اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیر سیاقی در قزوین برگزار شد


اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیر سیاقی در قزوین برگزار شد

قزوین- ایرنا- اختتامیه نخستین جشنواره نشان ملی دبیرسیاقی روز یکشنبه با حضور جمعی از مسوولان استان در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد قزوین برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این مراسم گفت: فرهنگ شاکله وجودی و ماهیت درونی هر جامعه‌ای است و سرزمین ایران دارای یک پیشینه غنی فرهنگی است و با وجود بزرگان و فرهیختگان کشور ما را به زبان و ادبیات فارسی می‌شناسند و قزوین با پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های فرهنگی است.

محمد اسماعیلی با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای معرفی و شناساندن مفاخر و ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی کشور برگزاری رویدادها و جشنواره‌های مختلف است، افزود: به همین منظور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در یکسال گذشته در این راستا اقدامات زیادی انجام داده است.

وی بابیان اینکه این روزها شاهد ۲ رویداد فرهنگی در استان قزوین هستیم گفت: نخستین دوره نشان ملی دبیر سیاقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و نخستین دوره جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی رویدادهای فرهنگی قزوین است.

اسماعیلی ادامه داد: برگزاری نشان ملی دبیرسیاقی برای اولین بار در کشور و به میزبانی قزوین در راستای تجلیل از خدمات ارزنده فرهنگی و ادبی زنده‌یاد استاد دکتر سید محمد دبیر سیاقی و با هدف ارتقای زبان فارسی و تقدیر از پدید آورندگان آثار برجسته و بدیع علمی و پژوهشی در حوزه تصحیح متون کهن فارسی است.

این مسوول اضافه کرد: این رویداد ملی با موضوع تصحیح متون فارسی در ۲ حوزه نظم و نثر در قالب‌های کتاب و رساله دکتری برگزار شد و ۲۰ اثر به مرحله نهایی این دوره راه یافت که از این تعداد ۱۰ اثر در قالب کتاب و ۱۰ اثر در قالب رساله دکتری پذیرفته شدند.

اسماعیلی تصریح کرد: این آثار توسط هیات داوران شامل محمود مدبری کرمانی، ایرج مهرکی و عماد الدین شیخ الحکمایی مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت در هر بخش یک اثر، نشان ملی دبیرسیاقی را دریافت کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین تاکید کرد: نشان ملی دبیرسیاقی به صورت سالانه توسط این اداره کل و با همکاری معاونت فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نهادها و انجمن‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و ادبی استان قزوین برگزار می‌شود و به بهترین کتاب و یا رساله دکتری که در حوزه تصحیح متون نظم و نثر در کشور تولید شده باشد و به برترین آثار تصحیح متون فارسی رساله نشان دبیر سیاقی و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شروع کار یک حرکت تازه و مثبت بود که با استقبال زیادی مواجه شد، یادآور شد: امیدواریم با استمرار این جریان فرهنگی گام‌های مثبتی درحوزه پاسداشت فرهنگ و ادب فارسی برداریم و یک جریان سازی ادبی در جامعه شکل گیرد.

در ادامه این مراسم پس از قرائت بیانیه هیات داوران ، در بخش کتاب دکتر میلاد جعفر پور با عنوان حماسه مسیّب‌نامه (بزرگترین حماسۀ عاشورایی جهان اسلام)" موفق به کسب نشان ملی دبیر سیاقی شد و همچنین دکتر روح الله خادمی شایسته تقدیر در حوزه تصحیح متون فارسی با عنوان" خمسۀ جمالی تبریزی" شد.

همچنین در بخش رساله دکتری ،دکتر محمد صادق خاتمی موفق به کسب نشان ملی دبیرسیاقی با عنوان تصحیح"مکتوبات صدی" شیخ شرف الدین مَنیَری۶۶۱-۷۸۲ق.۱۲۶۳-۱۳۸۱م." و دکتر مریم غفوریان کسب رتبه شایسته تقدیر در حوزه تصحیح متون فارسی در بخش رساله دکتری با عنوان" تصحیح دیوان شعر کمال الدین حسین بن حسن خوارزمی" مورد تجلیل قرار گرفتند.

دکتر سیدمحمد دبیر سیاقی در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد و از شاگردان علامه دهخدا بود، او در سال ۱۳۲۴ دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و در سال ۱۳۲۵ به عضویت انجمن بین‌المللی ایران‌ شناسی درآمد.

استاد دبیرسیاقی نزدیک به ۸۰ متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است، که از میان آن‌ها می‌توان به "شاهنامه فردوسی"، "دیوان منوچهری"، "نزهه‌القلوب"، "فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه" و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!