استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته شود


استاندار کرمان: توسعه متوازن در کرمان برجسته شود

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: بخش توسعه و برنامه‌ریزی برای تحقق توسعه متوازن استان باید با یک هدف گذاری راهبردی، در این شورا برجسته شود.

به گزارش ایرنا، علی زینی وند شامگاه شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان افزود: بنیان خوب و ریل گذاری را در شورای برنامه ریزی و توسعه بگذاریم که استان را از حالت نامتوازن به تعادل برسانیم.

وی با اشاره به آمادگی شورای برنامه ریزی و توسعه برای سال آینده اظهار داشت: طرح تصویب طرح منظومه های روستایی و سند آمایش استان باید به صورت عملیاتی در شورای برنامه ریزی و توسعه تعریف شود.

استاندار کرمان گفت: دبیرخانه شورای برنامه ریزی توسعه برنامه منظومه های روستایی را دارد اما برای تصویب اسناد و رها کردن آن ذهنیت خوبی در کشور نداریم.

وی بیان داشت: طرح های خوبی در کشور نوشته اما با تغییر دولت ها و به تناسب انگیزه، رها شده و اثری در حوزه هدف گذاری‌های خود نگذاشتند لذا پیشنهاد می شود طرح‌ها علاوه بر معرفی به شورا سهم هر دستگاه استخراج و به آنان ابلاغ شود و پس از تصویب گزارشی از اثرات و اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف داده شود.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ روستای استان کرمان از برنامه منظومه روستایی پیش است افزود: در حوزه برنامه ریزی به توازن و تعادل بخشی حوزه ها و مناطق توسعه ای توجه شود که این امر در کارگروه رفع موانع تولید استان نیز بررسی می شود.

زینی‌وند تصریح کرد: توازن منطقه ای بخش معدن نسبت به کشور خوب پیشرفت کرده اما در دنیا عقب است و صنایع معدنی به ضرورت معادن در استان رشد کردند اما بخش های دیگر تولید کالاهای استراتژیک مغفول مانده که در مرحله برنامه ریزی قرار دارد.

وی ادامه داد: کرمان بخش عمده بازار هدف و مصرف کالاهای استراتژیک کشور است لذا تولید این کالاها و چند طرح نیاز کشور در برنامه قرار گرفته‌اند که موجب توازن و تعادل بخشی در فرایند توسعه استان هستند.

پژوهشکده آب در کرمان تشکیل شود

نماینده عالی دولت در استان کرمان با اشاره به ضرورت کار برروی بحث آب گفت: ذهنیت‌ها روی انتقال آب است، در حالی که مدیریت منابع موجود بیش از انتقال کارایی دارد.

استاندار عنوان کرد: جهاد کشاورزی در ماهان ۲ قطعه زمین زراعی را رونق می‌دهد که تولیدات دیگر مرتبط با کشاورزی در کنار آن باغ انجام می‌شود که این باغ دهها هکتاری تنها ۳۰ میلیون تومان تومان سالانه درآمد دارد اما آب مصرف شده دهها برابر بیش از قیمت محصول از او خریداری می‌شود.

وی افزود: به کشت جایگزین در طرح منظومه‌های روستایی اشاره شود زیرا زراعت در روستاها با آب مصرفی بالا بازدهی ندارد که این طرح می‌تواند در قالب کشت جایگزین و کم آب بر دنبال شود.

وی با بیان اینکه وابستگی کشاورز به سرسبزی است نه تولید، گفت: میزان آب مصرفی بسیاری از باغات را با مبلغی کمتر از انتقال، سالانه می توانیم آب مصرفی را اجاره و در شرب مصرف کنیم لذا ضرورت تشکیل پژوهشکده آب و کار برروی این موضوع به صورت عملیاتی وجود دارد.

استاندار کرمان تاکید کرد: باغ ها نباید خشک شوند اما در بحث زراعت قیمت آب مصرفی بسیاری محصولات بیش از محصولات تولیدی است و تشکیل پژوهشکده و رفتن به سمت فرهنگسازی می تواند به رفع مساله آب استان کرمان کمک کند.

کرمان در حوزه دانش بنیان عقب است

وی اضافه کرد: استان کرمان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانه نوآوری به شدت از سایر استان های همجوار عقب افتاده که به عنوان یکی از راهبردهای برنامه ریزی در سال آینده مطرح شود.

زینی‌وند خاطرنشان کرد: تا مطالبه گری و کلیدواژه‌ای مطرح نشود، تشویق نمی شویم و اگر این طرح‌ها اجرا نشود استان توازنی نامتعادل دارد.

وی ادامه داد: برخی کارخانه ها به لحاظ فنی و ذخایر در آینده بلاموضوع می شوند و اشتغال این حوزه باید به آرامی جایگزین شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی معادن استان کرمان ۱۸ سال آینده بلاموضوع می شوند گفت: ممکن است در استانی که بخشی از اقتصاد کشور و منطقه را تامین کند، دستمان خالی شود.

زینی‌وند افزود: برنامه راهبردی استان کرمان سال آینده به‌صورت مدون آورده که در دستور کار قرار گیرد و دستگاه ها به این سمت بروند که منابع با ظرفیت نیروی انسانی و دانشگاهی به فعلیت برسند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعت دانش بنیان، خدمات و گردشگری استان کرمان گفت: بسیاری نمی‌دانند این ظرفیت ها وجود دارد و میراث فرهنگی با احیای خانه‌های روستایی این ظرفیت ها مشخص می‌کند و از کویر استفاده بهتری می شود.

سهم کرمان از اشتغال در حوزه خدمات افزایش یابد

استاندار کرمان عنوان کرد: در حوزه خدمات باید سهممان را به اندازه میانگین استان ها ببریم و کرمان در این حوزه ۱۱ درصد سهم اشتغال کمتری نسبت به استان ها دارد که باید این موضوع را در شورای برنامه ریزی و توسعه هدف گذاری کرد.

زینی وند یادآور شد: کمیته تخصیص اعتبارات استان کرمان را رصد کنند و در این زمینه جذب اسناد در ۲ ماه پایانی سال جاری افزایش یافته و در این زمینه نشست های بسیاری گذاشتیم نهایت تلاش انجام شده و از میانگین کشور تا حدودی پیش بودیم.

وی با بیان اینکه موارد فروش اموال دولتی در پایان سال جاری رعایت شود افزود: تا پایان تیرماه تخصیص قیر رایگان مشکلی ندارد لذا این سهمیه با هماهنگی معاونت عمرانی جذب شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا