المالکی: تحولات ذیقار مقدمه اعلام تشکیل یک اقلیم است


المالکی: تحولات ذیقار مقدمه اعلام تشکیل یک اقلیم است

بغداد – ایرنا- رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق تحولات استان ذیقار را مقدمه ای برای اعلام یک اقلیم به مرکزیت شهر ناصریه در این کشور دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «المستقله» عراق، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر پیشین عراق در سخنانی تلویزیونی گفت: این نقشه از سوی طرف های خارجی طراحی شده است؛ بدون اینکه تظاهرکنندگان از آن آگاهی داشته باشند و از آنها می خواهم که به این امر توجه کنند.
وی افزود: به مرحله ای رسیده ایم که نه اعتباری برای نظام مانده است و نه خواسته های تظاهرکنندگان تامین شده است.
شهر ناصریه دیروز برای هفتمین روز متوالی صحنه اعتراضات و تظاهرات بود که در جریان چند نفر کشته و دهها نفر دیگر زخمی شده اند.
دور جدید تظاهرات در ناصریه روز دوشنبه گذشته در مقابل ساختمان استانداری ناصریه آغاز شد و آنها خواستار برکناری «ناظم الوائلی» استاندار شدند.
برخی رسانه های عراقی به نقل از منابع نزدیک به تظاهرکنندگان گفتند که آنها همچنین خواهان آزادی فعالانی شده اند که قبلا دستگیر شده بودند و بازخواست عاملان قتل تظاهرکنندگان در جریان تظاهرات های گذشته را نیز خواستار شده اند.
در نهایت، ناظم الوائلی برکنار و «عبدالغنی الاسدی» رئیس دستگاه امنیتی ملی عراق به عنوان سرپرست استانداری ذیقار از سوی مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور تعیین شد.
شهر ناصریه به عنوان یکی از کانون های اعتراضات یکسال اخیر موسوم به "اعتراضات اکتبر" هر از چند گاهی شاهد تظاهرات مجدد است که در برخی موارد به درگیری های شدید و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان و نیروهای امنیتی می انجامد.
آخرین تظاهرات گسترده در شهر ناصریه دو هفته پیش روی داده بود.
اعتراضات اکتبر ابتدا در اعتراض به وضعیت اقتصادی و بیکاری شروع شد اما سپس از مسیر خود منحرف شد که در این زمینه، افزون بر دلایل داخلی، تحرکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.
این اعتراضات خشونت های بسیاری به دنبال داشت و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.
اعتراضات در نهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش رسید و این آرامش در طول ماه های بعدی بر فضای عمومی عراق حکفرما شد.
سالگرد اعتراضات نیز با وجود فراخوان های گسترده کمرنگ برگزار شد و به دنبال آن چادرهای تحصن معترضان در شهرها از جمله در میدان الحبوبی شهر ناصریه برچیده شد.
گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات عربی متحده به علاوه رژیم صهیونیستی در این اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی از آن حمایت کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج