صیادان تنگستانی دلفین اسیر در تور را نجات دادند


صیادان تنگستانی دلفین اسیر در تور را نجات دادند

بوشهر- ایرنا- صیادان دوست‎دار محیط زیست شهرستان تنگستان استان بوشهر جان دلفین گوژ پشت اسیر شده در تور صیادی را با پاره کردن تورهای خود نجات دادند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست دریایی استان بوشهر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: اقدام صیادان تنگستانی بسیار ارزشمند و جلوه‎‏‌ای از انس و الفت آنها با محیط زیست است.

محمد امین طلاب افزود: بیشترین تلفات گونه‏‎‌های دریایی برای دلفین‎‌ها رقم می‌خورد زیرا در بسیاری از مواقع اسیر تور صیادی شده و در زیر آب خفه می‎‌شوند.

دلفین برای زنده ماندن باید به صورت مکرر خود را به سطح آب رسانده و از این طریق اکسیژن موردنیاز را تنفس کنند.

وی ادامه داد: در جریتا نجات جان دلفین توسط صیادان نگستانی نیز چنانچه این مهم با نیم ساعت تاخیر انجام شده بود دلفین جان خود را از دست می‌داد.

طلاب یادآور شد: امسال در ماه‌های مهر و اسفندماه جاری ۲ دلفین در آب‌‎های تنگستان و عسلویه به گل نشستند که براساس بررسی‌‎ها گیر افتادن در تور صیادی، ضربه ناشی از تردد شناورها عمده عامل مرگ دلفین‎‌ها به شمار می‌‏رود.

وی افزود: آلودگی‌‏های دریایی نیز در دراز مدت بر حیات دلفین‌‎ها تاثیر می‌‎گذارد ولی در عمده موارد دلفین با توجه به هوشیاری خود از محدوده آلوده شده فاصله می‎‌گیرند.

در آب‌های محدوده استان بوشهر و بویژه پارک ملی دریایی نایبند و خورها، دلفین گوژپشت و پور پویز به صورت دائم وجود دارند و سایر گونه‌‎ها مانند دلفین بینی بطری، چرخنده و معمولی مهاجر محسوب می‎‌شوند.

دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال ۲۰۱۵ به عنوان گونه در معرض خطر انقراض(EN) در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از ۲۵ متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی مانند ادوات صیادی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس