واکسیناسیون کرونا؛ بیم ها و امیدها


واکسیناسیون کرونا؛ بیم ها و امیدها

رشت - ایرنا - پیدایی ویروس کرونا زندگی را برای همه سخت کرد، این ویروس همه گیر خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به بار آورد، جان عزیزان بسیاری را گرفت افرادی را با تنگناهای اقتصادی مواجه کرد اما در این بین، خبر کشف واکسن و آغاز واکسیناسیون کورسوی امیدی برای رهایی جامعه انسانی از شر این آفت جانها شد.

واکسنی که مقرر شد نخست کادر بهداشت و درمان و گروه های در معرض خطر و آسیب بیشتر با آن نسبت به این ویروس واکسینه شوند.

در این میان کادر بهداشت و درمان که از لحظه بروز و ظهور کرونا جانشان را در کف دست گرفته و به میدان آمدند شاید بیش از هر فرد و گروهی اولویت دریافت واکسن داشته و دارند.

جمعیتی که برای نجات جان هموطنانشان در بیمارستان ها که خط مقدم جبهه مقابله با بیماری کووید ۱۹ و کرونا بود از همان لحظات نخستین از هیچ تلاش و جانفشانی دریغ نکردند و روزها و ماهها را دور از خانه و خانواده در سختی و کمبود امکانات با جان و دل خدمت کردند و همچنان هم این تلاش ها تداوم دارد.

خدمت شبانه روزی کادر درمان و ایثار جامعه پزشکی در مدیریت کرونا فراموش نشدنی است، جمعیتی که شمار زیادی از آنان اعم از پزشک و پرستار، تکنسین ها و خدمه برای نجات جان مردم از این بیماری مهلک، جان به جان‌ آفرین تسلیم کرده و به خیل شهدا پیوستند.

شروع واکسیناسیون علیه کرونا در کشور با اولویت پرستاران و پزشکان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها خبری بسیار خوشحال کننده بود، جمعیتی که اکنون در برابر بیماری ایمن می شوند و بعد از آنها اولویت در سایر گروه های کادر درمانی، سالمندان خانه های سالمندی، سالمندان بالای ۶۰ سال و بعد از آن سایر مردم می باشد.

برخی از اعضای کادردرمانی بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های رازی و ۲۰۰ تختخوابی رسول اکرم (ص) رشت که واکسن را دریافت کرده اند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز امیدواری می کنند که هر چه زودتر با تزریق واکسن کرونا در جامعه ایمنی لازم نسبت به این ویروس ایجاد شود.

اما پیش و بیش از آن در این دوره بیم و امید همه آنها بر تداوم رعایت توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به طور جدی تاکید می کنند تا مبادا حلاوت آغاز این واکسیناسیون تا همگانی شدن آن تلخ نگردد.

حال خوب بعد از تزریق واکسن اما توصیه باید رعایت شود

دکتر مجید طوسی مجرد متخصص بیهوشی بخش مراقبت های ویژه و مدیر گروه بیهوشی بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی حضرت رسول اکرم (ص) رشت، اولین پزشکی است که در بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت واکسن "اسپوتنیک وی" را دریافت کرده است.

واکسیناسیون کرونا؛ بیم ها و امیدها

این پزشک ۱۹ سال سابقه فعالیت دارد، می گوید : حالم خوب است و هیچ گونه عوارض ناشی از تزریق واکسن هم نداشته ام.

وی ادامه می دهد: قرار است دوز دوم واکسن را طی روزهای آتی دریافت کنم ضمن اینکه همه واکسن هایی که قرار است به تدریج وارد کشور شود مراحل آزمایشی یک و دو را گذرانده و جای نگرانی نیست.

وی با تاکید بر اینکه مردم همچنان باید رعایت پروتکل ها را جدی بگیرند، اضافه می کند: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها، عدم حضور در مکان های شلوغ از مهمترین توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است.

دکتر طوسی با بیان اینکه اکنون با توجه به انجام واکسیناسیون کرونا مردم نباید بی خیال شوند، می گوید: واکسن های مختلف درصد ایمنی متفاوتی دارند، ضمن اینکه حداقل باید۵۰، ۶۰ درصد جامعه واکسینه شوند تا ایمنی لازم در جامعه ایجاد شود و این فرآیند در کشور حداقل چندین ماه زمان می برد.

با همه وجود در خط مقدم مقابله با کرونا حاضرم

دکتر طوسی ادامه می دهد: در اسفندماه سال گذشته با شروع اپیدمی کووید ۱۹ در استان گیلان، بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) رشت "بیمارستان تامین اجتماعی" به عنوان یکی از مراکز بستری بیماران کرونایی انتخاب شد.

وی با یادآوری ماه های ابتدایی شیوع کرونا در گیلان می گوید: روزهای سختی داشتیم با امکانات محدود و جمعیت قابل توجه بیماران بدحال روبرو بودیم و گاه ساعت ها پوشش حفاظتی بر تن می کردیم و ساعت ها بی خوابی و خستگی مفرط روزها را تحمل می کردیم اما امید به سلامت و بهبود بیماران ما را سرپا نگه می داشت.

وی اضافه می کند: در آن روزهای سخت نیروهای بسیج، سپاه و مردمی نیز به صورت خودجوش و با هماهنگی ریاست بیمارستان در بخش های مختلف و ICU به ما کمک می کردند، احساس می کردیم در خط مقدم جبهه هستیم و به مجروحان و بیماران تنفسی و بدحال با همه توان خدمت می کردیم.

این پزشک با بیان اینکه در اوج شیوع کرونا در استان شب ها تا صبح در بیمارستان بیدار می ماندیم و به ارائه خدمات به بیماران و کاهش آلام آنان می پرداختیم، ادامه می دهد: برای مقابله با این بیماری همه باید در رعایت پروتکل های بهداشتی توجه جدی داشته باشند و راهی جز این نیست.

وی با بیان اینکه برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال آن باید مشارکت گسترده همه مردم را داشته باشیم، خاطر نشان کرد: اینگونه نیست که این ویروس تنها توسط کادر بهداشت و درمان و وزارت بهداشت شکست داده شود و به طور قطع باید همه مردم همکاری کنند.

دکتر طوسی اظهار داشت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تمام توصیه های متخصصان بهداشت و درمان درجامعه برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و حفظ سلامت آحاد جامعه وظیفه ای ملی، اخلاقی، دینی و قانونی تک تک افراد است.

وی اضافه کرد: این توصیه ها اعم از رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم ترددهای زیاد و غیرضرور در اجتماعات و شست وشوی دست ها با آب و صابون باید برای پیشگیری از شیوع این ویروس به طور جدی توسط مردم رعایت شود.

واکسیناسیون کرونا؛ بیم ها و امیدها

با ایمنی در مقابل بیماری بهتر می توانم وظیفه ام را انجام دهم

سوپروایزر مرکز آموزشی، درمانی بیمارستان رازی رشت است و ۲۲ سال سابقه کار دارد، او می گوید: ۲۲ بهمن ماه واکسن کرونا را تزریق کردم اکنون خوشحالم که با دغدغه بسیار کمتری می توانم به وظیفه ام وخدمت به مردم عمل نمایم

شیرین صیاد اضافه می کند: در دو روز اول علائم خفیف شامل تب، لرز و سردرد داشتم اما از روز سوم این علائم کاملا برطرف شد و اکنون در سلامت هستم.

وی بیان می کند: داوطلبانه واکسن کرونا را دریافت کردم زیرا معتقدم به عنوان یک پرستار ابتدا باید خودم ایمن باشم تا عزیزانی را که به من سپرده می شوند به خوبی مراقبت کنم بنابراین از تصمیمی که گرفتم رضایت کامل دارم.

این سوپروایزر مرکز آموزشی، درمانی بیمارستان رازی رشت از مردم خواست تا توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار کرونا را همچنان جدی بگیرند و در رعایت پروتکل ها سهل انگاری نکنند تا حلاوت واکسیناسیون کرونا به کام همه شیرین شود.

نگران انتقال بیماری به خانواده بودم

صدیقه مهاجر پرستار بخش مراقبت های ویژه بیمارستان پورسینا رشت ۱۷ سال است که در این بخش خدمت می کند او در کنار این مسئولیت به عنوان پرستار تیم پیوند کبد در بیمارستان رازی نیز مشغول ارایه خدمت به بیماران پس از عمل پیوند کبد است.

او از پرستارانی است که با آغاز واکسیناسیون کرونا همزمان با سراسر کشور در استان گیلان این واکسن را دریافت کرده است، او به خبرنگار ایرنامی گوید: یکی از دلایلی که تمایل به دریافت واکسن کرونا داشتم نگرانی ام بابت خانواده بود.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادرش با بیماری زمینه ای با او زندگی می کنند، اضافه می کند: همیشه نگران انتقال ویروس به منزل و بیش از همه والدینم بودم اما اکنون با تزریق واکسن خیالم تا حدی راحت است.

مهاجر با بیان اینکه با دریافت واکسن مشکلی ندارد و حال وی مساعد است، خاطر نشان می کند: روز بعد از دریافت واکسن علایم شبه آنفولانزا خفیف، بدن درد و تب خفیف داشتم اما یک روز بعد دیگر چنین علائمی نداشتم ضمن اینکه ۱۳ اسفند باید دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کنم.

این پرستار بخش مراقبت های ویژه بیمارستان پورسینا رشت می گوید: با شروع همه گیری کرونا بخشی که مشغول فعالیت بودم هم مستثنی نبود و از همان روزهای اول بیماران کرونایی در بخش بستری بودند.

وی درباره استرس و سختی های دوران شیوع کرونا در استان گیلان بیان می کند: از استرس آن ایام همین قدر بگویم که بسیاری از همکاران مجبور به استفاده از قرص های آرامبخش بودند تا بتوانند شب ها راحت بخوابند.

این پرستار ادامه می دهد: سختی های کار پرستاری که شاید تنها بواسطه حضور این ویروس به چشم مردم آمده، در این دوران صد چندان بود، روزهای سختی داشتیم، شاهد بیمارانی بودیم که از سختی نفس کشیدن زجر می کشیدند.

وی با بیان اینکه استرس بیمار شدن ما پرستاران به دلیل حضور بر بالین بیماران بدحال تا بردن این ویروس به منزل و بیمار نمودن اعضای خانواده از دیگر نگرانی های مضاعف بود، اضافه می کند: پوشیدن لباس های مخصوص و استفاده از چند ماسک، شیلد صورت، دستکش و سایر ملزومات از یک طرف و گاها کمبود وسایل از طرف دیگر و سختی خارج کردن لباس های مخصوص در نتیجه ساعت ها تشنگی و گرسنگی از تجربه های این دوران سخت بود و امیدواریم دوباره آن روزهای دهشتناک تکرار نشود.

وی بیان می کند: در یکسال گذشته اتفاقات تلخ فراوانی را تجربه کردم، فوت همسر یکی از همکاران و دوست صمیمی ام به دلیل بیماری کرونا در اسفند سال گذشته، ابتلای همکارانم به این ویروس و نبود این دوستان بدلیل استعلاجی دوران بیماری و کمبود پرسنل و کار از اتقافات تلخ شیوع بیماری کووید ۱۹ است.

وی با اشاره به حضور پرشور مردم برای کمک در تهیه کمبودها و تجهیزات مورد نیاز بیماران خاطر نشان می کند: تنها چیزی که برای ما خیلی دلگرم کننده بود حضور پرشور مردم و خیرین برای تهیه کمبود ها و تجهیزات مورد نیاز بیماران بود که برای ما بسیار ارزش داشت.

وی از مردم خواست تا همچنان خطر کرونا را جدی بگیرند و از رعایت پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خسته نشوند زیرا کوتاهی و غفلت در رعایت توصیه ها عواقب ناگواری خواهد داشت که قابل جبران نخواهد بود.

تزریق واکسن کرونا از ۲۱ بهمن ماه امسال همزمان با سراسر کشور ابتدا با تزریق پرسنل بخش های ICU بیمارستان های استان گیلان آغاز شده و بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خوشبختانه تا کنون هیچ گونه عارضه مهم جانبی از سوی افراد واکسینه شده گزارش نشده و حال عمومی داوطلبان مساعد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید