نیویورک تایمز: جهان فهمیده است که دستان بن سلمان به خون یک روزنامه نگار آلوده است


نیویورک تایمز: جهان فهمیده است که دستان بن سلمان به خون یک روزنامه نگار آلوده است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به دست داشتن ولیعهد عربستان سعودی در قتل روزنامه نگار منتقد این کشور پرداخت.


روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به دست داشتن ولیعهد عربستان سعودی در قتل روزنامه نگار منتقد این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «بن سلمان، شاهزاده قاتل» نوشت با انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا مبنی بر نقش اصلی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی، به این شاهزاده قدرتمند سعودی فهمانده شد دیگر از مصونیت و احترامی که ترامپ و دامادش برای او قائل بودند خبری نیست و ادعا‌های او مبنی بر بی گناهی در پرونده خاشقچی نادرست از آب در آمده و اکنون دنیا می‌داند که دستان او به خون یک روزنامه نگار آلوده است.

نگارنده در این گزارش تاکید دارد:دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه آنچه را که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور از تأیید آن اجتناب کرد رسماً تأیید کرد: اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به طرح کشتن جمال خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی چراغ سبز نشان داده است. اما به نظر می‌رسد بایدن به این نتیجه رسیده است که هزینه احتمالی اقدام علیه حاکم ۳۵ ساله سعودی که یک متحد اصلی آمریکا به شمار می‌رود زیاد است.

دولت بایدن برای اینکه واکنش‌ها به این نتیجه گیری اطلاعاتی را به حداقل برساند، کاری را انجام داد که مدت‌ها قبل می‌بایست انجام می‌شد. این گزارش بیش از یک سال پیش به درخواست کنگره انجام شد و نتیجه گیری آن، خلاصه‌ای است از نتیجه گزارش‌هایی که تا کنون وجود داشته است: خاشقچی، منتقد ولیعهد سعودی که در تبعید زندگی می‌کرد و برای روزنامه واشنگتن پست قلم می‌زد، در سال ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وارد شد و در آنجا توسط تیمی از قاتلان سعودی کشته و جسدش مثله شد.

به طور کلی، این قتل حداقل بدون رضایت ولیعهد سعودی انجام نمی‌شد. نتیجه‌ای که جامعه اطلاعاتی آمریکا به آن رسید و در یک گزارش آن را افشا کرد این بود که کنترل ولیعهد سعودی بر تصمیم گیری‌های مهم پادشاهی، نقش مشاوران و جزئیات امنیت شخصی وی در عملیات و "حمایت او از استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای خاموش کردن مخالفان خارج از کشور، از جمله خاشقچی" همه و همه نشان می‌دهد که شاهزاده محمد در پشت این قتل بوده است.

ترامپ این موضوع را می‌دانست، اما مانع مجازات علنی یکی از قدرتمندترین حاکمان خاورمیانه شده بود، حاکمی که ترامپ او را به عنوان متحد نزدیک خود در رویارویی با ایران و یک مشتری سودآور برای سلاح‌های آمریکایی می‌دانست.

پاسخ عمومی و غیراخلاقی و بی ادبانه رئیس جمهور پیشین به گزارش‌های اطلاعاتی که می‌گفتند ولیعهد در واقع در قتل خاشقچی نقش داشته این بود: «شاید کار او باشد، شاید نباشد!» با این حال، بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود، در مورد اقدامات سختگیرانه‌تر علیه عربستان سعودی صحبت کرد. او گفت: "من به صراحت اعلام می‌کنم که ما قصد نداریم سلاح بیشتری به آن‌ها بفروشیم، ما می‌خواهیم آن‌ها را وادار به پرداخت تاوان بکنیم و آن‌ها را به همان شکل منفوری که هستند نگاه کنیم. "

در اوایل ماه جاری، بایدن اعلام کرد به دلیل ادامه جنگ در یمن، میلیارد‌ها دلار فروش سلاح به عربستان سعودی را ممنوع کرده است، جنگی که فاجعه انسانی ایجاد کرده است. همزمان با انتشار ارزیابی اطلاعاتی، دولت بایدن این هفته ممنوعیت سفر بیشتری را علیه مقامات سعودی دخیل در عملیات قتل خاشقچی اعلام کرد و وزارت امور خارجه نیز مجموعه جدیدی از تحریم‌ها را با عنوان "ممنوعیت خاشقچی" اضافه کرد.

این تحریم‌ها مانع صدور روادید برای افرادی می‌شود که در تلاش‌های دولت سعودی در زمینه آزار و اذیت، بازداشت یا آسیب رساندن به مخالفان و روزنامه نگاران در سراسر جهان نقش دارند. اما وقتی صحبت از مجازات شخص ولیعهد شد، بایدن همان رویکرد سلف خود را در پیش گرفت.

در واقع، بایدن با این کار خود اذعان کرد روابط آمریکا با عربستان سعودی - که متحدی در برابر ایران و متحد ضمنی اسرائیل است و یک شریک تجاری به ارزش ده‌ها میلیارد دلار و یک تولید کننده نفت با توانایی ایجاد اخلال جدی در اقتصاد جهان است - چه اندازه برای منافع آمریکا اهمیت دارد. با این وجود، هنوز یک معیار کوچک عدالت وجود دارد که به شاهزاده محمد فهمانده شود احترامی که از ترامپ و دامادش، جرد کوشنر دریافت می‌کرد، دیگر به پایان رسیده است و ادعا‌های او مبنی بر بی گناهی نادرست بوده و اینکه دنیا می‌داند دستان او به خون یک روزنامه نگار آلوده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن