ثبت ملی مناطق صنایع دستی دروازه ورود به بازارهای جهانی است


معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: ثبت ملی شدن شهرها و روستاهای صنایع دستی، دروازه ورود محصولات آنها به بازارهای جهانی و رونق اقتصادی است.جعفر جعفرصالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام های خوبی در سال های اخیر برای ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع […]

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان گفت: ثبت ملی شدن شهرها و روستاهای صنایع دستی، دروازه ورود محصولات آنها به بازارهای جهانی و رونق اقتصادی است.جعفر جعفرصالحی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اقدام های خوبی در سال های اخیر برای ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع دستی کشورمان انجام شد که تجربه نشان داد این امر با اتفاق های خوب، رونق اقتصادی و توسعه و احیای رشته های مختلف صنایع دستی همراه بود.

ثبت ملی مناطق صنایع دستی دروازه ورود به بازارهای جهانی است

وی با بیان اینکه ثبت ملی شدن شهرها و روستاها در رشته های صنایع دستی بر اساس شاخص های استاندارد صورت می گیرد، اظهار داشت: توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، ورود به بازارهای جهانی و ایجاد برندینگ (نشان تجاری) برای صنایع دستی شاخص یک شهر یا روستا از مهمترین اهداف ثبت ملی شدن است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مناطق روستایی کشورمان در یک رشته صنایع دستی، شاخص هستند، تاکید کرد: زمانی که یک شهر یا روستا در رشته ای از صنایع دستی ثبت ملی می شود، می توان از این فرصت برای حمایت هرچه بیشتر از هنرمندان، توسعه کارگاه های صنایع دستی و ایجاد و ثبت برند جهت فروش و صادرات محصولات استفاده کرد.

جعفرصالحی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۱۴ شهر و روستا از ایران در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شدند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اهداف ملی شدن شهرها و روستاهای صنایع دستی کشورمان ایجاد زمینه مناسب برای ثبت جهانی شدن آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه ایران دارای بیشترین تعداد ثبت جهانی شهرها و روستاهای صنایع دستی است، تصریح کرد: ثبت ملی شدن، مقدمه ای برای بین المللی شدن شهرها و روستاهای شاخص صنایع دستی کشورمان است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در سال ۹۴ به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، ثبت و معرفی شد، اضافه کرد: اصفهان نخستین شهر بود که عنوان شهر جهانی صنایع دستی را کسب کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون چهار شهر و روستا از استان اصفهان، ثبت ملی شدند، گفت: سال ۹۶ بر اساس رای شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهرضا به عنوان شهر ملی سفال و در سال ۹۷ کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی ثبت شد.

جعفرصالحی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ نیز روستای مهرگرد از سمیرم در جنوب اصفهان به عنوان روستای ملی بافته‌های داری در فهرست ملی صنایع‌دستی ثبت شد، افزود: بهمن امسال گلپایگان به عنوان شهر ملی منبت کاری ثبت و معرفی شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: وقتی شهری مانند گلپایگان به واسطه هنر صنایع دستی منبت کاری ثبت ملی می شود، مسوولان و اهالی این خطه می توانند با رعایت استانداردها و تقویت بیش از پیش این رشته، آن را به برند جهانی تبدیل کنند.

جعفرصالحی با اشاره به اینکه شهرها و روستاهای دیگری از استان اصفهان برای ثبت ملی شدن در صنایع دستی در حال بررسی و تشکیل پرونده هستند، خاطرنشان کرد: پرونده شهرستان برخوار از جمله منطقه دلیگان برای بحث منبت مبلمان و قلمکاری در حال تکمیل است.

به گزارش ایرنا، شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی از سال ۹۶ تشکیل شده است و تا کنون حدود ۵۰ شهر و روستا با صنایع‌دستی بنام و منحصر بفرد خود در فهرست ملی قرار گرفتند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد حدود ۲۰۰ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.

بیش از ۶۰ هزار هنرمند در ۱۹۶ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در استان اصفهان فعال هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر