شرح خطبه متقین توسط استاد فاطمی نیا: تفاوت مشخصات ظاهری و باطنی متقین با مقدس نماها+صوت


شرح خطبه متقین توسط استاد فاطمی نیا: تفاوت مشخصات ظاهری و باطنی متقین با مقدس نماها+صوت

شفقنا-استاد فاطمی نیا در شرح خطبه متقین گفتاری را بیان کرده است که بشرح زیر است: نهج البلاغه کتابی ارزشمند و عظیم القدر است که تا به امروز شروح بسیاری بر آن نوشته اند. اولین شرح بر این کتاب را قطب الدین راوندی نوشت و با اینکه اهل تسنن بود، عشق علی (ع) را در سر داشت. بعد از او […]

شرح خطبه متقین توسط استاد فاطمی نیا: تفاوت مشخصات ظاهری و باطنی متقین با مقدس نماها+صوتشرح خطبه متقین توسط استاد فاطمی نیا: تفاوت مشخصات ظاهری و باطنی متقین با مقدس نماها+صوت

شفقنا-استاد فاطمی نیا در شرح خطبه متقین گفتاری را بیان کرده است که بشرح زیر است:
نهج البلاغه کتابی ارزشمند و عظیم القدر است که تا به امروز شروح بسیاری بر آن نوشته اند. اولین شرح بر این کتاب را قطب الدین راوندی نوشت و با اینکه اهل تسنن بود، عشق علی (ع) را در سر داشت. بعد از او بسیاری دیگر بر این کتاب شرح نوشتند و به مردم عرضه داشتند.

یکی از خطبه های ارزشمند کتاب نهج البلاغه خطبه ی متقین است که در آن صفات اهل تقوا بر شمرده می شود. در روایت است که امام یاری داشته که روزی از ایشان در مورد صفات اهل تقوا می پرسد و امام مختصری می فرمایند، اما او قانع نشده و امام را سوگند می دهد تا بیشتر بیان کند. امام در این خطبه بعد از حمد خدا و رسول (ص) به بیان این امر می پردازد و می فرماید که اگر بنا نبود که خدا شما را هدایت کند، اساسا شما را نمی آفرید و ما انسان ها هر چه کنیم به خود کرده و ضرر و منفعت آن را به خود خواهیم رساند.

اهل تقوا در حرف زدن و بیان بسیار احتیاط می کنند و خدا نیز در قرآن از ما دعوت می کند که محکم و استوار سخن بگوییم. انسان با تقوا در کلامش توهین و تحقیر ندارد و مبالغه نمی کند بلکه تواضع و فروتنی در کلام و رفتارش متجلی می شود. بزرگترین و برترین علم نافع، قرآن و مفاهیم و علوم الهی است و بعد از آن علوم دیگر قرار دارند. دین چهارچوبی بر پایه ی مکارم اخلاق است و اگر غیر از این بود دین نیز امری ظاهری برشمرده می شد. اگر اینچنین بود، امام حسین (ع) برای آن جان خود را فدا نمی کرد.

یکی دیگر از صفات اهل تقوا گذشت است.دیگر اینکه اهل تقوا تنگ نظر نیستند اگر خداوند نعمتی را به برادر انها داد خوشجال میشوند نه اینکه بگویند این نعمت رااز کجا آورده است.

سخنان کامل این متن در ویس زیر آمده است(متن بالا بسیار خلاصه است):

استاد فاظمی نیا در ادامه شزح خطبه متقین بیان کرده است:شیعه بودن امری عادی و معمولی نیست و ما باید هر روز و هر لحظه خداوند را به خاطر این امر شکر بگوییم. شیعیان واقعی در هنگام بلا و گرفتاری همان حالی را دارند که در آسایش و راحتی در آن به سر می برند. قبل از قیام امام حسین (ع) نیز مردم نماز می خواندند و وظایف شرعی خود را به خوبی انجام می دادند. ایشان قیام کردند تا اصل و اساس اسلام را به مردم یادآور شوند.

گفته می شود که در بهشت نعمت ها به شکلی در اختیار بهشتیان قرار می گیرند که گویی همه ی لذت ها را در خود یکجا دارند. انسان هیچ گاه نمی تواند به حقایق دنیا دست یابد مگر اینکه دوبار به دنیا بیاید که این امکان پذیر نیست. تنها اهل عرفان و سلوک معنوی می توانند به این مهم دست یابند. درک همه ی ما از عالم به اندازه ی فهم ماست و مثال های دنیایی از عالم ماوراء برای این است که بتوانیم آن را بفهمیم.

واقعی ترین آیه در مورد جهنم این است که مرگ در هر لحظه به سوی انسان می آید اما نمی میرد و عذابش دوری از خداوند است. مشکل آفرینی برای دیگران یکی از صفات جهنمیان است که اهل تقوا از آن به دور هستند. آنها شب ها نماز می خوانند و قرآن تلاوت می نمایند و محزون می شوند و به دنبال دوای قلبشان می گردند.

ایشان به مثال هایی درباره کسانی که فقط ظاهر مقدس دارد می پردازد و میگوید اینطور نیست کسی نماز شب بخواند بقیه را کافر بداند بلکه انسان های متقی در روز نیکوکاران با تقوا هستند این افرادی که خود را مقدس میدانند خیلی خطرناک هستند وائمه از آنها دوری میکردند.
صوت زیر سخنان کامل استاد فاطمی نیا است(متن بالا بسیار خلاصه است):

اهل تقوا به صفاتی آراسته اند که در نظر مردمان عادی آنها را غیر عادی و عجیب می نمایاند. این همان امر عظیم و حقیقتی است که به قلب آنها وارد شده است. آنها از انجام عبادت ها سیر نمی شوند و هیچ گاه از عمل خود راضی نخواهند شد. بعد از آن می گویند که ما هنوز کاری انجام نداده ایم و خود را به کم کاری متهم می کنند. آنها از اعمال خود هراس دارند و اگر کسی آنها را مدح کند، از این گفتار رنجیده خاطر می شوند که نکند در من اثر کند و به خود مغرور شوم.

در کتاب ارزشمند نهج البلاغه آمده که ای بسا فریب خوردگانی که با گفتار مردم فریب بخورند. همانا این گفتارها انسان را دچار توهم کرده و برای ادامه ی راه سعادتشان خوب نیست. انسان با تقوا با خدای خود اینچنین سخن می گوید که خداوندا مرا ببخش از آنچه مردمان در مورد من نمی دانند. انسان باید در مورد این امور بسیار دقیق باشد تا بتواند از متقین باشد. اگر انسان ها این اصول را بدانند و رعایت کنند، اتفاقات عظیمی چون حادثه ی عاشورا هیچ گاه رخ نخواهد داد.

متقیان از خداوند میخواهند که خداوندا مرا از جملاتی که اینها میگویند بالاتر قرار بده و از آنچه انها نمی دانند بالاتر قرار بده.
با ظاهرسازی انسان متقی نمیشود .
باید از جوانی تمرین کنید ،باید گذشت داشته باشید،امام حسین قیام نکرد بگوید نماز صبح دورکعت است بلکه برای لباب اسلام قیام کرده بود .
سخنرانی کامل در صوت زیر آمده است(متن بالا بسیار خلاصه است):

در بیان صفات متقین و در کلام امیر المؤمنین (ع) به دینداری می رسیم. قوی و استوار بودن در امر دین و رعایت همه ی جوانب یکی دیگر از ویژگی های اهل تقوا است. متقین خوش خلق و دوراندیش بوده و مردم را با رفتار درست خود هدایت می کنند و ایمانی همراه با یقین دارند. ایمان و یقین در کنار هم به شکل بازدارنده عمل می کند و انسان را از خطا دور نگه می دارد.

صبر و بردباری یکی دیگر از صفات متقین است که بسیار به آن سفارش شده است. آنچه علم ما را زینت می دهد، حلم است و علم بدون آن فایده ای ندارد. صبر در سختی ها و کسب مال حلال از اموری است که می تواند نفس انسان را مهار کرده و تربیت نماید. امام در این خطبه به موضوع حلم بسیار اشاره کرده و به همراهی قول و عمل سفارش کرده اند. از امام سؤال می شود که نشانه ی اهل نجات چیست و امام در پاسخ می فرمایند که کسی که کارش، گفتارش را تأیید نماید اهل نجات است و بس. اما اگر غیر از این باشد ایمان او عاریه بوده و در قیامت همراه او نخواهد بود.
متقین طمع کار نیستند و از اینکه در مسیر دین هستند خوشحال هستند. وگله مند نیستند.

سخنرانی کامل در صوت زیر آمده است(متن بالا بسیار خلاصه است):

در ادامه ی بیان صفات متقین به این نکته می رسیم که اهل یقین آرزوهای طولانی و دست نیافتنی ندارند. آرزوها و خواسته های آنها معقول و مختصر است. قلب آنها خشوع داشته و نفسشان قانع است. آنها خوراک مختصری داشته و زیاده روی نمی کنند. از همه مهمتر اینکه آنها دینشان را به راحتی از دست نمی دهند.

استاد فاطمی در ادامه می افزاید:یکی از صفات بارز اهل یقین این است که دیگران با دیدن آنها منتظر خیر هستند و آنها به اطرافیانشان آزار نمی رسانند. آنها اگر در میان کافران قرار گیرند، ذکر خدا می گویند و از یاد او غافل نمی شوند و در باطن متوجه خداوند هستند و خشمی فروخورده دارند. امام علی (ع) می فرمایند که خشم کلید هر بدی است. پس در زمان خشم بهتر است با خدا معامله کرده و خشم خود را کنترل نمود.

انسان با تقوا حتی در میان ذاکران نیز قلب و زبانی متصل دارد و فقط به زبان ذکر خدا نمی گوید. ذکر وقتی پذیرفته می شود که قلب نیز در بیان آن همراهی کند.
ذکر وقتی پذیرفته میشود که اتصال قلب به زبان باشد نمیشود زبان چیزی بگوید اما قلب در جای دیگر کار کند.
ذکر از نظر تعداد مثل تسبیحات حضرت فاطمه زهرا(س) باید مطابق با بیان ائمه (ع) باشد. ذکر می تواند فکرهای خوب و یا ترک گناه باشد. ذکر با حضور قلب نورانیت می آورد و خوب است که خدا را با اسماء حسنی بخوانیم. همه ی اسماء الهی نشان از برتری خداوند دارد و همه در معنا یکسان اند. یکی از نتایج ذکر مداوم، فهم مفاهیم و معارف الهی است.

سخنرانی کامل در صوت زیر آمده است(متن بالا بسیار خلاصه است):

انتخاب و ویرایش شفقنا از پایگاه سخنرانی های مذهبی

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟