طرح بایدن برای توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان


طرح بایدن برای توقف فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان

خبرگزاری رویترز گزارش داد به علت نگرانی های حقوق بشری، دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی لغو معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی است و فروش تجهیزات نظامی آینده را به سلاح های دفاعی محدود می‌کند.

رویترز بامداد شنبه به نقل از چهار نفر از منابع خود در دولت بایدن افزود، پس از توقف فروش نیم میلیارد دلاری تسلیحاتی به عربستان سعودی به دلیل نگرانی از تلفات در یمن در اوایل سال جاری، مقامات دولت بایدن در حال ارزیابی فروش تجهیزات به عربستان هستند تا ببینند کدام یک از آنان دفاعی هستند و سپس اجازه فروش آنان به سعودی داده شود.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمرکز ما بر پایان دادن به درگیری در یمن است و همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که عربستان سعودی همه چیز را برای دفاع از خاک خود و مردمش در اختیار دارد.

وی افزود: بایدن رییس جمهوری آمریکا متعهد شده است که به حمایت نظامی ایالات متحده از کارزار نظامی عربستان علیه حوثی ها پایان دهد.

سناتور دموکرات کریس مورفی در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی گفت: ما باید به فروش تجهیزات نظامی به شرکای خود در خلیج فارس ادامه دهیم، اما باید مطمئن شویم که این تجهیزات واقعاً سلاح های دفاعی هستند.

مورفی رئیس کمیته فرعی کمیته روابط خارجی سنا در خاورمیانه گفت که فروش تجهیزاتی مانند هواپیماهای بدون سرنشین مسلح به امارات متحده عربی می تواند به یک مسابقه تسلیحاتی منطقه ای دامن بزند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا نیز روز جمعه در نشست خبری که پس از دیدار مجازی با همتایان خود در کانادا و مکزیک انجام شد، از بازنگری این دولت به سعودی به ویژه درباره فروش تسلیحات سخن گفت و با اشاره به گزارش نقش بن سلمان در قتل خاشقچی اظهار کرد روابط واشنگتن با ریاض، فراتر از افراد است.

وی افزود: شما امروز گام‌های مهمی در ارزیابی دوباره روابط با سعودی ملاحظه کردید. نخست آنکه گزارش مربوط به قتل خاشقچی منتشر شد. ما این شفافیت را درباره نقش ولیعهد سعودی انجام دادیم که خود گزارش به تنهایی گویای آن است.

وزیر امورخارجه آمریکا ادامه داد: علاوه بر برخورد نسبت به گذشته، نگاهی به آینده برای جلوگیری از موارد مشابه بود. از این رو وزارت خزانه داری ایالات متحده احمد العسیری معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی را به خاطر نقش مستقیم وی در قتل جمال خاشقچی تحریم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل