مشارکت دانشجویان اهل تسنن؛ نقطه عطف سوگواره میعادگاه عاشورایی


مشارکت دانشجویان اهل تسنن؛ نقطه عطف سوگواره میعادگاه عاشورایی

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: مشارکت دانشجویان اهل تسنن؛ نقطه عطف پنجمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان است.

کامران جعفری شامگاه دیروز (۹ اسفندماه) در آیین اختتامیه پنجمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان که در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، یادآوری حادثه عاشورا در دنیای اسلام به ویژه در قلمرو یاران عترت را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: فرهنگی که ریشه در عقل و فطرت انسانی، آیات قرآن و سنت نبوی دارد.

وی افزود: عالی‌ترین هنرهای مردمی، ناب‌ترین جلوه‌های ذوق شعری، نقاشی، موسیقی و معماری و پرخروش‌ترین قیام‌های اجتماعی و عظیم‌ترین اجتماعات مردمی و نیز گسترده‌ترین سوگواری‌های جمعی و سراسری، مولود عشق بشریت به آستان قدس حسینی و یاران فداکار آن حضرت است.

این مسئول تصریح کرد: سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان فرصتی برای عرض ارادت دانشجویان به ساحت سرور و سالار شهیدان عالم و ترسیم‌کننده برترین اثر انسانی یعنی شهادت است. این سوگواره با پیشینه تاثیرگذار چهار دوره سعی کرده تا فاصله دانشجوی هنرمند متعهد را با جامعه مخاطب به حداقل برساند، به طوری که این رویداد از طریق فراخوان آثار هنری متناسب با رخداد و حادثه کربلا دنبال شده است.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان با تاکید بر اصل تداوم و پندگیری از واقعه کربلا و ترویج معقولانه و موثر این واقعه، ادامه داد: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان در یکی از پایگاه‌ها و مهدهای تاریخی و همیشگی برگزاری مجموعه آیین‌های مذهبی تلاش کرده تا با برگزاری چهار دوره از سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان بر ماندگاری و تاثیرگذاری آن بیفزاید و به منصه‌ظهور برساند.

این مسئول اظهار کرد: تولید محتوای فرهنگی فاخر و محصولات رسانه‌ای قابل عرضه در فضای مجازی و رسانه‌های کشور، تشویق نسل جوان برای تولید محصولات متنوع با محوریت فرهنگ ‌عاشورایی و استفاده از ابزار هنر برای ترویج فرهنگی دینی، از دیگر اهداف این سوگواره است.

مشارکت دانشجویان اهل تسنن؛ نقطه عطف سوگواره میعادگاه عاشورایی

جعفری یادآور شد: در طول چهار دوره فعالیت این رویداد ملی، بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۰۰ اثر دانشجویی در بخش‌های شعر، عکس، پادکست و کلیپ‌های تصویری، جمع‌آوری و مورد داوری قرار گرفته و آثار برگزیده نیز در قالب چهار جلد کتاب، سه مجموعه صوتی و تصویری و چهار مجموعه نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مند قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این سوگواره در دو بخش عمومی و ویژه برنامه‌ریزی شد که بخش عمومی شامل شعر، نثر، عکس، قطعات صوتی و تصویری عاشورایی و بخش ویژه شامل روضه‌های خانگی، وقف و همدلی مومنانه و شهدای مدافعان سلامت بود.

این مسئول عنوان کرد: دانشجویان سراسر کشور و همین‌طور دانشجویان اهل تسنن کشورهای افغانستان و دانشگاه ازمیر ترکیه نیز آثاری به این سوگواره ارسال کردند و در نهایت ۳۰۱۸ اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شد که شامل ۱۱۶۵ اثر در بخش شعر، ۷۸۵ اثر در بخش نثر، ۶۸۱ اثر در بخش عکس و ۳۸۷ اثر در بخش قطعات صوتی و تصویری می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان با اشاره به همه‌گیری کرونا، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، تمرکز اصلی اطلاع‌رسانی این سوگواره در فضای مجازی بوده و مراسم اختتامیه هم‌زمان در بستر فضای مجازی و به شکل آنلاین نیز پخش می‌شود. چاپ کتاب و برپایی نمایشگاه عکس نیز از برنامه‌های جنبی این جشنواره به شمار می‌رود. همچنین برنامه خطبه‌خوانی و نی‌نوازی در روز اختتامیه جشنواره تدارک دیده شده است.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه پنجمین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان زنجان، هم‌زمان با سالروز وفات حضرت زینب (س) در حسینیه اعظم زنجان برگزار و از فضای مجازی پخش شد.

مشارکت دانشجویان اهل تسنن؛ نقطه عطف سوگواره میعادگاه عاشورایی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !