امنیت ملی افغانستان: روند صلح با کندی روبرو است/ امیدی به توافق قطر نیست


امنیت ملی افغانستان: روند صلح با کندی روبرو است/ امیدی به توافق قطر نیست

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که توافقنامه قطر تنها برای آمریکا آتش‌بس را تضمین کرد در حالی که روند صلح با کندی روبرو است دیگر امیدی به این توافق نیست.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «رحمت الله اندر» سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در توییترش نوشت که توافقنامه قطر تنها برای آمریکا آتش‌بس را تضمین کرد و توقع مردم افغانستان از آن برآورده نشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی با اشاره به یک سالگی توافقنامه آمریکا و طالبان اظهار داشت که توقع مردم از امضای این توافقنامه برآورده نشد. هیچ امیدی به آن نیست و طالبان نیز روند مذاکرات صلح را با کندی روبرو کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اندر گفت که از دید افغانستان زمان به امید برقراری صلح به هدر رفته است و مردم تلفات سنگین جانی و مالی متحمل شده‌اند. این کشور تخریب شده است.

توافقنامه آمریکا و طالبان در دوحه 10 اسفند سال 1398 به امضا رسید اما پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، دولت آمریکا اعلام کرد که این توافقنامه را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

خروج نظامیان خارجی تا اول ماه می سال جاری میلادی از مهمترین ماده‌های توافقنامه طالبان و آمریکا است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هفته گذشته اعلام کرد که متحدان ناتو در حال بررسی وضعیت افغانستان هستند و هنوز تصمیمی برای خروج از این کشور گرفته نشده است.

وی در پایان نشست وزرای دفاع ناتو اظهارداشت که طالبان خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهد و مشکلات را از راه صلح آمیز حل کند.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد که حدود 10 هزار نظامی اروپایی ناتو در افغانستان حضور دارند و این حضور نیز به شرایط جاری در این کشور بستگی دارد.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز چندی قبل در یک نشست خبری تأکید کرد که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص خروج مابقی نیروهای آمریکایی از افغانستان اتخاذ نشده است.

از سوی دیگر، طالبان با انتشار بیانیه‌ای خطاب وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو با تاکید بر لزوم خروج نیروها براساس زمان تعیین شده در توافقنامه قطر اظهار داشت: «دوام اِشغال و جنگ به نفع شما و ملت‌های‌ شما نیست».

این بیانیه افزود: «هرکس که خواستار دوام جنگ و اِشغال باشد، مثل 20 سال گذشته مسئولیت آن نیز بر دوش آن‌ها است؛ هیچکسی نباید محاسبه نادرست کند و فریب حلقه‌های جنگ‌طلب را بخورد».

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403