20 گروه برای برخورد با بوته کنی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کند


20 گروه برای برخورد با بوته کنی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کند

گچساران - ایرنا- فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: 20 گروه برای برخورد با بوته کنی گیاهان مرتعی در مناطق گرمسیری و سردسیری استان فعالیت می کنند.

سرهنگ محمد داور روز یکشنبه درگفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگروه ها متشکل از دیده بان های منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد،تشکل های مردمی و با همکاری دهیاری ها، شوراهای اسلامی روستاهای نزدیک به عرصه های طبیعی فعالیت می کند.

وی بیان کرد: براساس قانون مجازات اسلامی هرگونه عملیات تخریب منابع طبیعی و یا حمل غیرمجاز گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی بدون مجوز جرم محسوب می شود.

داور اظهار داشت:در صورت مشاهده بوته کنی گیاهان به ویژه کمیاب مرتعی مانند بیلهر، جاشیر و بن سرخ خاطیان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: اکیپ های حفاظت از مراتع تا پایان برداشت گیاهان در مراتع ( بهار سال ۱۴۰۰ )فعالیت می کنند.

داور از روند افزایشی دخالت های انسانی، تخریب و تاراج بی رحمانه منابع طبیعی به ویژه گیاهان مرتعی و خوراکی کهگیلویه وبویراحمد ابراز نگرانی کرد و افزود: این رویه طبیعت زیبای استان را نابود می کند.

وی بر لزوم مشارکت مردم درصیانت از گونه های گیاهی ، دارویی و حفظ طبیعت تاکید و ادامه داد:روند تخریب منابع طبیعی باعث محروم ماندن نسل های آینده از بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی می شود.

گونه های گیاهی کهگیلویه وبویراحمد علاوه بر مصارف درمانی برای تهیه ترشی و غذاهای محلی استفاده می شود.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد مراتع حوزه زاگرس را در خودجای داده است.

براساس آمار وجود مساحت مراتع این استان ۵۱۹ هزارو ۲۳۶ هکتار است.

۱۲ درصد از مراتع کهگیلویه وبویراحمد غنی، ۲۸ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط و مابقی فقیر است.

وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از ارزشمندترین گنجینه های ناشناخته در این استان به شمار می رود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین استان‌های کشور در این عرصه است.

این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این سرزمین یافت می‌شود.

بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج