متروی اصفهان- بهارستان فروردین 1400 به بهره برداری می‌رسد


متروی اصفهان- بهارستان فروردین 1400 به بهره برداری می‌رسد

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با بیان اینکه از 75 هزار طرح نیمه تمام موجود در کشور 3500 پروژه مربوط به استان اصفهان است، گفت: تا پایان فروردین 1400 مترو بهارستان- اصفهان به بهره برداری نهایی خواهد رسید.

نعمت الله اکبری امروز (یکشنبه- ۱۰ اسفند ماه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه هنوز تکلیف بودجه در مجلس و تکلیف بودجه های عمرانی و جاری مشخص نیست، اظهار کرد: با این وجود تمام اسناد توسعه اصفهان و سند آمایش سرزمین استان به تصویب رسیده و می دانیم برای آینده استان چه گام هایی باید برداریم.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته کارهای مختلفی برای استان صورت گرفته و پیشران ها و محرک های توسعه استان تدوین و به تصویب رسیده است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تاکید بر به سرانجام رساندن برخی طرح ها تا پایان دولت (خرداد ۱۴۰۰) دارد، گفت: اتمام قطعه سوم کنارگذر شرق اصفهان با تزریق ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان خرداد ۱۴۰۰، بهره برداری از خط مترو اصفهان-بهارستان با تزریق اعتبار ۱۹۵ میلیارد تومان تا پایان فروردین ۱۴۰۰ و متصل شدن آن به ایستگاه صفه مترو اصفهان، بهره برداری از یک سوم طرح آبرسانی شرب به ۱۴ شهرستان (گلاب دو) تا پایان خرداد با تزریق ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تامین ۳.۱ مترمکعب آب شرب، شش بانده شدن جاده اصفهان-شهرضا تا پایان فروردین ۱۴۰۰ و ... از مهمترین پروژه های توسعه استان است.

وی اضافه کرد: تا پایان فعالیت این دولت نیز ۴۱۵۰ واحد مسکونی محرومین در استان افتتاح خواهد شد.

اکبری همچنین به پروژه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید در استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص ۱۷ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۳۸ میلیارد تومان تعریف شده که ۱۰ پروژه مربوط به بخش خصوصی و تسهیلاتی و ۷ پروژه زیربنایی و یا زیرساختی است.

وی با بیان اینکه برای پنج سال آینده استان پیش بینی های لازم و منطقه بندی های مشخص انجام و پیشران های توسعه استان اصفهان احصا شده است، تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ از بخش خصوصی خواسته ایم به پیشران های توسعه استان ورود کنند و قرار است ۹۰ درصد پیشران های استان در سال ۱۴۰۰ با همت بخش خصوصی اجرا شود و دولت تنها نقش تسهیلگری فضا برای بخش خصوصی را خواهد داشت.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان، از ۸۲۰ روستای استان، ۶۰۰ روستا قابلیت توسعه و رشد و همچنین ایجاد اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ تمام نقشه های راه استان آماده و مجوز سرمایه گذاری برای آنها مهیا شده است، یادآور شد: شهرستان اصفهان در این فضا، ۲۰ طرح پیشران توسعه دارد. در بودجه ۱۴۰۰ برای استان اصفهان مجوز یک بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی همانند بیمارستان فارابی صادر شده است.

اکبری در ادامه با اشاره به برخی طرح های استان که باید تا پایان برنامه ششم توسعه به اتمام می رسید، گفت: متاسفانه در برنامه ششم توسعه، در حوزه آب چندان موفق نبودیم و نمود آن در طرح تونل سوم کوهرنگ، بهشت آباد و گلاب دو است. در حالیکه تا پایان طرح ششم توسعه، این طرح ها باید محقق می شد، اما اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، در مورد طرح های نیمه تمام استان اصفهان، گفت: در کشور ۷۵ هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که ۳۵۰۰ طرح آن مربوط به استان اصفهان است و باید توجه داشت برخی طرح ها نیازمند اعتبار ۱۰۰ میلیونی و برخی دیگر همچون تونل گلاب نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار و یا بهشت آباد نیازمند ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار براساس تورم روز است.

وی همچنین درباره تدابیر ویژه جهت احیای زاینده رود، توضیح داد: در حال حاضر طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود با قدرت از سوی شرکت آب منطقه ای اصفهان، بخشی در طرح آزادسازی و بخشی با مشارکت کشاورزان در حال انجام است و باید توجه داشت که ساماندهی زاینده رود یکی از اولویت ها استان است و قرار است این طرح تا دو سال آینده انجام شود.

اکبری همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان، توضیح داد: به طور قطع طرح انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان تنها برای صنعت است و به دلیل هزینه های بالا برای شرب، صرفه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر برای بخش کشاورزی نیز قابل استفاده نیست.

وی افزود: هنوز سرمایه گذاران این طرح و میزان سرمایه گذاری آن به صورت کامل قطعی نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان در ادامه درباره وضعیت فضای کسب و کار در ایران، اظهار کرد: در آخرین رتبه بندی، ایران در رتبه ۱۱۸ فضای کسب و کار قرار دارد، البته کشور در برخی شاخص ها وضعیت خوبی دارد و در برخی شرایط قابل قبولی ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی چند سال گذشته رتبه کشور در فضای کسب و کار بهبود نیافته است، به وضعیت اصفهان اشاره کرد و گفت: فضای کسب و کار در استان اصفهان نسبت به سایر استان ها خوب نیست و متاسفانه طی دو سال گذشته نتوانسته ایم برنامه صعود ۱۰ پله ای در این شاخص را محقق کنیم.

اکبری با اشاره به اینکه اصفهان در تبصره ماده ۱۸ در رتبه دوم کشور قرار دارد، افزود: با این وجود باید توجه داشت که استان اصفهان به شدت کم آب است و ۶۲ درصد جمعیت استان در ۵ درصد وسعت آن (مرکز استان) متمرکز شده است.

وی ادامه داد: در این فضا هر پروژه ای که در استان اصفهان نیاز به آب داشته باشد، امکان صدور مجوز برای آن نداریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا