20 میلیون متر مکعب از آب سد کوثر رها سازی می شود


20 میلیون متر مکعب از آب سد کوثر رها سازی می شود

گچساران- ایرنا- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: 20 میلیون متر مکعب آب این سد در اسفند امسال با هدف مدیریت آب و پیشگیری از وقوع سیلاب رهاسازی می شود.

اکبر خدری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رهاسازی آب سد کوثر از ساعت هشت بامداد روز چهارشنبه سیزدهم اسفند به میزان ۲۰ متر مکعب بر ثانیه و در مدت زمان ۲۰ روز انجام می شود.

وی با اشاره به پر بودن۹۲ در صد از مخزن سد کوثر و پیش بینی بارندگی های اسفند و فروردین رهاسازی آب این سد را ضروری دانست.

خدری از اهالی روستاهای اطراف سد کوثر مانند پادوک، خیرآباد،مردان معصوم، ده جلیل، ده ناصر و ده خلیفه خواست آمادگی لازم برای رهاسازی آب سد کوثر را داشته باشند.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت:برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از ورود آب به زمین های کشاورزی این روستاها انجام شده است.

وی بیان کرد:۹۲ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در این شهرستان با بارندگی های سال زراعی جاری آبگیری شده است.

خدری اظهار داشت: اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۰۴میلیون متر مکعب است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز سد ۶۲۲ متر است.

وی اظهار داشت: کل ورودی به مخزن سد کوثر از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۰۲میلیون مترمکعب و کل خروجی از مخزن از ابتدای سال آبی تا زمان حاضر نیز ۱۶۷ میلیون مترمکعب بوده است.

خدری عنوان کرد: از ابتدای سال آبی میزان کل مصرف از سد کوثر به تفکیک ۱۹ میلیون متر مکعب برای کشاورزی، ۱.۵ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۵۰ میلیون مترمکعب برای آشامیدنی و ۳۱میلیون مترمکعب نیز برای سایر مصارف بوده است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا