جایگزین قالیباف کیست؟


جایگزین قالیباف کیست؟

اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز 10 اسفندماه 1399 را با مرور عناوین اصلی صفحات اول روزنامه‌ها آغاز می‌کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز نامه سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور دوره اصلاحات به مقام معظم رهبری، چالش کرونا، بررسی بودجه 1400 در مجلس مهم‌ترین سوژه‌های مشترک امروز روزنامه‌ها است.

آرمان‌ملی درتیتر نخست خود نوشته است: نامه 37 صفحه‌ای خاتمی به رهبری، ستاره صبح نیز تیتر زده است: نامه خاتمی به رهبری

آفتاب یزد به سفر مقامات عراقی به ایران پرداخته و تیتر زده است علیه تفرقه، ایران ارگان دولت در این زمینه تیتر زده است: آغاز روند پرداخت بدهی‌ها دولت

ابتکار تیتر زده است:کاهش معاملات و افزایش 97درصدی قیمت مسکن

جوان به گزارش آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی پرداخته و تیتر زده است: گزارش بی‌سر وته از جانی بی‌مکافات!، دنیای اقتصاد در این باره تیتر زده است: بایدن متهم کرد؛ محمدبن سلمان قاتل خاشقجی

سیاست روز با اشاره به سیاست انتخاباتی اصلاح‌طلبان تاکید کرد: باج‌گیری به سبک اصلاح‌طلبان

کیهان تیتر زده است: شرارت در سوریه و عراق پاسخش را در یمن و دریای عمان گرفت

در ادامه گزیده ای از مطالب مهم روزنامه‌ها را بررسی می‌کنیم:

ابتکار؛ خروج 9 هزار میلیارد پس از مصوبه عجیب

خراسان وضعیت بورس را بررسی کرده است. این روزنامه می‌نویسد: روز گذشته روند نزولی بازار ادامه یافت و شاخص کل مجدد وارد کانال 1.1 میلیون واحد شد. همزمان آمارها نشان می دهد که با وجود اجرای مصوبه دامنه نوسان نامتقارن، روند خروج پول سهامداران حقیقی از بورس شدت یافته و از ابتدای بهمن تاکنون بیش از 9 هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج شده است.به گزارش خراسان، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس افت 11 هزار و 855 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 193 هزار واحد رسید تا شاخص پس از 11 روز کاری دوباره به کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی برگردد. افت 11 هزار و 855 واحدی بیشترین میزان نزول شاخص پس از تغییر دامنه نوسان قیمت سهام است.این در حالی است که سهامداران با تغییر رئیس سازمان بورس، به دنبال تغییر سیاست ها و روندهای موجود در بورس به امید بهبود وضعیت بودند؛ اما تغییر در ریاست سازمان بورس و تغییر در دستورالعمل های بازار سرمایه توسط رئیس جدید تنها یک روز توانست سهامداران را قانع کند تا از صف های فروش خارج شوند. این روند از روز یک شنبه هفته پیش دوباره به بست‌نشینی در صف های فروش منجر شد و بازار سرمایه در هشت روز گذشته روزهای منفی را سپری کرده است.به عبارت دیگر، پس از ریزش ۴۵ درصدی شاخص کل و برخی نمادها تا ۸۰ درصد از سقف خود در مرداد ، همچنان به دلیل نبود تقاضای قوی، وجود ابهامات و پافشاری فروشندگان برای خروج از بازار، شاهد نزول متوالی قیمت ها در تابلوی معاملات هستیم. نکته قابل تامل در این بین خروج پول از ابتدای بهمن امسال توسط سهامداران حقیقی بوده است. در این مدت تنها هفت روز پول از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است. در 19 روز دیگر پول از بازار خارج شده است. برآیند پول ورودی و خروجی نشان می دهد حدود 9 هزار و 350 میلیارد تومان پول در این مدت از بازار سرمایه خارج شده است.اثر منفی دامنه نوسان نامتقارن بر حجم معاملات نیز خود را نشان داده است به گونه ای که حجم معاملات به 9.5 هزار میلیارد تومان رسید که رقم پایینی محسوب می شود.کارشناسان معتقدند دامنه نوسان نامتقارن به دلیل محدودیت کاهش قیمت تا 2 درصد برای سهام، موجب شده است تا سهام برای رسیدن به کف قیمت، روزهای بیشتری را در صف فروش سپری کند و امکان معامله این گونه سهام سخت تر و به اصطلاح بازار قفل شود.

کیهان؛حمله به کشتی انگلیسی کاملا حرفه‌ای بود!

کیهان در گزارش اصلی خود به تحولات منطقه پرداخته و نوشته است:حملات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه که مدتی بود به شکل کاملا علنی صورت می‌گرفت گویا سرانجام این رژیم را به هدفی مشروع تبدیل کرده است. یک کشتیِ به احتمال زیاد جنگی این رژیم به شکلی حرفه‌ای در دریای عمان هدف قرار گرفته که این رژیم و متحدانش را کاملا گیج کرده طوری که هر کدام از رسانه‌های این رژیم، انگشت اتهام را به یک سوگرفته‌اند!

آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر حملات خود به محور مقاومت را در عراق و سوریه و گاهی یمن افزایش داده و بعضا حتی علنا مسئولیت آن را بر عهده گرفته‌اند. رژیم صهیونیستی که در یمن‌، حمایت‌های غیر مستقیم و پنهانی از سعودی‌ها می‌کند، هر از چندگاهی به نیروهای مقاومت در سوریه و عراق نیز حمله کرده، طوری موضع می‌گرفت که، همه بدانند این حملات کار آنهاست! شاید این حملات سریالی باعث توهم این رژیم شده و همین توهم باعث شده بود هشدارهای مقاومت را جدی نگیرند. اما آنچه بامداد

پنج‌شنبه در دریای عمان رخ داد، فارغ از ان که کار چه کسی بود، آن‌قدر حرفه‌ای صورت گرفت که این رژیم را احتمالا از آن توهم خارج خواهد کرد. در مقابل آمریکا نیز علاوه‌بر حمایت از متجاوزان در یمن و تروریست‌ها در سوریه وعراق، مواضع محور مقاومت را در این کشورها با انحاء مختلف بمباران کرده است. این جنایات سبب شده تا محور مقاومت نیز عملیات‌های انتقام جویانه خود را شدت بخشیده و هر از گاهی به نیروهای آمریکایی ضربه‌ای وارد کند. اقدامات محور مقاومت در سوریه و عراق در کنار پیشروی‌های سریع انقلابیون یمن در مارب و این روزها، حمله به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی که در پوشش کشتی باربری و با پرچم کشوری دیگر در حال تردد بود، نشان می‌دهد، اینکه می‌گویند دوران بزن در رو گذشته، حرف دقیقی است.

پیشروی در یمن انقلابیون یمن در 3 هفته گذشته با سرعت حیرت انگیزی به سمت شهر مارب حرکت کرده و به 7 کیلومتری آن رسیده‌اند و همین روزهاست که پایان این عملیات رسانه‌ای شود. حمله‌ای هم که به کشتی صهیونیست‌ها شد و حمله کنندگان ردی از خود بر جای نگذاشته‌اند شاید به‌اندازه آزاد ‌سازی مارب، مهم باشد. شناسایی این کشتی که وانمود می‌شد متعلق به نیروی دریایی انگلیس است، پرچم کشور دیگری را داشت، و وانمود می‌شد باربری است و زدن آن طوری که، تلفات نگیرد، نشان می‌دهد، این کار، تمیز و حرفه‌ای انجام شده است.

جزئیات حمله پنج‌شنبه شب بود که منابع خبری گزارش دادند یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی که در حال خروج از غرب آسیا بود در دریای عمان دچار انفجار شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این انفجار موجب افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت کشتیرانی شده است. به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، این حادثه در روز پنج‌شنبه ساعت هشت و چهل دقیقه شب به وقت‌گرینویچ رخ داد. ساختار امنیت دریانوردی بین‌المللی (IMSC) هم درخصوص این حادثه بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: «تحقیقات در حال انجام است. کشتی و خدمه ایمن هستند... به شناورهای در حال عبور در منطقه توصیه شده احتیاط کنند». در این اطلاعیه کوچکترین اشاره‌ای به علت این حادثه نشده است!

کانال تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی اما در این ارتباط گزارش داده که این کشتی متعلق به فردی نزدیک به «یوسی کوهن»، رئیس‌سرویس جاسوسی (موساد) است. بر اساس این گزارش، این کشتی متعلق به شرکتی انگلیسی است که مالک آن فردی به نام «رامی اونگر» است و وقوع این انفجار هیچ تلفاتی نداشته است. 2 شکاف در این کشتی ایجاد شده و هنوز مشخص نیست که این حمله با موشک یا به وسیله مین انجام شده است. با وجود اینکه هیچ طرفی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است این شبکه مدعی شده احتمالا ایران پشت این حادثه باشد. منابع ادعایی شبکه «کان» گفته‌اند که شرکت مذکور در زمینه واردات خودروها و با پرچم «باهاما» فعالیت دارد! در ادامه این گزارش آمده است: با این حال برخی از کارشناسان نظامی اعلام کرده‌اند که ‌‌شناوری که در دریای عمان هدف قرار گرفته، یک کشتی نظامی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی است. این شناور نظامی به صورت کاملا چراغ خاموش وارد خلیج‌فارس شده و در یکی از بنادر سعودی پهلو گرفته بود. صهیونیست‌ها از بیم افزایش تنش در خلیج‌فارس و دریای عمان، این شناور نظامی را تحت پرچم یک کشور دیگر و با شناسه تجاری، وارد منطقه کرده بودند. اطلاعات حاصله، حکایت از این دارد که شناور مزبور، مشغول جمع‌آوری اطلاعات از خلیج‌فارس و دریای عمان بوده که موقع برگشت، هدف قرارگرفته است.‌

از آنجایی که مالک این کشتی از نزدیکان رئیس‌موساد است این احتمال که این کشتی به دنبال جاسوسی در خلیج فارس بوده تقویت می‌شود. رژیم صهیونیستی پس ازعلنی ‌سازی روابط با امارات و بحرین به دنبال تقویت حضور خود در خلیج‌فارس است تا بتواند جنایت‌های خود علیه محور مقاومت را به شکلی دقیق‌تر پیگیری کند. اما غافل از اینکه خلیج‌فارس منطقه تحت تسلط نیروهای مقاومت است و به همین دلیل این کشتی جاسوسی با وجود پنهانی حرکت کردن احتمالا در کمین یکی از شاخه‌های محور مقاومت

گرفتار شده است.

آرمان‌ملی؛ نامه٣٧ صفحه‌ای خاتمی به رهبری

آرمان ملی به نامه خاتمی به رهبری پرداخته و نوشته است: دیروز که یک سایت خبری از نامه رئیس دولت اصلاحات به مقام معظم رهبری خبر داد. سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران به رهبر انقلاب نامه نوشته و خواسته برای رفع مشکلات کشور پیشقدم شود. این سایت نوشت که «در نامه خاتمی چالش‌ها و موضوعات پیش روی نظام مطرح شده و از رهبری رهنمود خواسته است. ظاهرا در نامه به مسائلی همچون مذاکرات با آمریکا و انتخابات ۱۴۰۰و حصر نیز اشاراتی شده و از آیت‌ا...‌خامنه‌ای درخواست شده که این مسائل در دوره کنونی حل شود، زیرا اگر این مسائل به‌صورت حل‌نشده به آینده موکول شود، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهد گذاشت.» این نامه با بیان سابقه و گذشته سیدمحمد خاتمی و خانواده او و اینکه «من که بودم و که هستم» آغاز شده و با دغدغه‌هایش برای انقلاب ادامه یافته و با طرح این سوابق بر این پیام تاکید شده که او «هیچگاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت» نیست. سیدمحمد خاتمی در ادامه نامه از نقش مهم آیت‌ا... خامنه‌ای در محوریت انقلاب سخن گفته و خواسته که رهبری از این نقش برای حضور همه نیروهای سیاسی استفاده کند. آنگونه که رویداد۲۴ مدعی شده در این نامه اصلاح‌طلبان نیروهای وفادار به رهبر و نظام معرفی شده‌اند که توان خود را برای حفظ نظام گذاشته‌اند.به دنبال انتشار خبری در رسانه‌های مجازی کشور درخصوص نامه‌ سیدمحمد خاتمی به مقام معظم رهبری، سیدعلی‌خاتمی از دفتر رئیس دولت اصلاحات با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این خصوص منتشر کرد. متن کامل این اطلاعیه بدین شرح است: آنچه پیرامون ارسال نامه جناب آقای سیدمحمد خاتمی به رهبری معظم انقلاب در رسانه‌ها منتشر شده است، تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است. همه کسانی که به کشور و مردم و انقلاب می‌اندیشند، نسبت به سرنوشت میهن اسلامی و ملت و نیز اصلاح امور دغدغه دارند. جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضا کند دغدغه‌های خود را عملا‌ به دور از تبلیغات دنبال می‌کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در خصوص جزئیات نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب، گفت: خبر نامه سیدمحمد خاتمی خطاب به رهبری را شنیدم که البته تقریبا برای دو ماه گذشته است و در مجموع ۳۷ صفحه است. در این نامه در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه‌حل‌هایی ارائه کرده‌اند.

جوان؛ تهدید یارانه‌ای نوبخت!

جوان در گزارش اصلی خود آورده است: روز گذشته هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه‌۱۴۰۰ در شرایطی برگزار شد که رئیس سازمان برنامه و بودجه سعی کرد نمایندگان را راضی کند به پیشنهاد او رأی مثبت دهند. او در این جلسه گفت: پرداخت یارانه نقدی به خانوار‌ها در حال انجام است و تعدادی از شهروندان به این درآمد‌ها بسیار وابسته هستند. باید یارانه نقدی در یک روز خاص در ماه پرداخت شود و حتی نباید یارانه نقدی با یک روز تأخیر پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع مجوزی از شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با موافقت مقام‌معظم‌رهبری گرفتیم تا اینکه از طریق اوراق و همچنین استفاده از خزانه منابع لازم را کسب کنیم تا به موقع یارانه نقدی پرداخت شود، منتها تأکید نمایندگان بر این بوده که مجوز از مجلس گرفته شود و به سمت شورای دیگری برای اجازه قانونی نرویم.

نوبخت گفت: دولت‌های آینده بدانند که اگر نتوانند از این مجوز تنخواه استفاده کنند دچار مشکل فراوانی می‌شوند کما اینکه طبق این مجوز باید دوماه بعد تنخواه پرداخت شود. اگر این مجوز نباشد امکان پرداخت‌ها نیست، با این مجوز فرصتی داده می‌شود تا به وقت خود یارانه به محرومان داده شود. وی افزود: برای دادن نظم و پرداخت به موقع یارانه نقدی ما مجوز تنخواه را از مجلس می‌خواهیم، چون اگر این اتفاق نیفتد دولت بعدی دچار مشکل می‌شود.

پس از اظهارات نوبخت، نمایندگان تصمیم گرفتند نوبخت را دست خالی عازم محل کار خود نکنند، آن‌ها بانک مرکزی را موظف کردند برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل یک‌درصد جمع مصارف را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها قراردهد و این مبلغ هم باید حداکثر تا دو‌ماه پس از دریافت از محل منابع تسویه شود. البته نمایندگان شرط گذاشتند دولت در صورتی می‌تواند دوباره از این امتیاز استفاده کند که بدهی قبلی خود را تسویه کرده باشد.دولت در شرایطی به دنبال تنخواه و فروش اوراق است که رئیسش در آغاز کار گفته‌بود چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنیم که کسی نیاز به یارانه نداشته باشد ولی امروز، برای نقد کردن یارانه‌های ناچیز، به دنبال استقراض است و البته فرض این‌است که این اظهارات ارتباطی با انتخابات ندارد!

ابتکار؛ ارز بازی دولت، از اتهام تا واقعیت

ابتکاردر گزارش اصلی خود حواشی اخیر درخصوص نرخ دلار را بررسی کرده است. این روزنامه نوشته است: یک کارشناس اقتصادی گفت: ساختار اقتصاد ما به‌گونه‌ای است که نفت را دولت به فروش می‌رساند و این نفت صرف بودجه می‌شود بنابراین شائبه دخالت دولت در افزایش نرخ ارز و اعترافات خیلی دور از واقعیت نخواهد بود.بازار ارز طی سال‌های اخیر با نوسانات بسیاری همراه بود و این نوسانات در سال 99 به اوج خود رسید.به گفته کارشناسان دلار در سال جاری تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون تحریم، کاهش درآمدهای نفتی و غیرنفتی، کرونا و ... قرار گرفت، به گونه‌ای که قیمت ارز در مقاطعی تا مرز 32 هزار تومان هم رفت و بازارهای موازی را نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو کرد. اما در کنار تمام دلایل گفته شده، برخی‌ها معتقدند که دولت برای اداره اقتصاد و جبران کسری بودجه نرخ ارز را بالا می‌برد. این شائبه در دوره‌های مختلف مطرح بوده و عده‌ای آن را تایید و عده‌ای آن را تکذیب می‌کنند. البته صحبت‌های اخیر رئیس دفتر رئیس جمهوری بار دیگر به این شائبه دامن زده و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری شامگاه (پنجشنبه 7 اسفندماه) در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در خصوص نرخ دلار با بیان اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفته بود: «ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.»البته پس از بازتاب این صحبت در رسانه‌ها و فضای مجازی، واعظی در تشریح اظهارات خود در جلسه با فعالان بخش خصوصی اصفهان، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: ‌«در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است. آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت. بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع،‌ نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ی دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است. بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسئولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنان که در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد. تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در این سه سال، با هدف کاهش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و خصوصا جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کنترل تورم بوده است. لذا هرگونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد،‌ قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. چنین فرضیه‌ای البته جفا به همه عزیزان و دست‌اندرکارانی که برای مقابله جهش نرخ ارز کوشیدند نیز هست.»

دنیای اقتصاد؛ تبعید بورس به ۱۴۰۰

دنیای‌اقتصاد در گزارش خود به آثار دامنه نوسان غیرمتقارن بورس پرداخته ونوشته است: پایان معاملات روز شنبه با افت ۹۸/ ۰درصدی شاخص کل بورس همراه بود و ارزش معاملات خرد سهام تا محدوده ۱۹۹۶ میلیارد تومان افت کرد. در این روز قفل شدن صف‌های فروش در دام دامنه نوسان نامتقارن و مانع قدرتمند حجم مبنا سبب شد تا در جا زدن قیمت مجاز معاملات را به روزهای آتی و حتی سال ۱۴۰۰ برساند. بررسی معاملات نخستین روز هفته حکایت از آن دارد که به‌رغم چشم‌گیر نبودن میزان عقبگرد نماگر بورس تهران، وضعیت بازار سرمایه از آن چه در روزهای اخیر نشان می‌دهد به مراتب بدتر است. شنیده‌ها حاکی از آن است که قانون دامنه نوسان نامتقارن حداقل تا پایان سال‌جاری به قوت خود باقی است. این تداوم می‌تواند رخوت حاکم در بازار سرمایه را وارد فاز جدیدی از افت فرسایشی کند. تمام این رویدادها موجب شد تا روز گذشته نهمین افت پی در پی شاخص بورس به ثبت برسد و برای سومین بار در زمستان سال‌جاری، دماسنج تالار شیشه‌ای به کانال یک‌میلیون و ۱۹۰هزار واحدی بازگردد.

شرق؛ جایگزین قالیباف کیست؟

شرق در تیتر اول خود به خروج رئیس مجلس از دور رقابت‌های 1400 پرداخته ونوشته است: اگر ادعای محسن پیرهادی، درست باشد و برخلاف برخی شایعات و اخبار حکایت‌های پشت پرده نداشته باشد، کار برای اصولگرایان سخت خواهد شد. دو چهره مطرح و پرشانس اصولگرایی به فاصله کوتاهی کنار رفته‌اند و حالا پیداکردن فرد یا افرادی با این میزان اجماع روی آنها کار بسیار سختی است. پیرهادی خبر از عدم تمایل و تصمیم رئیس مجلس برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی 1400 داده است. ادعایی کمی عجیب و برخلاف همه انتظارات از مشی غایی سیاسی قالیباف، به‌ویژه سکنات تاکتیکی یک سال اخیرش. عضو سابق شورای شهر و چهره نزدیک به قالیباف که با او به مجلس رفت و عضو هیئت‌رئیسه مجلس شده به فارس گفته است: آقای قالیباف در پاسخ به درخواست برخی نمایندگان برای نامزدی وی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته است که با توجه به شرایط حساس کشور و مشکلات اساسی مردم، مهم‌ترین موضوع، پیروزی جبهه انقلاب و تشکیل دولتی کارآمد به منظور حل مشکلات مردم است. آقای قالیباف ضمن اینکه تمرکزشان را معطوف به وظایف خود در مجلس کرده‌اند، تأکید دارند که بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند و می‌گویند همه نیروهای انقلاب موظف هستند تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر با وحدت، تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند. برداشت و استنباط من از سخنان آقای قالیباف این است که با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رئیسی، آقای قالیباف تصمیم به عدم کاندیداتوری گرفته است و آمادگی کمک به ایشان را دارد. برخی اخبار پشت پرده حکایت از این دارد که بین نزدیکان قالیباف اختلاف افتاده و این ادعای نیامدن قالیباف هم یا با هدف خالی نشان‌دادن صحنه برای جلب توجه یا فشار به رقیب بوده است یا تاکتیکی برای دورکردن اذهان از قالیباف در ماه‌های مانده به انتخابات تا او کمتر زیر ضرب و فشار باشد. دیروز هم علی مطهری درباره نامزدی قالیباف در انتخابات گفته است: «ایشان از مردم برای مجلس رأی گرفته است برای چهار سال آینده. بهتر است این کار را به پایان برساند. اینکه وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شود بی‌احترامی به مردم است». این ایده صرفا علی مطهری نیست و حتی بسیاری از اصولگرایان به‌خصوص تیم مخالف قالیباف هم چنین نگاهی دارند؛ به‌ویژه آنها که در ابتدای کار مجلس بحث میثاق‌نامه را مطرح کردند. جبهه پایداری که حتی در ابتدا مخالف حضور شهردار سابق تهران در فهرست اصولگرایان تهران برای مجلس بود، به دنبال این بود که بلندپروازی قالیباف را کنترل کند؛ میثاق‌نامه‌ای تهیه کرده بود که نامزدهای ریاست مجلس با امضای آن حق ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشتند و باید چهار سال نمایندگی خود را به پایان می‌بردند. میثاق‌نامه‌ای که البته قالیباف نه‌تنها آن را امضا نکرد بلکه اصولا در جلسات مرتبط با آن هم شرکت نکرد.‌ اما در صورتی که خبر نیامدن رئیس فعلی مجلس به کارزار انتخابات 1400 درست باشد، اوضاع برای اصولگرایان بسیار پیچیده می‌شود. همان‌طور که ضرغامی گفته اتوبوس نامزدها به راه می‌افتد و شورای نگهبان با انبوهی از شخصیت‌های طراز اول اصولگرای احساس تکلیف کرده، روبه‌رو می‌شود. در صورت تأیید اکثریت آنها انتخابات آتی یکی از پرنامزدترین رقابت‌های ریاست‌جمهوری، به‌ویژه در جریان اصولگرایی می‌شود و بسیار محتمل است که کار انتخابات به علت پخش‌شدن آرا بین نامزدهای اصولگرایی و به‌دست‌نیامدن حدنصاب، به مرحله دوم بکشد. ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا پیش‌تر گفته بود: «اگر اصولگرایان با چند نامزد هم‌تراز حضور پیدا کنند، قدر مسلم تعدد نامزد بیشتر خواهد شد، اما اگر یک نامزدی حضور پیدا کند که از سایرین بالاتر باشد، اجماع روی این فرد می‌توان محتمل باشد، اگر سایر نامزد‌هایی که مطرح هستند، حضور داشته باشند، بعید است که اجماعی روی آنها صورت بگیرد و شاهد تعدد نامزد‌ها خواهیم بود». سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، علی نیکزاد، محمد قمی، سعید محمد، عزت‌الله ضرغامی، محسن رضایی و حسین دهقان از گزینه‌هایی هستند که حالا در این فضا باید منتظر رقابتشان باشیم. اگرچه درباره برخی از این چهره‌ها که مشخصا اعلام نامزدی رسمی کرده‌اند، پالس‌های لزوما مثبتی از سوی اصولگرایان شنیده نمی‌شود. مثلا روزنامه جوان روز شنبه در مطلبی در واکنش به حسین دهقان نوشته است: «وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از معدود افرادی است که کاندیداتوری خود را در انتخابات ۱۴۰۰ به‌طور رسمی در اظهارنظرها و مواضع اعلام کرده و به‌طور طبیعی برنامه‌ها و تحرکات انتخاباتی را نیز در دستور کار قرار داده است. بدیهی است که او به عنوان یک شهروند ایرانی واجد شرایط این حق را دارد که خود را در معرض رأی ملت ایران قرار دهد و در انتخابات ۱۴۰۰ برنامه‌هایش را در معرض رأی و داوری ملت قرار دهد. تا اینجای کار اقدامات غیررسمی او در صورتی که مغایرتی با قانون انتخابات نداشته باشد، بلااشکال است؛ اما اشکال وارد به کمپین تبلیغاتی آقای دهقان، استفاده مکرر از عنوان مشاورت رهبری در اخبار و مصاحبه‌های منتشرشده از وی است. این در حالی است که استفاده از این عنوان برای تحرکات انتخاباتی و مسائل خارج از مأموریت‌های مرتبط با عنوان مشاورت، برخلاف ضوابط است. حال آنکه این اقدام برخلاف نظر آقای دهقان در جریان است، بنابراین انتظار می‌رود وی از ادامه این روند جلوگیری کند و اجازه سوءاستفاده از عنوان مرتبط با رهبری را برای استفاده شخصی خود ندهد».

جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟جایگزین قالیباف کیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا