قرار گیری موفقیت آمیز ماهواره Arktika-M در مدار زمین


قرار گیری موفقیت آمیز ماهواره Arktika-M  در مدار زمین

اولین ماهواره Arktika-M برای رصد آب و هوای منطقه قطب شمال در مدار زمین قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری رگوزین، مدیر کل Roscosmos، گفت: اولین ماهواره Arktika-Mبرای نظارت بر آب و هوا و شرایط محیط منطقه قطب شمال، که روز یکشنبه از ایستگاه فضایی بایکونور پرتاب شد، در مدار زمین قرار گرفت و ارتباط با دستگاه برقرار شده است.

موشک حامل سایوز 2. 1b با ماهواره نامبرده در ساعت 09.55 به وقت مسکو (10:25 به وقت تهران) از سی و یکمین سکوی پرتاب بایکونور پرتاب شد. در ساعت 10.04 به وقت مسکو (10:34 به وقت تهران)، مرحله فوقانی Fregat با فضاپیما از مرحله سوم موشک جدا شد. سپس Fregat با استفاده از سه استارت موتور اصلی ماهواره را در مدار قرار داد.

این ماهواره با عمر مفید تخمین زده شده هفت سال در انجمن تحقیق و تولید لاووچکین (از شرکت‌های (Roscosmos ایجاد شده است. این ماهواره برای کار در مدار بسیار بیضوی طراحی شده است که این امکان را می دهد مشکلات هواشناسی عملیاتی، هیدرولوژی، و نظارت بر محیط زیست را در منطقه قطب شمال حل کند. برای این منظور، ماهواره مجهز به دو دستگاه اسکن چند طیفی (MSU-GS) است که تصاویر چند طیفی از ابرها و سطح زمین را در محدوده مرئی و مادون قرمز ایجاد می کند.

علاوه بر این، یک مجموعه ابزار هلیوژئوفیزیکی ( GGAK-VE) برای نظارت و پیش بینی فعالیت شعله های خورشیدی و وضعیت تابش در فضای نزدیک به زمین و همچنین تجهیزات برای انتقال اطلاعات هواشناسی و سیگنال های اضطراری در Arktika-M نصب شد.

مدار ماهوره‌ای روسیه برای نظارت بر آب و هوا و محیط زیست در منطقه قطب شمال از دو ماهواره Arktika-M تشکیل شده است. با این کار می توان به صورت شبانه روزی نظارت بر وضعیت آب و هوای سطح زمین و دریاهای اقیانوس منجمد شمالی را انجام داد.

پرتاب دومین Arktika-M برای سال 2023 و سه ماهواره دیگر در سال 2024-2025 برنامه ریزی شده است. قرار است پس از سال 2025، پنج ماهواره نسل جدید Arktika-MP جایگزین شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس