دستور مادورو برای تجدیدنظر در روابط با اسپانیا


دستور مادورو برای تجدیدنظر در روابط با اسپانیا

ایرنا نوشت:رئیس جمهوری ونزوئلا در پی بازدید اخیر وزیر امور خارجه اسپانیا از مهاجران ونزوئلا در کلمبیا، با «ریاکارانه» خواندن این اقدام دستور تجدیدنظر کامل و جامع در روابط کاراکاس- مادرید را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری افه اسپانیا، «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا به «دلسی رودریگز» و «خورخه ارئاسا» به ترتیب معاون اجرایی و وزیر امور خارجه این کشور دستور داد تمام روابط کاراکاس-مادرید را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند.

این حکم رئیس جمهوری ونزوئلا به منظور اعتراض به دیدار «آرانچا گنزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا از مهاجران مقیم در شهر مرزی کوکوتا در کلمبیا، با عنوان «حمله» و مداخله در امور کاراکاس، مطرح شد.

وزیر امور خارجه اسپانیا به همراه همتای گرانادایی خود، دیروز شنبه برای بررسی وضعیت مهاجران ونزوئلایی به مرز کلمبیا-ونزوئلا سفر کردند. بنابر آمار رسمی، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار ونزوئلایی از این کشور نفتی به شهر مرزی کلمبیایی مهاجرت کرده اند.

با توجه به تیرگی روابط میان ونزوئلا و کلمبیا، رئیس دولت کاراکاس این دیدار را نوعی «حمله» و «اقدام ریاکارانه» اسپانیا توصیف کرد و در اعتراض به این اقدام گفت: وزیر امور خارجه اسپانیا به جای حضور در مرز کلمبیا-ونزوئلا به مدیترانه (جزائر بالئارس تحت قلمرو اسپانیا) سرکشی کند که هزاران نفر از فقر و گرسنگی در حال فرار از آنجا هستند.

مادورو این اقدام اسپانیا را در جهت زیر سوال بردن دولت ونزوئلا عنوان کرد و با زیر سوال بردن این اقدام دولت اسپانیا گفت: چرا درباره خشونت های فزاینده گرانادای جدید (ایجادشده پس از انحلال کلمبیای بزرگ) حرفی نمی زنید؟ چرا از کشتارهای کلمبیا چیزی نمی گویید؟

رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه تاکید کرد: ما به هر نوع اقدام تهاجمی خواه کلامی، خواه عملی و دیپلماتیک پاسخ خواهیم داد. ما فرزندان بولیوار بزرگیم که امپراطوری اسپانیا را بیرون راندیم.

واکنش اسپانیا

وزیر امور خارجه اسپانیا این اقدام خود را تلاش برای «پاسخگویی» به مهاجران عنوان کرد و گفت: من نه برای انتقاد از ونزوئلا و نه برای درس دادن به ونزوئلا، اینجا نیامده ام؛ بلکه در کنار جامعه جهانی، برای «پاسخگویی» به شهروندان ونزوئلایی که تصمیم به ترک کشور خود گرفته و به کلمبیا در جستجوی زندگی بهتر آمده اند، اینجا هستم.

این در حالی است که مادورو این اقدام اسپانیا را در جهت جانبداری از "سیاست بیگانه هراسی" «ایوان دوکه» رئیس جمهوری کلمبیا و همچنین شبه نظامیان این کشور توصیف کرده است.

در همین راستا، رئیس جمهوری ونزوئلا با تاکید بر خروج دیپلمات اسپانیایی از منطقه گفت: از آمریکای لاتین بیرون بروید! و تحقیر علیه ونزوئلا و دورویی و مواضع دوگانه خود را متوقف کنید.

دستور مادورو برای تجدیدنظر در روابط با اسپانیا

اوج‌گیری تنش‌های اخیر

خبرگزاری افه این رویدادها را به تنش‌های اخیر بین دو کشور ونزوئلا و اسپانیا ارتباط می‌دهد که پس از پناهندگی «لئوپولدو لوپز» یکی از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا به مادرید در اواخر اکتبر ۲۰۲۰، ایجاد شد.

دولت ونزوئلا، «خسوس سیلوا» سفیر وقت اسپانیا در این کشور را به اقدام درجهت کمک به فرار لوپز متهم کرد؛ چرا که لوپز به جای اقامت در هتل، در طول ۱۸ ماه نخست حضورش در اسپانیا، در اقامتگاه این سفیر زندگی می کرد. این سرکرده مخالفان ونزوئلا به اتهام راه اندازی اعتراضاتی در سال ۲۰۱۴میلادی که به مرگ بیش از ۴۰ تن منجر شد، به حدود ۱۴ سال زندان محکوم شده بود.

این رسانه همچنین با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ۱۹ مقام ونزوئلایی، نوشت: «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا، اعتراض ملت کارائیب (ونزوئلا) را بیش از همه متوجه «چهار دولت اروپایی (ازجمله اسپانیا) دانست که با سوء نیت بیشتری به حملات جدید دامن زده‌اند.

ونزوئلا در پی دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا با اقدام به اخراج «ایزابل بریلهانته» نماینده اتحادیه اروپا در کاراکاس، تحریم های این اتحادیه را غیرقابل قبول خواند.

تحادیه اروپا همزمان با افزایش تنش‌ها با ونزوئلا، اعلام کرد که نماینده دولت نیکلاس مادورو را از این اتحادیه اخراج می‌کند.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا پیشتر با انتقاد از ۴۵۰ تحریم یکجانبه اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و تاثیرات منفی آنها در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، آنها را غیرقانونی و خیانت‌پیشه و از پیش طراحی شده برای تشدید بحران بشری در این کشور آمریکای جنوبی خواند.

311311

کد خبر 1490881

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403