جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت


جمعیت شتر در نهبندان افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در سال جاری با ارائه طرح‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات مناسب، حدود 500 نفر به جمعیت شتر در این شهرستان افزوده شده است.

علیرضا حیدرپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۱۸ هزار نفر شتر در شهرستان نهبندان وجود دارد که ۱۳ هزار نفر در قطب‌های پروش شتر شهرستان از جمله دهسلم، چاهداشی، حیدرآباد، علی آباد کهنو و چاهدراز هستند و پنج هزار نفر در مجتمع پرورش شتر در حاشیه شهر نهبندان نگهداری و پرورش داده می‌شوند.

وی اظهار داشت: نهبندان نخستین پرورش دهنده شتر در خراسان جنوبی و یکی از قطب‌های پرورش شتر در کشور است که سالانه بیش از چهار هزار نفر شتر از این شهرستان برای کشتار و پرورش به دیگر نقاط کشور حمل می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: ۳۵ درصد شتر خراسان جنوبی در این شهرستان مرزی در حال پرورش است و حدود ۲ هزار خانوار در زمینه پرورش شتر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه انواع محصولات شامل شیر، الیاف و گوشت از شتر تولید می‌شود افزود: تولید شیر شتر در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

حیدرپور گفت: امسال به دلیل سختگیری در حمل شتر، کاهش ۴۰ درصدی حمل شتر زنده به سایر استان‌های کشور را داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین امسال به دلیل اختصاص نیافتن اعتبار آبرسانی سیار فقط با اختصاص نهاده‌های دامی یارانه‌ای از شترداران شهرستان نهبندان حمایت شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان نبود کشتارگاه و کارخانه فرآوری شیر را از مشکلات شترداران نهبندانی ذکر کرد و گفت: کشتارگاه صنعتی شتر نداریم که در صورت راه‌اندازی علاوه بر کشتار می‌توانیم گوشت شتر را به صورت بسته‌بندی به سایر نقاط کشور ارسال کنیم.

وی ادامه داد: نبود کارخانه فرآوری شیر شتر و دور بودن نهبندان از کارخانه‌های فرآوری شیر سایر استان‌ها از مشکلات دامداران منطقه است که در صورت رفع آنها علاوه بر سهولت کار باعث درآمدزایی و اشتغالزایی می‌شود.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال گذشته با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است و در مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق