از مقاومت برخی ساوجی‌ها در برابر اجرای طرح شهید سلیمانی گرفته تا وجوب دو ماسکه شدن


از مقاومت برخی ساوجی‌ها در برابر اجرای طرح شهید سلیمانی گرفته تا وجوب دو ماسکه شدن

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی شهرستان ساوه از مردم خواست تا با عدم مقاومت در برابر فعالیت تیم‌های رهگیری طرح شهید سلیمانی، اجازه دهند تا شناسایی و ارزیابی شهروندان در قالب ماموریت این طرح به درستی اجرا شود.

دکتر محمود کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، به ماموریت معاونت بهداشتی علوم پزشکی ساوه در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و افزود: این طرح با رویکرد هر خانه یک پایگاه سلامت با مشارکت ادارات و نهادهای مختلفی بویژه پایگاه‌های بسیج و هلال احمر در حال اجراست.

وی بیان کرد: فعالیت تاثیرگذار تیم‌های رهگیری طرح شهید سلیمانی در سایه آموزش‌های لازم توانست به خوبی آمار ابتلایان را کاهش دهد و زنجیره سرایت ویروس را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد و آمار بستری‌ها روند نزولی به خود گرفت تا جایی که آمار مرگ‌ومیرها به صفر رسید.

وی در ادامه گفت: با گذشت سه ماه از اجرای این طرح، در بهمن ماه اوج موفقیت اجرای طرح در کنترل بیماری رقم خورد و تجربیات خوبی بدست آمد. تیم‌های طرح شهید سلیمانی با هدف شناسایی افراد پرخطر یا مبتلا به کووید ۱۹ با در دست داشتن کارت شناسایی به درب منازل مراجعه می‌کنند و افراد دارای علائم ویروس را برای انجام تست رایگان شناسایی می‌کنند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه در ادامه به عدم همکاری حدود ۲۰ درصد از مردم با تیم‌های طرح شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: همکاری نکردن بخشی از جمعیت جامعه قدرت اجرایی این طرح را کاهش داده و عاملی بازدارنده پیش روی ماموران بهداشتی علوم پزشکی است. اگرچه بیماریابی‌ها در اجرای این طرح روند افزایشی به خود گرفته است، اما همراهی نکردن برخی مردم و سازمان‌ها و نهادها انرژی ما را کاهش داده و سرعت اجرای طرح را گرفته است که خود عاملی برای افزایش میزان آمار مبتلایان، بستری‌شوندگان و مرگ‌ومیرهاست.

وی از مردم خواست تا در شرایط کنونی با ماموران بهداشتی علوم پزشکی در اجرای دقیق این طرح به منظور شناسایی و غربالگری بیماران کرونایی همکاری کنند چرا که هدف آنها تضمین سلامت شهروندان ساوجی است.

وی به برخی رفتارهای بازدارنده و مقاومتی از سوی عده‌ای از شهروندان با اجرای این طرح توسط گروه‌های رهگیری اشاره کرد و گفت: متاسفانه استفاده در مواردی از برخی الفاظ نامطلوب در برخورد با همکاران علوم پزشکی استفاده شده یا با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته شده است در حالی که هدف تیم‌های رهگیری، شناسایی افراد پرخطر، دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مبتلایان به کروناست تا با عملیات غربالگری و انجام مراقبت‌های ویژه ضمن کنترل وضعیت این افراد و درمان آنها، مردم در برابر این ویروس ایمن شوند.

دکتر کریمی افزود: در حال حاضر ۵۷ گروه رصد و شناسایی با ۱۱۴ نفر عضو متشکل از رابطان سلامت محله، بسیجیان و سایر گروه‌های داوطلب در قالب طرح شهید سلیمانی از پانزدهم دیماه سال‌جاری در قالب تیم‌های دو نفره با در دست داشتن کارت شناسایی به درب منازل افراد مراجعه می‌کنند و فرم‌های شناسایی خانوار طرح شهید سلیمانی را تکمیل می‌کنند که انتظار ما همکاری شهروندان در اجرای دقیق این طرح است.

وی، در ادامه، عادی انگاری کرونا را عاملی برای جهش ویروس و وقوع پیک چهارم بیماری کووید ۱۹ بیان کرد و افزود: برگزاری برنامه‌های تجمعی، شادی و عزا و برخی مراسم‌ها منجر به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده و وقتی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، انتقال و چرخش ویروس در بین افراد جامعه به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

او تصریح کرد: در صورتی که پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم رعایت نشود، وقوع پیک چهارم در روزهای پایانی اسفندماه و اوایل فروردین ماه قطعی خواهد بود که به مراتب از پیک‌های قبلی کشنده‌تر و خطرناک‌تر است.

دکتر کریمی در ادامه با اشاره به شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در ساوه اظهار کرد: ردپای کرونای انگلیسی در شهرها و استان‌های همجوار ساوه و زرندیه مشاهده شده است و احتمال افزایش مبتلایان به این ویروس جهش یافته به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ترانزیتی و حجم بالای تردد به شهر صنعتی از استان‌های البرز، تهران و قزوین وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی جوانان و کودکان را نیز مبتلا می‌کند، افزود: حتی‌الامکان از خروج کودکان و نوجوانان از خانه خودداری کنید و در صورت ضرورت، حتما از ماسک استفاده شود. با توجه به اینکه بیماری در سطح جامعه انتشار دارد و از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود، امن‌ترین جا، خانه هر فردی است. پس تا زمانی که مجبور نیستید، در خانه بمانید و از حضور در اجتماعات خودداری کنید تا با شناسایی به موقع بیماران در قالب این طرح آتش ویروس در محل و به موقع خاموش شود.

او با اشاره به اینکه هنوز هم مهمترین راه پیشگیری و کنترل کرونا استفاده از ماسک است، بیان کرد: سرفه، گلو درد و بدن‌ درد شدید از جمله علائم این بیماری است که بعد ۴۸ ساعت در معرض این ویروس بودن، خود را نشان می‌دهد. باید هر کرونایی را کرونای انگلیسی فرض کرد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همراهی با سیستم بهداشتی مانع از سرایت و ادامه زنجیره انتقال ویروس شویم. تا زمانی که اکثریت مردم دنیا علیه کرونا واکسینه نشده‌اند همچنان ماسک‌هایمان را نیاز داریم.

سخنگوی علوم پزشکی ساوه با اشاره به ورود مهمان ناخوانده انگلیسی به ساوه گفت: باید نگاه خود و رفتار خود را عوض کنیم. با این شیوه رفتاری، در اتوبوس‌ها، بانک‌ها، پاساژها، فست فودها، نانوایی‌ها بسیار آسیب پذیریم. در برابر فردی که ماسک نمی‌زند و آشکارا به حقوق سلامتی دیگران تجاوز می کند باید نسبت به این رفتار که تهدیدی برای سلامت دیگران است امر به معروف کرد. باید خودمان را قرنطینه کنیم و تحت هیچ شرایطی از رفتن به استان های همجوار خودداری شود.

وی با اشاره به افزایش موارد بستری بیماری کووید ۱۹ در ساوه اظهار کرد: روند اپیدمیک این بیماری به گونه‌ای است که ابتدا موارد سرپایی افزایش پیدا کرده و سپس آمار بستری شوندگان رشد پیدا کرده و نهایتا منجر به وقوع مرگ‌ومیر خواهد شد و اگر این روزها تعداد مرگ‌ومیر پائین است به دلیل این است که در مرحله افزایش موارد سرپایی هستیم و مرحله بعدی افزایش میزان بستری بیماران در مراکز درمانی و نهایتا افزایش قربانیان این بیماری خواهد بود. امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها اجازه ندهیم به مرحله بستری بیماران و نهایتا افزایش مرگ‌ومیرها برسیم.

دکتر کریمی با تاکید بر اینکه از امروز زدن دو ماسک را برای خود واجب بدانیم، افزود: راه‌های انتقال بیماری کروناویروس همان است که قبلا گفته شده، اما در کرونای انگلیسی با قدرت و شدت بیشتر همراه بوده و به مراتب خطرناک‌تر است. اگر امروز فردی در یک مکان سرپوشیده بدون ماسک حضور یافت و یک شهروند، مسئول، کسبه و ... به او هرگونه خدمتی را ارائه داد، فردا اگر عزیزی را از دست داد خود را سرزنش ‌کند.

وی گفت: اگر بتوانیم با خودمراقبتی و دوری از عادی‌انگاری، عید امسال از جان عزیزان خود محافظت کنیم بزرگترین عیدی به دیگران است. فاصله‌های کمتر از دو متر، عدم استفاده از ماسک، دیر مراجعه کردن به پزشک از زمان شروع علایم و خریدهای غیرضروری و حضور در اجتماعات و دورهمی‌های خانوادگی امروز پاشنه آشیل ساوه در برابر کروناست.

وی افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۳۴۹۴ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه ۳۲۴ نفر جان باخته اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان