کرونا و مالیات جدید فرودگاه «هیترو» لندن


کرونا و مالیات جدید فرودگاه «هیترو» لندن

لندن – ایرنا – اصلی‌ترین فرودگاه انگلیس (هیترو) در آستانه کاهش محدودیت‌های کرونایی و ازسرگیری مسافرت‌های هوایی قصد دارد تا مالیات جدیدی را تحت عنوان «همه‌گیری کرونا» به هزینه بلیت مسافران اضافه کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از ساندی تایمز، این مالیات که از ماه آوریل (اواسط فروردین ۱۴۰۰) اعمال می‌شود برای هر نفر ۸ پوند و ۹۰ پنس در نظر گرفته شده است. این مالیات از طریق خطوط هواپیمایی روی قیمت بلیت مسافران اضافه و به فرودگاه پرداخت می‌شود.

به این ترتیب مثلا یک خانواده پنج نفره باید ۴۴ پوند و ۵۰ پنس اضافه بر سازمان برای استفاده از خدمات فرودگاهی پرداخت کنند که در زمان حاضر یکی از گران‌ترین فرودگاه‌های جهان بشمار می‌رود.

شرکت‌های هواپیمایی، هیترو را به افزایش هزینه خدمات فرودگاهی متهم کرده اما کارشناسان معتقدند که این فرودگاه در تلاش است تا یک سال خسارت مالی ناشی از همه‌گیری کرونا را از این طریق جبران کند.

هیترو هفته پیش گزارش داد که بر اثر کاهش شدید مسافرت‌های هوایی در یک سال گذشته ۲.۸ میلیارد دلار خسارت دیده است. این فرودگاه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شمار مسافران در سال ۲۰۲۰ میلادی با ۷۳ درصد کاهش به ۲۲ میلیون نفر رسید. بیشتر این افراد هم در دو ماه اول سال گذشته (ژانویه و فوریه) پیش از همه‌گیری کرونا سفر کرده‌اند.

جان استریکلند کارشناس صنایع هوایی می‌گوید که تصمیم هیترو برای افزایش مالیات سفرهای هوایی، سبب می‌شود تا مسافران به فکر پرواز از سایر فرودگاه‌ها بیفتند و این مساله در شرایط کنونی چندان خبر خوشایندی نیست.

جان تنگ‌نی معاون رئیس انجمن تورگردانان مستقل هم احتمال داده که سایر فرودگاه‌ها از تصمیم هیترو در این زمینه تقلید کنند. او می‌گوید: ما از این تصمیم متعجب و ناراحت هستیم. اگر هیترو دست به چنین اقدامی بزند، احتمالا سایر فرودگاه‌ها از این تصمیم ناخوشایند تقلید می‌کنند.

در همین حال گزارش‌ها حاکیست که هواپیمایی انگلیس (بریتیش ایرویز) از هم‌اکنون و بدون توضیح قبلی، این مالیات را به بلیت مسافران اضافه کرده‌اند. علاوه بر این مسافران باید ۱۳ پوند بابت مالیات سفر هوایی و ۲۲ پوند بابت مالیات بلند شدن هواپیما از روی زمین (تیک‌آف) پرداخت کنند.

این تحول در حالی رخ می‌دهد که با طرح نخست وزیر انگلیس برای خروج تدریجی از محدودیت‌های کرونایی، انتظار می‌رود که پروازهای مسافرتی از ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) از سرگرفته شود.

گزارش‌ها در همین رابطه از افزایش پیش خرید بلیت‌های تابستانی حکایت دارد.خطوط هواپیمایی ایزی‌جت اعلام کرده که پیش‌خرید بلیت‌های هواپیمایی ۳۰۰ درصد و تورهای مسافرتی نیز ۶۰۰ درصد افزایش داشته است. شرکت گردشگری تی‌یوآی انگلیس هم گفته که خرید بلیت‌های مسافرتی از این شرکت ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرده که دولت ۱۲ آوریل درباره رفع قطعی محدودیت‌های مسافرتی از ۱۷ «می» تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود؛ اگر واکسیناسیون سراسری کار کند و کرونا تحت کنترل باشد، می‌توانیم محدودیت‌های مسافرتی را آسان کنیم، در غیر این صورت اوضاع بسیار دشوار خواهد بود.

گروه مشاوران پزشکی دولت انگلیس هم هشدار داده‌اند که افراد دستکم تا دو سال آینده بلیت برای سفرهای تفریحی خریداری نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژل مانیکور برای سلامت ناخن مضر است؟