ارتباط انسانی استاد و طلبه؛ میراثی که باید در حوزه حفظ شود
منبع خبر /
مهر /
قم /
10-12-1399
منبع خبر
/
مهر /
قم
قم- مدیر پژوهش بنیاد هدایت با تاکید بر اهمیت ارتباط انسانی استاد و طلبه در حوزه گفت: تلمُّذ متعلِّم در محضر معلم، شاگرد پروری و ارتباط با استاد از جمله میراثهای بسیار با اهمیت در حوزه است.
حجت الاسلام مهدی موحد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره «دانشگاهیزه شدن» حوزه علمیهای که روزگاری منبع تولید روشهای آموزشی بوده است گفت: مدرک گرایی و صرفاً به دنبال شغل بودن چه در دانشگاه و چه در حوزه به عنوان نهادهای علمی کشور، غلط و نادرست است.
وی افزود: متأسفانه میراث حوزه در قالب مجموعه معارف و فرهنگ حوزه به روز نشده است و در مقام تقلید از نظام آموزشی دانشگاه برای رسیدن به نظم و نظام مناسب، دروس حوزوی نیز واحد بندی شده است.
مدیر پژوهش بنیاد هدایت با تاکید بر ضرورت استفاده از نظم و نظام برگرفته از میراث حوزوی و تقلید نکردن از دانشگاه گفت: با رویکرد فعلی نه میراث حوزه باقی ماند و نه به نظم دانشگاه رسیدیم چون اصل مأموریت حوزه و دانشگاه متفاوت است و ایجاد شباهت عملی در آن، بسیار سخت است.
وی افزود: ارتباط انسانی در حوزه بسیار موضوعیت دارد. تلمُّذ متعلِّم در محضر معلم، شاگرد پروری و ارتباط با استاد از جمله میراثهای بسیار با اهمیت در حوزه است.
موحد با بیان اینکه اساتید قدیم حوزه گاهی چندین سال فقط چند شاگرد داشتند و ضمن تدریس به پرورش و تربیت و تهذیب شاگردان نیز میپرداختند گفت: نظام آموزشی دانشگاه به صورتی نیست که ارتباط تأثیرگذاری بین استاد و شاگرد اتفاق بیافتد بلکه سیستم آموزشی در بستههای درسی کوچک تعریف شده و رفع اشکال با دستیار استاد است و ترکیب آموزش به نحوی نیست که امکان تأثیر گذاری فراهم باشد.
حجت الاسلام مهدی موحد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره «دانشگاهیزه شدن» حوزه علمیهای که روزگاری منبع تولید روشهای آموزشی بوده است گفت: مدرک گرایی و صرفاً به دنبال شغل بودن چه در دانشگاه و چه در حوزه به عنوان نهادهای علمی کشور، غلط و نادرست است.
وی افزود: متأسفانه میراث حوزه در قالب مجموعه معارف و فرهنگ حوزه به روز نشده است و در مقام تقلید از نظام آموزشی دانشگاه برای رسیدن به نظم و نظام مناسب، دروس حوزوی نیز واحد بندی شده است.
مدیر پژوهش بنیاد هدایت با تاکید بر ضرورت استفاده از نظم و نظام برگرفته از میراث حوزوی و تقلید نکردن از دانشگاه گفت: با رویکرد فعلی نه میراث حوزه باقی ماند و نه به نظم دانشگاه رسیدیم چون اصل مأموریت حوزه و دانشگاه متفاوت است و ایجاد شباهت عملی در آن، بسیار سخت است.
وی افزود: ارتباط انسانی در حوزه بسیار موضوعیت دارد. تلمُّذ متعلِّم در محضر معلم، شاگرد پروری و ارتباط با استاد از جمله میراثهای بسیار با اهمیت در حوزه است.
موحد با بیان اینکه اساتید قدیم حوزه گاهی چندین سال فقط چند شاگرد داشتند و ضمن تدریس به پرورش و تربیت و تهذیب شاگردان نیز میپرداختند گفت: نظام آموزشی دانشگاه به صورتی نیست که ارتباط تأثیرگذاری بین استاد و شاگرد اتفاق بیافتد بلکه سیستم آموزشی در بستههای درسی کوچک تعریف شده و رفع اشکال با دستیار استاد است و ترکیب آموزش به نحوی نیست که امکان تأثیر گذاری فراهم باشد.
کد خبر 5147554
حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم
برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!