعه محلی به صورت میانگین افزود: جداره سازی و اجرای نقاشی دیواری و گرافیک محیطی محله زاهد گیلانی، بهسازی محیطی کوچه حلیمی و اجرای نقاشی دیواری خیابان پیروزی از جمله پروژه هایی هستند که تا یک ماه آینده آماده بهره برداری می شوند.

شهردار منطقه۱۳ توضیح داد:همچنین پروژه‌های نهرسازی، پیاده روسازی و مناسب‌سازی در خیابان‌های بنایی، کلینی، ثارالله، شهید غفاری، منتظری و کوچه‌های محمدیان فخر و ارژنگی در بخش فنی و عمرانی، بهسازی محیطی خیابان‌ عادلی، احیا و بازسازی فضای سبز محله قاسم آباد و نقاشی دیواری دو محله در نواحی دو و سه که به صورت مشارکت شهروندی در بخش خدمات شهری و محیط زیست انجام شده نیز از مواردی هستند که اجرای آنها به پایان رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...