به گزارش الف نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1400 مصوب کردند که دولت باید در سال آینده بدون افزایش قیمت ها، حق الامتیاز و حق‌السهم خود از اپراتورهای ارائه کننده خدمات مخابراتی را به میزان 10 درصد افزایش داده و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز کند.

این مصوبه مجلس بدان معناست که دولت در سال آینده از ناحیه سود میلیاردی اپراتورها، سه هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کند. بر خلاف آنچه در رسانه ها مطرح می شود، محل هزینه این درآمد هنوز مشخص نیست چرا که بخش هزینه ای بودجه هنوز در صحن مجلس مصوب نشده است و در روزهای آینده مجلس در خصوص نحوه هزینه این مبلغ تصمیم گیری خواهد کرد.

بعد از این مصوبه اما محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی نوشت که مجلس به دنبال گران کردن اینترنت کشور است.

برخی نمایندگان در روزهای گذشته به این اظهارات وزیر واکنش نشان داده و آنرا رد کردند و اعلام داشتند که مجلس به دنبال افزایش قیمت اینترنت نیستند.

خبرنگار الف برای مشخص کردن اصل موضوع به سراغ هشت نماینده مجلس رفت و نظر آنها را در این زمینه جویا شد.

* توئیت وزیر در حمایت از اپراتورها

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار الف با بیان اینکه مجلس اصلاً دنبال گران کردن اینترنت نیست و نخواهد بود، اظهار داشت:‌ مجلس یک جاهایی دست گذاشت که جیغ برخی از افراد درآمده است.

وی افزود: آنجاهایی که درآمد فراوانی دارند ولی نمی‌خواهند مالیات بپردازند، از این مصوبه مجلس ناراحت هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه مجلس آن نقاط را شفاف و شناسایی کرده است، عنوان کرد: مجلس بر روی این نقاط دست گذاشته و می‌خواهد آنهایی که درآمد بالا و هنگفتی دارند مالیات بپردازند اما اینها دردشان آمده است.

حاجی دلیگانی با تأکید براینکه این عده تریبون، رسانه و بلندگو دارند، تأکید کرد: اما طبقات ضعیف و متوسط نه رسانه‌ای دارند و نه تریبون.

وی با اشاره به توئیت وزیر ارتباطات مبنی براینکه مجلس به دنبال گران کردن اینترنت است، گفت: وزیر ارتباطات هم با برخی از آن مجموعه‌ها مرتبط است و به نمایندگی از آنها توئیت زده است.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه سیاست مجلس گرانی اینترنت نیست، گفت: اما ما معتقدیم که اپراتورهایی که درآمدهای بالایی دارند باید سهم مردم و سهم بیت‌المال را به بیت‌المال بازگردانند.

حاجی‌دلیگانی گفت: ما باید حافظ مردم و عموم باشیم.

وی بیان کرد: مجلس مصوب کرد که حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه کننده خدمات مخابراتی به میزان 10 درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز شود.. همچنین در عین حال مجلس مصوب کرد که هزینه اینترنت در سال 1400 نباید گران شود.

نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از این مصوبه مجلس وزیر در حمایت از اپراتورها توئیت زد که این توئیت وزیر نتیجه عکس داد.

* هیچ مقام و مسئولی به اندازه مجلس نگران افزایش قیمت‌ها نیست

شهریار حیدری نماینده قصرشیرین و سرپل‌ذهاب در مجلس معتقد است که مجلس به دنبال واقعی کردن قیمت‌هاست نه گران کردن اینترنت.

وی با بیان اینکه هیچکس به اندازه مجلس نگران افزایش قیمت‌ها نیست، گفت: امروز باید با توجه به شرایط کرونا در کشور آموزش‌ها هم برای دانش‌آموزان و هم برای دانشجویان از راه دور انجام می‌شود و ضرورت آموزش از فضای مجازی و همچنین سیستم آموزشی شاد بیش از گذشته استفاده از اینترنت را اجباری کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزیر ارتباطات در خصوص استفاده از اینترنت یک ایده‌ای دارد، افزود: اما باید توجه داشت که این درست نیست بگویم مجلس به دنبال گران کردن اینترنت است وزیر باید کمی تعامل نشان می‌دهد چرا که مجلس به دنبال منطقی کردن قیمت‌هاست و بیش از دولت نگران افزایش قیمت‌ها است.

حیدری گفت: برخی از نمایندگان فعلی مجلس قبلاً در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشغول به کار بودند و در این خصوص نظر کارشناسی دارند.

وی افزود: باید اینترنت ارزا‌ن‌قیمت و پرسرعت در اختیار مردم قرار گیرد.

* اظهارات وزیر ارتباطات از پایه و اساس باطل است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین میرزایی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که اظهارات محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات از پایه و اساس باطل است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه وزیر باید بگوید براساس کدام استناد قانونی می‌گوید مجلس به دنبال گران کردن اینترنت است، گفت: سیاست مجلس عدم افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت اینترنت است و مجلس به هیچ‌وجه دنبال گرانی نیست.

*‌گرانی اینترنت اتهام افراد زاویه‌دار علیه مجلس

محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اظهارات وزیر ارتباطات درست نیست، عنوان کرد: اظهارات وزیر یک شایعه است و در واقع این حرف‌ها را کسانی که با مجلس زاویه دارند، مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به وعده‌های وزیر ارتباطات و همچنین رئیس جمهور برای دادن اینترنت پرسرعت و رایگان به مردم گفت: وقتی کرونا شیوع پیدا کرده وزیر ارتباطات قول داد تا اینترنت رایگان به دانش‌آموزان و دانشجویان بدهند، همچنین رئیس جمهور از ارائه اینترنت پرسرعت سخن گفت اما یک سال سپری شد و خبری نشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزیر ارتباطات و رئیس جمهور باید پاسخ دهند که ماجرای اینترنت رایگان و پرسرعت چه شده است، اظهار داشت: وزیر و رئیس جمهور باید با حضور در مجلس به نمایندگان توضیح بدهند که چرا به وعده‌های خود در این زمینه عمل نکرده‌اند و خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل نداشتن اینترنت از تحصیل باز مانده‌اند.

زاهدی گفت: در آستانه انتخابات، حرفهایی زده می شود که مصرف انتخاباتی دارد.

* مجلس به دنبال تثبیت قیمت‌هاست

علی رضایی نماینده کنگاور، صحنه، هرسین و بیستون در مجلس شورای اسلامی معتقد است که وزیر ارتباطات باید پاسخگوی حرف‌های خود باشد.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال گران کردن اینترنت نیست، افزود: صیانت از حقوق عامه مردم وظیفه مسئولین است و مجلس هم به دنبال تثبیت قیمت‌هاست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس به دنبال تحمیل بار اضافی و هزینه اضافه به مردم نیست، تصریح کرد: بعداز گذشت سال‌ها متأسفانه هنوز زیرساخت‌های اینترنت در کشور فراهم نشده است.

رضایی تاکید کرد: مردم از وضعیت اینترنت کشور رضایت ندارند و در این شرایط هرگونه افزایش قیمت به صلاح مردم نیست.

* مجلس انقلابی دنبال ارزانی است

رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی معتقد است که مجلس یازدهم یک مجلس انقلابی است و مجلس انقلابی به دنبال گرانی نیست.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال ارزانی است، افزود: شفاف‌سازی و واقعی کردن قیمت‌ها سیاست اصلی مجلس است.

فرخی با بیان اینکه اظهارات وزیر در خصوص گران کردن اینترنت از سوی مجلس درست نیست، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که اینترنت در همه نقاط کشور در دسترس عموم مردم باشد و قیمت‌ها افزایش پیدا نکند.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوع کرونا در کشور و آموزش دانش‌آموزان از طریق سیستم آموزشی شاد، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع ضرورت دارد اینترنت ارزان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

فرخی با بیان اینکه سیاست مجلس افزایش تعرفه اینترنت نیست، عنوان کرد: واقعی کردن قیمت‌ها، اینترنت پرسرعت و ارزان سیاست مجلس است.

* فرافکنی مسئولین دولتی فقط در خصوص اینترنت نیست

علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقامات دولتی همواره فرافکنی می‌کنند و افزایش این فرافکنی در آستانه انتخابات بعید نیست، اظهار داشت: اظهارات وزیر ارتباطات در خصوص گرانی اینترنت مثل بقیه صبحت‌های مسئولین دولتی است که گران می‌کنند و می‌گویند ما نبودیم. نمونه‌اش را در بورس دیدیم.

وی تأکید کرد: وزارت ارتباطات نه تنها نباید تعرفه اینترنت را افزایش دهد بلکه باید برای دانش‌آموزان و دانشجویان اینترنت ارزان‌قیمت ارائه کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مجلس به دنبال گران کردن تعرفه اینترنت نیست، اظهار داشت: قیمت اینترنت از این حدی که هست باید ارزان‌تر باشد و سرعت اینترنت نیز باید بیشتر از حد فعلی باشد.

* مشکل اینترنت مناطق روستایی و محروم باید حل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد موحد نماینده کهگیلویه، بهمئی و چراند در مجلس شورای اسلامی معتقد است مجلس دنبال گران کردن اینترنت نیست و نمایندگان در بررسی لایحه بودجه به خوبی نشان دادند که مخالف هرگونه گرانی و افزایش قیمت در سال آینده هستند.

وی با بیان اینکه وزیر ارتباطات برداشت شخصی خود را مطرح کرده است، عنوان کرد: مشروح مذاکرات مجلس موجود است و هر کسی که معتقد است مجلس دنبال گران کردن اینترنت بوده می‌تواند با مراجع به مشروح مذاکرات مجلس حقیقت را دریابد.

حجت‌الاسلام موحد با بیان اینکه قیمت‌ها باید تثبیت شود، تصریح کرد: وزیر بر اساس برداشت خود قضاوت کرده است و این قضاوت درست نیست.

وی تأکید کرد: سیاست مجلس این است که زیرساخت‌های لازم برای توسعه اینترنت در مناطق روستایی و محروم باید فراهم شود و جامعه ما برنمی‌تابد که بدون این توسعه اینترنت، شاهد گرانی باشیم.