اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان


اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

گرگان - ایرنا - چند ماه مانده به پایان عمر دولت دوازدهم، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با همراهی اسلامی وزیر راه و شهرسازی و شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گلستان سفر کرد تا علاوه بر حضور در چند نشست، تعدادی از طرح‌های عمرانی و تولیدی این استان را به بهره‌برداری برساند.

تمرکز طرح های افتتاح شده روز گذشته در مناطق روستایی بیانگر اهتمام دولت به فراهم کردن زیرساخت های اولیه در این سکونتگاه ها برای کمک به زندگی بدون دغدغه در کنار کاهش دلایل مهاجرت به شهرها است.

طبق آمار، گلستان ۲۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری روستانشین دارد که ماندگاری آنان منوط به ایجاد منابع درآمدی پایدار و راه اندازی مشاغل مرتبط با ظرفیت هر منطقه است.

در حال حاضر ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان را روستائیان تشکیل می دهند در حالی که به گفته محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی۶۵ درصد جمعیت کشور ساکن روستاها بودند که به دلیل مهاجرت های گسترده این رقم در حال حاضر به ۲۶ درصد کاهش یافته است.

با وجود گستردگی مساحت گلستان و رقم بالای روستانشینان، فراهم کردن امکانات زیرساختی در این مناطق به خصوص در دولت تدبیر و امید شتاب گرفت به گونه ای که در حال حاضر ۹۹.۹ درصد آن ها از شبکه برق، ۹۶ درصد از گاز و ۷۱ درصد از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار بوده و ۸۲ درصد هم دسترسی به اینترنت دارند.

طرح نجات هفت ساله خلیج گرگان

معاون اول رییس جمهوری در بدو ورود به گلستان به خبرنگاران گفت: طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیات دولت رسید.

اسحاق جهانگیری اظهار داشت: برای اجرای این طرح با موانعی روبرو هستیم که تلاش می کنیم آن‌ها را برطرف کنیم.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستانمعاون اول رییس جمهوری: طرح هفت ساله نجات خلیج گرگان با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست به تصویب هیات دولت رسید.

وی همچنین به تلاش دولت برای راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و گفت: دولت راه اندازی این منطقه را تصویب کرده اما اجرای آن به دلیل اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.

وی بیان کرد: گلستان مرز مشترک با ترکمنستان دارد و با وجود روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با این کشور گاهی موانعی پیش روی همکاری های مشترک وجود دارد که باید به سرعت برطرف شود.

جهانگیری گفت: امکان خط ریلی که در همین منطقه ایجاد شده و میان استان گلستان، ترکمنستان و قزاقستان فعال است ظرفیت مهمی است که با حضور روسای جمهور این سه کشور افتتاح شد و اهمیت این مسیر ریلی تا حدی است که حتی می تواند ارتباط چین با غرب را برقرار کند.

افتتاح طرح هادی روستای عطاآباد

افتتاح طرح هادی روستایی عطاآباد از توابع آق قلا با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال دیگر برنامه سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به گلستان بود.

این طرح شامل ۴۷ هزار و ۵۰۰ متر زیرسازی آسفالت، سه هزار متر جدول کشی، هزار و ۵۰۰ متر جابجایی شبکه برق و ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع پیاده روسازی است.

این طرح ششصد و شصت و چهارمین طرح هادی روستایی گلستان است که در قالب برنامه های محرومیت‌زدایی و آبادانی روستا اجرا شد.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

طرح هادی روستاها در دوره ۱۰ ساله پس از تهیه آن بازنگری می شود تا نیازهای جدید برای توسعه روستا شناسایی و برنامه ریزی لازم براساس نیازهای جدید انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از نمایشگاه اقدامات قرارگاه بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سیل سال ۱۳۹۸ بازدید کرد و از جزییات این اقدامات مطلع شد.

ایجاد ۲۸۰ هزار فرصت شغلی برای روستاییان

معاون اول رییس جمهوری سپس در مراسم بهره برداری از طرح‌های تولیدی و اشتغالزای روستایی گلستان در روستای عطاآباد آق قلا شرکت کرد.

وی در این مراسم گفت که از سال ۹۲ تاکنون و با پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال وام از محل منابع صندوق توسعه ملی افزون بر ۲۸۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد.

جهانگیری اظهار داشت: این تسهیلات با کارمزد چهار تا هشت درصد به متقاضان پرداخت شده و امکان اعطای ۷۰ هزار میلیارد دیگر از این منابع وجود دارد.

وی بیان کرد: روستاییان امکان ارائه طرح‌های بزرگ‌ اشتغالزا به صندوق توسعه ملی ندارند و بر همین اساس برای کاهش بیکاری و افزایش سطح درآمد، مقام معظم رهبری با برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این بخش موافقت کردند.

وی به اهتمام دولت تدبیر و امید برای فراهم کردن زیرساخت های ضروری در روستاها اشاره کرد و گفت: قبل از سال ۹۲ حدود ۱۴ هزار روستا به شبکه گاز سراسری متصل بود که این تعداد در حال حاضر به ۳۵ هزار روستا رسید.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: جلوگیری از مهاجرت به شهر و کاهش حاشیه نشینی و آسیب اجتماعی ناشی از آن پیامد فراهم بودن زیرساخت ها و امکانات ضروری در روستاها است.

وی به فعالیت ۳۰۰ کارگاه تولید مبل در روستای عطاآباد بندرترکمن اشاره کرد و گفت: در این واحدها افزون بر سه هزار نفر از اهالی این روستا و مناطق اطراف مشغول به کار هستند و این روستای پنج هزار نفره حتی یک بیکار هم ندارد.

جهانگیری ادامه داد: حفظ اشتغال در عطاآباد در شرایط تحریم‌ ظالمانه آمریکا و شیوع ویروس کرونا قابل تحسین است.

وی با اشاره به گزارش های ارائه شده از وضعیت روستای عطاآباد، خاطر نشان کرد: گزارش های ارائه شده گویای این حقیقت است که مردم روستای عطاآباد از فرصت ها و ظرفیت های موجود بهترین استفاده را کرده اند به گونه ای که حتی یک نفر در این روستا بیکار نیست.

وی از استاندار گلستان و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم خواست تسهیلات مورد نیاز مردم روستای عطاآباد را فراهم کنند و نسبت به ایجاد ناحیه صنعتی تولید مبل نیز اقدام شود.

جهانگیری خطاب به همه جوانان و روستاییان کشور گفت: همه می توانند مانند مردم روستای عطاآباد همت کنند و از فرصت های موجود برای اشتغالزایی استفاده کنند تا هیچکس بیکار نباشد و دولت نیز در این مسیر حمایت خواهد کرد.

افتتاح ۲ هزار و ۵۰۰ خانه محرومان گلستان

جهانگری در ادامه سفر به گلستان، ۲ هزار و ۵۰۰ خانه محرومان و هشتادهزارمین واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستایی استان گلستان را به صورت متمرکز در روستای پنچ پیکر بندرترکمن افتتاح کرد.

در مراسم متمرکز بهره برداری از خانه های محرومان استان گلستان، جهانگیری کلید یک واحد مسکونی را به مالک آن تحویل داد.

این خانه یکی از ۲ هزار و ۵۰۰ خانه محرومان استان گلستان استان بود که مورد بهره برداری قرار گرفت.

برای ساخت این خانه ها در گلستان هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه شد.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

پرداخت ۶۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض ، پروانه و نظارت ساخت رایگان از جمله خدمات ارائه شده بنیاد مسکن گلستان برای ساخت خانه محرومان است.

معاون اول رییس جمهور در حاشیه این مراسم در جمع مردم روستای پنج پیکر ضمن قدردانی از تلاش ها و فعالیت مردم این روستا در حوزه بافت پارچه گفت: علاوه بر کشاورزی و دامپروری در روستاها اقدامات جدیدی نظیر بافت پارچه بسیار پراهمیت است و دولت نیز تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی این گونه فعالیت ها را پرداخت خواهد کرد.

جهانگیری با بیان اینکه اقدامات مهمی در روستاهای کشور برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی انجام شده افزود: تاکنون بیش از ۲ میلیون مسکن روستایی مقاوم سازی و نوسازی شده است.

افتتاح یک واحد تولیدی پوشش سقف ساختمان در بندرترکمن

کارخانه تولید پوشش سقف ساختمان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی و ایجاد ۵۵ فرصت شغلی با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این شرکت در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار و ۴ هزار و ۵۰۰ متر زیربنا ساخته شده و قابلیت تولید روزانه حدود ۱۴۰ تن تولید ورق سیمانی و الیافی بدون آزبست برای پوشش سقف ساختمان را دارد.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

همچنین با حضور معاون اول ریس جمهوری طرح توسعه این شرکت برای راه اندازی واحد تولید دیوارها و نمای ساختمان سیمانی با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی و ایجاد ۷۰ فرصت شغلی آغاز شد.

بهره برداری از فاز اول تعریض جاده کردکوی ـ بندرترکمن

بهره برداری از فاز نخست طرح تعریض جاده کردکوی - بندرترکمن به طول ۱۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ میلیارد ریال دیگر برنامه معاون اول رییس جمهوری در گلستان بود.

جهانگیری همچنین در این مراسم چهار دوربرگردان عریض محور بهشهر ـ گرگان ـ آزادشهر را نیز افتتاح کرد.

طرح چهار بانده کردن محور کردکوی - بندرترکمن از سال ۹۸ آغاز شده بود.

گلستان بیش از پنج هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه دارد که حدود هزار و ۵۲۱ کیلومتر آن کوهستانی و یا سخت گذر است.

تولید سالانه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی، فعالیت بیش از هزار و ۲۰۰ کارخانه تولیدی و صنعتی و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کشورهای آسیای میانه از طریق فعالیت گمرک اینچه برون گنبدکاووس، از جمله ظرفیت های گلستان است که ضرورت سرمایه گذاری در بخش جابجایی کالا را دوچندان می کند.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

گلستان از شمال با کشور ترکمنستان ، از جنوب با استان سمنان، از شرق با خراسان شمالی و از غرب با مازندران همسایه است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا و صدا و سیما با اشاره به عزم جدی دولت در برقراری مسیر ریلی گرگان - مشهد گفت که این راه‌آهن با کمک بازار سرمایه طی مدت پنج سال ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد.

محمد اسلامی گفت: دولت تلاش می کند با ترسیم ساز و کار اجرایی قدرتمند و با استفاده از فرصت بازار سرمایه، مسیر تکمیل این راه آهن را ترسیم کند.

وی افزود: کارهای مالی و حقوقی برای تامین سرمایه مورد نیاز این پروژه از بازار سرمایه به مراحل پایانی رسیده و اگر در تامین منابع مالی وقفه ایجاد نشود، این مسیر ریلی در مدت زمان پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دولت از تمام ظرفیت برای تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان و برقراری راه دسترسی ریلی به مشهد تلاش خواهد کرد.

ساخت مسیر ریلی گرگان - بجنورد - مشهد سال ۱۳۸۸ با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه ساخت آن متوقف گردید.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث بندر خواجه نفس اشاره کرد و گفت: به علت حجم بالای رسوبات در سواحل گلستان، این پروژه پرهزینه بوده و توجیه اقتصادی ندارد.

دولت با اجرای دقیق مصوبه مجلس بهانه را از دست دشمنان گرفت

معاون اول رییس جمهوری سپس در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گلستان شرکت کرد و در این نشست گفت: دولت با اجرای دقیق و مدبرانه قانون "اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها" به عنوان مصوب مجلس پیرامون پروتکل الحاقی، بهانه را از دست دشمنان گرفت که نتیجه آن مخابره یک صدای واحد و عزتمندانه از ایران بود.

جهانگیری اظهار داشت: کاری کردیم که اسرائیل و سعودی و آمریکا از اقدام ما جشن نگرفته و ایران را متهم به تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای نکنند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: کسی که در کشور مسوولیت قبول می کند نباید در مقابل شرایط تسلیم شود.

وی ادامه داد: تحریم بخش های اصل اقتصاد ایران از جمله فروش نفت، بانک ها و بخش های کشتیرانی، هواپیمایی و حتی جاده‌ای را تحت فشار قرار داد تا امکان انتقال پول تا حد امکان کاهش یابد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: مردم با وجود همه فشارهای حداکثری، مقاومت کردند و به نقطه ای رسیدیم که ایران مقتدرانه سر جای خود ایستاده اما ترامپ و تیم طراح تحریمش به تاریخ پیوسته و دیگر خبری از آنان نیست.

جهانگیری افزود: تحریم اثر زیادی بر زندگی مردم گذاشت و پیشرفت کشور را هم دچار آسیب کرد که یکی از دلایل آن وابستگی اقتصاد به دولت است.

وی گفت: با وجود تلاش فراوان، هنوز به معنای واقعی توسعه از دست دولت خارج نشده و بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد و سرمایه گذاری نیست.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: وقتی منابع دولت در شرایطی مانند تحریم تحت فشار باشد به بخش های توسعه ای مانند بخش خصوصی هم فشار وارد می شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آن چه موجب سرفرازی مردم ایران در این وضعیت دشوار شد، صبوری بزرگوارانه مردم بود که فشارها را پشت سر گذاشته و تحمل کردند.

وی گفت: تلاش می کنیم تحریم ها را حتی یک روز زودتر از پیش روی مردم برداریم و راهکاری در پیش بگیریم که منجر به فشار جدید نشود.

وی ادامه داد: ما همان مدیرانی هستیم که توانستیم در مقطعی تحریم ها را کم اثر و در برخی موارد بی اثر کنیم و این سیاست همچنان از سوی دولت دنبال خواهد شد.

جهانگیری به اجرای طرح های زیرساختی در گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از این طرح ها، زهکشی ۲۸۰ هکتار از اراضی گلستان است که نشان می دهد دولت عزم جدی برای حل مشکلات مناطق گوناگون کشور دارد.

وی به اثرات شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در روزهای اول شیوع این ویروس اجازه خرید ماسک را هم نداشتیم اما شرایط را تغییر داده و با سرعت به صادر کننده این محصول تبدیل شدیم.

جهانگیری به نتایج مثبت تولید واکسن داخلی اشاره کرد و گفت: علاوه بر تلاش برای تولید این محصول، خرید واکسن خارجی را هم ادامه داده و نمونه های معتبر و تایید شده را وارد خواهیم کرد.

وی افزود: در انجام واکسیناسیون، مسوولان با شهروندان عادی تفاوتی نداشته و تلاش می کنیم دوگانگی در تزریق آن به وجود نیاید.

معاون اول رییس جمهوری به ظرفیت های گلستان اشاره کرد و گفت: فقط چند دهه از تولد گلستان می گذرد اما در همین مدت کم درآمد سرانه مردم این استان با شتاب مطلوب افزایش یافته است.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

جهانگیری بیان کرد: توسعه و پیشرفت استان ها محدود به تصمیم گیری مدیران پایتخت نشین نیست بلکه عملکرد و برنامه مسوولان استانی هم در رسیدن به این اهداف مهم است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: برای توسعه سریع و استفاده بهینه از ظرفیت های گلستان، پیشنهاد راه اندازی منطقه آزاد از سوی دولت مطرح و لایحه آن به مجلس فرستاده شد اما به دلیل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان این طرح به مجلس تشخیص مصلحت رفت و حالا باید منتظر بمانیم که چه تصمیمی برای اجرای این طرح گرفته خواهد شد.

جهانگیری با ابراز تأسف از معطل ماندن تصویب منطقه آزاد اینچه برون گفت: آقایانی که دولت را متهم به تعلل و عدم تصمیم گیری می کنند یک موضوع ساده را ماه هاست که معطل کرده اند و مردم و دولت چشم انتظار تصمیم آنها نشسته اند که آیا اجازه می دهند منطقه آزاد ایجاد شود یا خیر؟ این خواست فقط متعلق به مردم گلستان نیست در کردستان، ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز مردم چشم انتظار هستند.

جهانگیری گفت: به جای آنکه دولت در تصمیم‌گیری‌ها برای توسعه مستقل باشد، مراحل اجرا، تایید و تصویب طرح ها طولانی می‌شود که این نظام تصمیم‌گیری با هدف سرعت بخشیدن به توسعه باید تغییر کند.
وزیر کار: عزم دولت برای رفع تاثیر کرونا و تحریم جدی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این جلسه با اشاره به تاثیر گسترده تحریم و شیوع کرونا بر مباحث کلان اقتصادی کشور گفت: دولت تلاش می‌کند با توسعه سرمایه‌گذاری و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی تاثیر تحریم و تحریم را تا حد امکان کاهش دهد.

محمد شریعتمداری اظهار داشت: اعطای وام کم بهره و پیش بینی مشوق بیشتر برای مشارکت بخش خصوصی تا حد زیادی آثار کرونا و تحریم را کاهش داده و این حمایت‌ها تا پایان عمر دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت.

وی به تلاش دولت برای ایجاد شغل در گلستان اشاره کرد و گفت: امسال ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال تسهیلات با میانگین سود ۶ درصدی به این استان اختصاص یافت که تاکنون چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال پرداخت شد و بقیه این اعتبار در صورت وجود طرح مناسب اعطا خواهد شد.

شریعتمداری افزود: گلستان ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی اولویت‌دار دارد که تلاش می کنیم با حمایت از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری از جمله شستا تا پایان دولت راهکار مناسبی برای نهایی شدن این پروژه ها ترسیم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد : تلاش می کنیم در بخش هایی از حوزه صنعت از جمله ید و صنایع شیر از ظرفیت شستا استفاده کرده و قدم های مناسبی در این بخش های مولد برداریم.

وزیر راه: بخش زیادی از مشکل ریلی ایران و ترکمنستان حل شد

وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه با اشاره به تشکیل کمیته‌ای مشترک برای حل مشکلات راه‌آهن ایران و ترکمنستان گفت که تاکنون بسیاری از مشکلات ۲ کشور برای از سرگیری مراودات تجاری برطرف شده است.

محمد اسلامی اظهار داشت: یکی از این مشکلات، کوتاه و بلند بودن عرض خط آهن به طول تقریبی ۲۰۰ متر بود که این مشکل با برطرف شدن موانع حقوقی به زودی برطرف می‌شود.

یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.

قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.

در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با برطرف کردن مسایل موجود بین ایران و ترکمنستان تلاش می کنیم زمینه استقرار مراکز تجاری و شهرک های صنعتی مشترک در اینجه برون فراهم شود.

اسلامی با اشاره به عزم جدی دولت برای تجهیز لجستیکی اینچه برون گفت: ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت در این منطقه از راهبردهای وزارت‌ راه و شهرسازی است تا با ایجاد یک شهر جدید روند رشد اقتصادی گلستان بهبود یابد .

وی به اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احیای خلیج گرگان و میانکاله اشاره کرد و گفت: اجرای هر تصمیمی در میانکاله و خلیج گرگان منوط به تصمیم "کارگاه مدیریت و هماهنگی تالاب ها" است و پس از اتخاذ تصمیم در شورای عالی حفاظت محیط زیست رویکردهای پیش بینی شده اجرا خواهد شد.

خلیج گرگان در نتیجه پسروی آب، دست و پنجه کردن با خشکسالی و ورود انواع فاضلاب روزهای ناخوشی دارد و در اندیشه اجرای طرحی دقیق برای بازگشت به شکوه سال‌های نه چندان دور است.

در این مراسم و به صورت ویدئو کنفرانس ۴۵ واحد گلخانه در گلستان با مساحت مجموع ۲۶ هکتار و صرف هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح شد.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستانتفاهم نامه ای به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه سایت میگو گمیشان بین وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و استاندار گلستان به امضا رسید.

با بهره برداری از این گلخانه‌ها ۷ هزار و ۸۰۰ تن انواع محصولات گلخانه‌ای در گلستان تولید می‌شود.

افتتاح این گلخانه‌ها ۷۸۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

در این جلسه همچنین تفاهم نامه ای به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه سایت میگو گمیشان بین وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و استاندار گلستان به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، مقرر شد در مدت زمان ۶ ماه زمینه ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای پنج هزار نفر در قالب ۲۵۰ تعاونی صیادی فراهم شود.

خلیج گرگان برای جلوگیری از آسیب‌ زیست محیطی باید احیا شود

استاندار گلستان هم در این جلسه با اشاره به استمرار پسروی آب خلیج گرگان و ضرورت شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی احیای این پهنه آبی شرق دریای خزر گفت که برای جلوگیری از آسیب‌ زیست محیطی این خلیج باید احیا شود.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: ۲ کانال چپاقلی و خوزینی نیازمند لایروبی است و اجرای طرح مدیریت هیات امنایی می‌تواند در نجات خلیج گرگان موثر باشد.

وی بیان داشت: قبل از ساخت بنادر در گیلان و مازندران، بندرهای گز و ترکمن در دهه های قبل در اوج شکوفایی قرار داشت اما به دلیل پسروی آب و قطع برقراری اتصال خلیج گرگان با دریای خزر از رونق افتادند.

استاندار گلستان با اشاره به تصویب ایجاد بندر خشک در گلستان از سوی دولت یازدهم گفت: راه اندازی این بندر و برقراری ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر می‌تواند تامین مواد اولیه صنایعی مانند کارگاه های تولید مبل روستای عطاآباد و مرغداری های صنعتی استان را آسان تر کرده و در نتیجه آن قیمت تمام شده این محصولات کمتر شود.

حق شناس به اجرای طرح زهکشی اراضی استان اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۹۲ فقط چهار هزار هکتار از اراضی استان زهکشی شده بود اما در حال حاضر این رقم به ۸۰ هزار هکتار رسیده و اجرای این طرح کماکان ادامه دارد.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان
نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان هم در این جلسه با تقدیر از تلاش دولت برای زهکشی اراضی استان بر تکمیل سریع تر این طرح با هدف بهبود و افزایش تولید بخش کشاورزی تاکید کرد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی همچنین خواستار عمل دولت به وعده راه اندازی زیرساخت های گردشگری در جزیره آشوراده شد و اظهار امیدواری کرد که تکمیل هر چه سریعتر این طرح گلستان را به قطب گردشگری تبدیل کرده و درهای توسعه و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به روی سرمایه گذاران باز کند.

برگزاری انتخابات پرشور بهترین راه نمایش اقتدار ملی

دیدار با نخبگان اجتماعی، ورزشی و فرهنگی، آخرین برنامه سفر کاری یک روزه جهانگیری در گلستان بود .

وی در این دیدار با تاکید بر ضرورت فراهم شدن زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت که برگزاری انتخابات پرشور، بهترین ساز و کار نمایش اقتدار ملی و دفع خطرات بین المللی و جهانی است.

جهانگیری اظهار داشت: علاوه بر آن، انتخابات پرشور با مشارکت زیاد توطئه های دشمنان برای وارد کردن آسیب به کشور را نقش بر آب خواهد کرد.

وی بیان کرد: بخشی از زمینه سازی برای برگزاری انتخابات پرشور بر عهده حکومت و نهادهای دولتی و بخش دیگر بر عهده نخبگان است که اگر برنامه منسجمی برای آن تدوین شود مردم وارد صحنه شده و اقتدار ایران بار دیگر به جهانیان ثابت خواهد شد.

وی به خدمات دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت که با وجود مشکلات فراوان دولت از جمله تحریم، اقدامات موثر و فراوانی در این ۲ دوره انجام شد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: تلاش کردم تا جایی‌که میتوانم برای حل مشکلات مردم مردم موثر باشم و این مسیر را همچنان ادامه خواهم داد.

وی با اشاره به این که برجام یک سند معتبر است افزود: آمریکا از برجام خارج شد و تحریم علیه ایران را بیشتر کرد اما ما در یکسال اخیر کاری نکرده و بر مبنای برجام تعهدات خود را کنار گذاشتیم.

جهانگیری گفت: با تدبیر، درایت، هوشمندی و نیز براساس سه اصل عزت، حکمت و مصالحت مورد تاکید مقام معظم رهبری، از مشکلات پیش‌رو عبور خواهیم کرد.

وی با تحسین استقامت چند سال اخیر ملت ایران در برابر دشمنان گفت: تاب آوری ملت ایران در تاریخ بی سابقه بود و با تحمل و صبوری آمریکایی ها را به نقطه ای رساندند که جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق این کشور به عنوان یک فرد ضد ایران اعتراف کرد برنامه آمریکا علیه ایران شکست خورده است.

اشتغال، توسعه زیرساخت و محرومیت‌زدایی، ره‌آورد سفر جهانگیری به گلستان

وی با اشاره به مقاومت ایران در برابر دشمنان گفت: در داخل و خارج از کشور تلاش می شود مشکلات کشور را برای ملت ایران بزرگ جلوه دهند ولی آن ها نسبت به توانمندی ملت و دولت ایران مرتکب اشتباه بزرگ شده اند.

معاون اول رییس جمهوری خطاب به کسانی که می گویند اقدامی از سوی مدیران کنونی کشور صورت نگرفته است، افزود: در این شرایط سخت اگر مسیر پیشرفت کشور نسبت به دولت های قبل بیشتر نبوده، کمتر هم نیست.

وی به ظرفیت های گلستان اشاره کرد و گفت: تاکنون دولت برای حل مساله خلیج گرگان، ایجاد طرح گردشگری آشوراده و تسریع در تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون پیگیر بوده و از این پس هم با جدیت اقدام خواهد کرد.
جهانگیری با بیان که سعی دولت استفاده از ظرفیت همه اقوام در مدیریت کشور است، افزود: مکلفیم از ظرفیت اهل سنت که همواره در کنار انقلاب بودند در مدیریت استفاده کنیم.

واگذاری مجموعه های سوارکاری گنبدکاووس و آق قلا به صورت درازمدت به استان، تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد ریالی برای تکمیل تالار گرگان، تکمیل نگارخانه تالار فخر الدین اسعد گرگانی با اختصاص ۵۰ میلیارد ریال، توجه به تکمیل سالن های فرهنگی هنری نیمه کاره در شهرستان‌ها، توجه به زیر ساخت جذب سرمایه گذاران در حوزه های مختلف، استفاده از ظرفیت اقوام اهل سنت در مدیریت و برابر سازی اعتبار بخش جوانان و ورزش از جمله مسایل و مشکلات طرح شده ۹ نخبه ورزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی گلستان در این جلسه بود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در پایان این سفر یک روزه گرگان را به مقصد تهران ترک کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن