ریزش مو ، یکی از علائم طولانی مدت کرونا

ریزش مو ، یکی از علائم طولانی مدت کرونا

تقریبا یک سال از ورود ویروس کرونا به زندگی ما می گذرد که تمام ابعاد آن را تحت الشعاع قرار داده است. در حال حاضر مطالعات بیشماری پیرامون این ویروس و راه های درمان و واکسن آن در حال انجام است، اما ترس و پیامدهای آسیب های ناشی از ویروس کشنده هنوز پابرجاست. با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا مدت ها پس از بهبودی همچنان با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند کووید-19 طولانی مدت به یکی از مشکلات حاکم و نگران های این همه گیری تبدیل شده است.

به گزارش تایمزسوفاندیا، بر اساس نتایج یک مطالعه اخیر، چندین نفر که از شر ویروس کرونا خلاص شده اند و بهبود یافته اند ریزش مو را به عنوان یکی از اثرات طولانی مدت کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ گزارش کرده اند.

بیشتر بخوانید: سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست ؟ / مکمل های مفید برای زنان مبتلا به این بیماری

کووید-19 طولانی چیست و چه مدت طول می کشد؟

کووید طولانی اصطلاحی است که برای تعریف علائمی که مردم با آن روبرو هستند و تاثیر ویروس کرونا در افراد مختلف برای هفته ها یا حتی ماه ها بعد از بیماری اولیه با فرد می ماند، استفاده می شود. بر اساس گزارش موسسه ملی تعالی بهداشت و مراقبت، کووید طولانی مدت بیش از 12 هفته طول می کشد. با این حال، مطالعات دیگر ادعا می کنند علائم می توانند بیش از 8 هفته طول بکشد تا کرونا به کووید طولانی مدت تبدیل شود. بر اساس اداره آمار ملی، از هر 5 بیمار آلوده به ویروس کرونا، یک نفر علائم را برای مدت 5 هفته یا بیشتر بروز می دهد. یک مطالعه اخیر در لنست ادعا کرده است بازماندگان کووید-19 حتی پس از 6 ماه بهبودی با علائمی روبرو شدند که ریزش مو یکی از مهم ترین نگرانی ها بوده است.

ریزش مو ، یکی از علائم طولانی مدت کرونا

ریزش مو ، یکی از علائم طولانی مدت کرونا

ریزش مو جزء علائم طولانی مدت کرونا است

در حالی که آلوپسی یا ریزش مو یک مسئله شایع و رایج است که بسیاری از مردم در سراسر جهان به دلایل مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند یافته های اخیر نشان می دهد می تواند یک علامت احتمالی ویروس کرونا باشد. بر اساس تحقیقی که در لنست منتشر شده، یک چهارم بازماندگان کووید-19 از ریزش مو به عنوان مهمترین اثر این ویروس شکایت دارند. محققان این مطالعه، هزار و 655 بیمار بستری در ووهان چین را مورد ارزیابی قرار دادند که از این تعداد 359 نفر یعنی 22 درصد 6 ماه پس از ترخیص دچار ریزش مو شدند. در ادامه این مطالعه مشخص شد ریزش مو در زنان بیشتر از مردان است.

سایر علائم ذکر شده در مطالعه

علاوه بر ریزش مو یافته های این مطالعه شیوع علائمی مانند خستگی یا ضعف عضلانی، مشکلات خواب و اضطراب یا افسردگی را نیز نشان می دهد. بر اساس گزارش های مختلف، بیمارانی که در طول مدت بستری شدن در بیمارستان به شدت حالشان وخیم بوده ظرفیت انتشار ریوی با اختلال شدیدتر و عکس های غیرطبیعی از قفسه سینه داشتند و جمعیت اصلی آنها برای مداخله در بهبودی طولانی مدت است. در حالی که ریزش مو در 22 درصد از بیماران گزارش شده 26 درصد از مشکل خواب شکایت داشته و اضطراب و افسردگی در 23 درصد از بیماران گزارش شده است.

مترجم: الهه زارعی