تولید انبوه گیربکس اتوماتیک ملی از سال 1402


تولید انبوه گیربکس اتوماتیک ملی از سال 1402

فرشاد مقیمی: در سال آینده تولید گیربکس نیمه‌اتوماتیک MT6 و گیربکس AMT6 با سطح داخلی‌سازی 30درصدی کلید خواهد خورد و در ادامه گیـــــــــربکس اتوماتیک DCT را به تولید خواهیم رساند

مراسم رونمایی از خط تولید نخستین گیربکس شش ‌سرعته طراحی و ساخت ایران با حضور علیرضا رزم‌حسینی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، عزت‌اله اکبری‌تالارپشتی؛ رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی و هدایت‌اله جمالی‌پور؛ استاندار استان قزوین، تعدادی از نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و همچنین فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو برگزار شد.

تولید گیربکس داخلی حدود ۸۷میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی طی چهارسال ایجاد خواهد کرد. جعبه‌دنده شش‌سرعته برای نخستین‌بار در محصول راناپلاس نصب و به بازار عرضه می‌شود و به‌تدریج در محصولات دیگر ایران‌خودرو نیز نصب خواهد شد. ایران‌خودرویی‌ها مدعی هستند در طراحی این گیربکس از تکنولوژی‌های روز استفاده شده است. کاهش مصرف سوخت به‌ویژه در سرعت‌های بالا، در جاده‌ها و اتوبان‌ها، بهبود تعویض دنده و مطلوبیت بیشتر در رانندگی را می‌توان از مزایای این گیربکس برشمرد. بر پایه گیربکس شش‌سرعته، نوع نیمه‌اتوماتیک آن با نام تجاری AMT۶ در دست توسعه است و تا پایان امسال تولید آزمایشی آن آغاز خواهد شد.

فرشاد مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو

تولیدگیربکس اتومات ایران‌خودرو از سال ۱۴۰۲

این پروژه با یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آغاز شد که ۸۰۰میلیارد تومان آن سرمایه موجود در کشور بوده و ۲۰۰میلیارد تومان آن سرمایه جدید بوده که به سرانجام رسیده است. سال گذشته در ۲۴اسفندماه نمونه اولیه گیربکس شش‌سرعته در ایران‌خودرو رونمایی شد و امروز شاهد تولید انبوه این قطعه در شرکت نیرومحرکه هستیم. تا سال ۱۳۹۹ همه گیربکس‌های مصرفی وارداتی بوده، اما ۹۵درصد ساخت داخل داشته است.

امروز طراحی، ساخت و نمونه و همچنین تولید انبوه به دست متخصصان داخلی به ثمر رسیده است و با آغاز تولید انبوه، تولید گیربکس پنج‌سرعته کاهش می‌یابد و گیربکس شش‌سرعته جایگزین خواهد شد. برای سال آینده دو برنامه پیش‌بینی شده است؛ در سال آینده تولید گیربکس نیمه‌اتوماتیک MT۶ با هدف ۸۵هزار دستگاه و AMT۶ با هدف تولید ۱۲هزار دستگاه با سطح داخلی‌سازی ۳۰درصدی کلید خواهد خورد.

در ادامه توسعه این بخش از پلت‌فرم خودرو، گیربکس اتوماتیک DCT را خواهیم داشت که در سال ۱۴۰۲ به تولید انبوه خواهد رسید. در این راستا، شرکت نیرومحرکه طی سال‌ها فعالیت خود اقدامات مختلفی انجام داده است. درحال‌حاضر حدود ۲۳۰۰ نفر در این شرکت به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. ضمن این‌که درحال‌حاضر ۲۴۰۰ سِت گیربکس ۵سرعته در این شرکت به تولید می‌رسد که به‌زودی ۴۰۰ سِت گیربکس شش‌سرعته نیز در این شرکت به تولید خواهد رسید. قرار است این گیربکس شش‌سرعته در خودرو رانا با سقف شیشه‌ای به تولید برسد.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال آینده، ۷۸هزار و ۵۰۰ دستگاه از محصولات ایران‌خودرو مجهز به گیربکس شش‌سرعته خواهند بود. این گیربکس تنها در محصولاتی که با نام ایران‌خودرو تولید می‌شوند، وارد بازار می‌شود و قرار نیست در محصولات مشترک با شرکای خارجی ایران‌خودرو نصب شود.

درحال‌حاضر نیرومحرکه ضمن آن‌که نسبت‌به تامین گیربکس مورد نیاز ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از استراتژیک‌ترین شرکت‌ها اقدام می‌کند، می‌تواند محصولات خود را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار دهد، به‌طوری‌که ۱۱۰هزار سِت از اجزای گیربکس تیبا را در اختیار سایپا قرار داده و درهمین‌حال نسبت‌به تولید گیربکس شاهین اقدام کرده که در انتظار تایید مگاموتور برای تولید است.

همچنین ۱۵هزار سِت گیربکس نیز تحویل شرکت تراکتورسازی شده است. ضمن این‌که به‌زودی شاهد تولید انبوه گیربکس شش‌سرعته نیمه‌اتوماتیک خواهیم بود. هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ قطعه‌ساز داخلی با ایران‌خودرو همکاری می‌کنند. از این تعداد تامین‌کننده ایران‌خودرو، ۳۵ قطعه‌ساز در استان قزوین حضور دارند.

بر این اساس، ۶درصد تامین‌کنندگان ما در استان قزوین قرار دارند که از نظر ارزشی ۱۵درصد قطعات را تامین می‌کنند. تعداد خودروهای معوق ایران‌خودرو نیز درحال‌حاضر ۱۷هزار دستگاه است. براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده با ۶هزار دستگاه معوق که شامل هایما و ۲۰۷ اتوماتیک می‌شود، به سال ۱۴۰۰ می‌رویم که این میزان نیز در ماه اولیه سال آینده به صفر می‌رسد.

علیرضا رزم‌حسینی؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت

وزارت صمت از تولید گیربکس اتومات حمایت می‌کند

آغاز تولید انبوه گیربکس شش‌سرعته نشانگر خودباوری جوانان توانمند ایرانی و استفاده بهینه از فرصت تحریم و فشارهای ظالمانه دشمنان است. طراحی و تولید گیربکس اتومات نیز باید در دستور کار قرار گیرد و وزارت صمت نیز از این پروژه حمایت خواهد کرد. این پروژه یک کار نوآورانه و مهم است که در نتیجه همدلی و هماهنگی مسئولان ذیربط و همت جوانان نخبه و توانمند به‌وجود آمده است.

در این راستا، از مدیرعامل ایران‌خودرو، هوافضای سپاه، استاندار و نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر می‌کنم. با تکیه بر خودباوری، تعامل و هماهنگی ملت و دولت، از مسیر سخت تحریم‌ها عبور کردیم و امروز با وجود همه تحریم‌ها و همچنین شیوع کرونا، ایران سربلند و سرافراز به جلو می‌رود. این مسیر سخت را با هدایت داهیانه مقام معظم رهبری، همت جوانان، ایستادگی مردم و پشتکار دولتمردان سپری کردیم.

خودروسازان باید به سمت افزایش کمیت و کیفیت حرکت کنند تا بتوانند در بازارهای جهانی خوش بدرخشند. باید همگام با پیشرفت‌های جهانی ما هم در این مسیر حرکت کنیم. تاکنون ۷۵درصد صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه بوده است. ظرفیت خوبی برای بازاریابی محصولات تولیدی در کشورهای همسایه وجود دارد و تولیدکنندگان نیز به‌رغم همه تنگناها و تحریم‌ها به سمت صادرات رفته‌اند. به میمنت فضای امنی که به‌وجود آمده است، سرمایه‌های سرگردان کم‌کم به سمت تولید، توسعه، اشتغال و خدمات بازرگانی می آیند.

عزت ‌اله اکبری ‌تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس

امید به خارجی‌ ها تفکری مردود است

وقتی فرزندان این کشور در حوزه‌های مختلف قله‌های موفقیت را در نوردیده‌اند، یقینا در صنایع خودرو و قطعه‌سازی هم قادر به افتخارآفرینی هستند. فقط لازم است موانع را برطرف کرد و اسباب توسعه متوازن را فراهم آورد که این توسعه برازنده کشور است. با برخی اصلاحات و تغییر ساختار و استفاده از توان و قابلیت بخش خصوصی می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد. تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام خلاف قوانین بین‌المللی بوده و با همت جمعی و ملی است که این تحریم‌ها بی‌اثر خواهد شد.

با روی کار آمدن مجلس یازدهم، پنج ماه وزیر صنعت نداشتیم، اما با آمدن آقای رزم‌حسینی بر صدر وزارتخانه صمت، اوضاع سامان گرفته است. ایشان با انگیزه و صداقت پای کار هستند و نظراتشان منطبق با سیاست‌های کمیسیون صنایع مجلس است.

نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع هم پای کار هستند و انگیزه ما در حمایت از نیروهای داخلی بالاست و در مسیر توسعه تولید داخل یاریگر هستیم.

از آقای مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز خواستار جدیت در تولید گیربکس اتوماتیک و خودروهای دیزلی هستیم؛ به‌ویژه بحث خودروهای دیزلی از نظر ما مساله بسیار مهم و استراتژیکی است.

امیدواریم با استفاده از نیروهای جوان و متخصص و همراهی و همکاری حوزه‌های دانش‌بنیان با اراده در این مسیر گام بردارند و ما هم با تمام توان از ایشان حمایت می‌کنیم. چراکه درهرحال تفکر امید به خارجی‌ها، تفکری مردود است و قطعا با تکیه بر توان داخل و همدلی و همراهی و همت جمعی در همه عرصه‌ها است که موفق خواهیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو