کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است


کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: کاهش نرخ بیکاری نیازمند بانک اطلاعاتی جامع است تا براساس جامعه آماری مشخص در استان اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار صورت گیرد.

عباسعلی بهاری روز یکشنبه در نشست بررسی وضعیت اشتغال خراسان جنوبی که با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در حوزه اشتغال و بیکاری باید بانک اطلاعاتی قوی شامل تعداد بیکاران، نرخ بیکاری، انگیزه و ‌مهارت افراد بیکار، وضعیت معیشت و توانمندی‌های اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا یک جامعه آماری داشته باشیم.

وی گفت: استناد به جامعه آماری پنج سال قبل مشکلی را حل نخواهد کرد و با شیوع ویروس کرونا و تاثیرات آن بر حوزه اشتغال باید بانک اطلاعاتی را به‌روز و اشتغالزایی را بر این اساس آغاز کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در حوزه تعهدات دستگاه‌های اجرایی که امسال ۱۸ هزار و ۸۰ تعهد شغلی صورت گرفته و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۲۴ فرصت شغلی فراهم شده باید توجه بیشتری شود این تعداد از تعهد تاکنون تا چه میزان به صورت پایدار عملیاتی شده است.

وی تصریح کرد: اگر تعهد ایجاد شده منجر به اشتغال پایدار نشود، مشکلی را حل نمی‌کند و اتلاف هزینه‌ها، وجود نیروی بیکار و سرخورده و محقق نشدن تعهدها را به همراه خواهد داشت.

بهاری گفت: ۲۲ دستگاهی که در حوزه اشتغال تعهد دارند، باید اولویت را به آسیب‌های اجتماعی بدهند تا وضعیتی که در استان در این حوزه هست را کنترل کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه بانک اطلاعات جامع را در حوزه مشاغل و اشتغال نداریم و لازم است اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه بیشتری به این موضوع داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی افزود: بسیاری از مشکلات استان ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی و موقعیت استان است که باید ریشه‌یابی شود.

وی گفت: در معلولیت‌ها وضعیت مطلوبی را در استان نداریم که باید دستگاه‌های متولی مثل بهزیستی ورود پیدا کنند و ساماندهی شود.

بهاری اظهار داشت: در موضوعاتی که در حال حاضر وجود دارد مثل زباله‌گردی آمار رسمی و غیر رسمی افراد شناسایی شده در استان ۲۶۳ نفر هستند که باید با فرصت‌های شغلی پیوند بخورند و وضعیت موجود ساماندهی شود.

وی تکدی‌گری را از دیگر مسائلی دانست که در استان باید ساماندهی شود و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی دفتر فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند که با حمایت دفتر اجتماعی استانداری و با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان تحقق پیدا کرد بتوان بخش قابل توجهی از افراد آسیب‌دیده را شناسایی و نسبت به ایجاد انگیزه برای شغل پایدار آنها اقدام کرد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: متاسفانه بعد از شیوع ویروس کرونا فرصت‌های شغلی یک سوم شده و از چهار هزار و ۵۰۹ فرصت شغلی تعریف شده به هزار و ۳۳۰ فرصت رسیده که با تعطیلی فروشگاه‌ها و مراکز اشتغال فشار بر بدنه اجتماعی سنگین شده و اعتبارات بیشتری باید اختصاص یابد.

وی افزود: امسال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هم بر وضعیت اشتغال و سلامت جامعه سایه انداخت که تبعات آن هنوز در جامعه وجود دارد و باید رصد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403