بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا / حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر


بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

جان گدرت، مربی سابق تیم ملی ژیمناستیک زنان آمریکا، در واکنش به اتهام تجاوز جنسی و شکایتی که علیه او اقامه شده بود، خودکشی کرد.

به گزارش "ورزش سه"، مربی پیشین تیم ملی زنان آمریکا که به آزار جنسی ژیمناست‌های زن و همدستی در سواستفاده سازمان‌یافته جنسی از دختران ورزشکار متهم شده بود، به زندگی خود پایان داد.

جان گدرت مربی تیم دختران آمریکا در مسابقات المپیک لندن در سال ۲۰۱۲ بود.

گدرت پس از فاش شدن سواستفاده‌های جنسی دکتر لری ناسار، پزشک تیم، تعلیق شد و به بازنشستگی اجباری رفت. روز پنجشنبه دادستانی میشیگان اعلام کرد که علیه جان گدرت نیز تشکیل پرونده داده است و گدرت چند ساعت بعد از انتشار این خبر با شلیک گلوله به زندگی خود خاتمه داد.

بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

یکی از قربانیان جان گدرت فاش کرده که در طول سالها آزار و سواستفاده جنسی چگونه مربی سابق تیم ملی ژیمناستیک آمریکا دختران جوان را از نظر روحی و فیزیکی می شکست و بعد نوبت به لری ناسار می رسید تا آنها را دوباره رو به راه و سرپا کند.

سارا کلین که نخستین ورزشکاری بود که سواستفاده های جنسی دکتر لری ناسار را فاش ساخت در مصاحبه ای به تازگی گفته که آزارهای فیزیکی و روحی که جان گدرت به دختران نوجوان تیم ملی آمریکا می داد بسیار وحشتناک تر از آزارهای جنسی دکتر ناسار بود، چرا که ناسار حداقل به دروغ نشان می داد که به قربانیان اهمیت می دهد.

بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

کلین در توصیف جو آزار و سواستفاده ای که این دو مرد با همکاری هم در تیم ملی ژیمناستیک دختران آمریکا ایجاد کرده بودند می گوید که آنها نقش "پلیس خوب، پلیس بد" را بازی می کردند.

کلین گفت: "بدون جان گدرت، لری ناسار هم نمی توانست وجود داشته باشد و بدون لری ناسار، جان گدرتی نبود."

کلین که اکنون وکیل قربانیان کودک آزاری و آزار جنسی کودکان است، راجع به خودکشی گدرت گفت که "این آخرین نمایش سرکشی و خودشیفتگی او، پس از شکنجه دادن و سواستفاده از دختربچه‌ها برای بیش از 30 سال، بود."

کلین همچنین گفت: "جان گدوت ما را از نظر فیزیکی و روحی درهم شکست. او روحیه ما را دزدید، ما را فریب داد، از نظر جسمی ما را آزار داد و از ما سواستفاده کرد و در ذهن یک کودک جا انداخت که بی ارزش است و باید به فکر کشتن خودش باشد.

وقتی جان ما را درهم می شکست، لری آنجا بود تا ما را دوباره سر پا کند. از بین این دو حداقل لری دوستانه رفتار می کرد، مهربان بود و وانمود می کرد که به ما اهمیت می دهد."

کلین که از پنج سالگی به ورزش ژیمناستیک پرداخته بود، 10 سال با گدرت به عنوان مربی کار کرد و برای 17 سال مورد آزار جنسی ناسار قرار گرفته بود.

این ژیمناست سابق همچنین گفته است که گدرت بارها هنگامی که ناسار مشغول آزار وی بود وارد اتاق می شد و سپس بدون هیچ واکنشی اتاق را ترک می کرد.

کلین معتقد است که گدوت پس از 30 سال آزار دختربچه ها اکنون با خودکشی توانسته از چنگال عدالت بگریزد.

بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

دیگر قربانیان دکتر ناسار نیز پس از خودکشی گدرت که به همدستی در آزار جنسی ورزشکاران زن و همچنین قاچاق انسان متهم شده بود، در مورد همکاری این دو در اذیت و آزار صحبت کرده اند.

الی ریسمن، ژیمناست المپیکی آمریکا، گفت: آزار و سواستفاده جنسی در تیم ملی ژیمناستیک آمریکا چه در گذشته و چه در حال از امثال جان گدرت، ماروین شارپ، استیو پنی و لری ناسار بزرگتر و فراتر بوده است."

راشل دنهولاندر، ژیمناست سابق، که می گوید هنگامی که ناسار شروع به سواستفاده جنسی از او کرد تنها 15 سال داشته، در واکنش به خودکشی گدرت توییت کرد که انتخاب گدرت در پایان دادن به زندگی خود، انتخاب خود او به تنهایی بوده و قربانیانش توانستند بالاخره نقطه پایانی بر آزارهای او بگذارند و دیگران را نجات دهند.

بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

گدرت که پدر سه فرزند بود، روز پنجشنبه و پس از اینکه به 24 مورد آزار جنسی و جسمی و همچنین دست داشتن در قاچاق انسان متهم شد، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

گدرت متهم شده بود که سالها از طریق کار اجباری به مردم آسیب رسانده، برای کار اجباری افراد زیر سن قانونی را استخدام کرده، در سال 2012 یک نوجوان را مورد آزار جنسی قرار داده و در سال 2016 وقتی در دادگاه گفت که از سواستفاده های جنسی همکار نزدیک خود ناسار از نوجوان ژیمناست آگاه نیست، به مقامات دروغ گفته است.

گدرت در همان سال هایی که ناسار دکتر تیم ملی ژیمناستیک دختران آمریکا بود، مربیگری این تیم را بر عهده داشت. این دو همچنین در باشگاه ژیمناستیک تویستار، که بسیاری از آزارهای جنسی ناسار آنجا رخ داده، با یکدیگر کار می کردند.

بزرگترین پرونده قضایی ورزش آمریکا /  حقایق تکان دهنده و خودکشی مربی آزارگر

دکتر لری ناسار که حدود ۲۰ سال با گدرت همکاری داشت، پیش‌تر محاکمه و به جرم آزار جنسی دختران و دست داشتن در پورنوگرافی کودکان به سه مورد حبس از ۴۰ تا ۱۲۵ سال، ۴۰ تا ۱۷۵ سال و ۶۰ سال محکوم شده و اکنون پشت میله های زندان است.

سارا کلین اما می گوید که این داستان هنوز فاصله بسیاری تا پایان دارد و سازمان ژیمناستیک آمریکا و کمیته المپیک و پارالمپیک آمریکا سالها از فاش کردن حقایق در مورد سواسفاده جنسی از نوجوان طفره رفتند و آگاهانه به ناسار و گدرت قدرت ادامه جنایت هایشان را داده و از آنها تجلیل کردند.

گدرت در سال 2018 و پس از اینکه بسیاری از قربانیان ناسار در دادگاه از او نیز به عنوان آزارگر نام بردند، از سوی فدراسیون ژیمناستیک آمریکا از سمت خود در تیم ملی این کشور برکنار شد و روز بعد اعلام کرد که استعفا داده است!

پس از محکومیت ناسار موجی از افشاگری آزارهای جنسی در تیم های پایه در سراسر آمریکا به وجود آمد و چندین مربی دیگر نیز در ایالت میشیگان، تیم ملی ژیمناستیک آمریکا و کمیته المپیک این کشور مجبور به استعفا شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی