هشدار کارشناسان بهداشت از احتکار واکسن کرونا


هشدار کارشناسان بهداشت از احتکار واکسن کرونا

کارشناسان بهداشت جهانی می گویند: اگر کشورهای ثروتمند واکسن های خود را به اشتراک نگذارند، ممکن است پاندمی کرونا سال ها دست از سر بشر برندارد.

تنها ۱۰ کشور، حدود سه چهارم از ۱۹۱ میلیون دوز واکسن کووید را تزریق کرده اند. این آمار که تا اواسط ماه فوریه را در برمی گیرد نشانه می دهد واکسیناسیون جهان به سختی ادامه می یابد. یک کارشناس بهداشت جهانی می گوید اگر کشورهای ثروتمند به سرعت برای اطمینان از تخصیص عادلانه واکسن اقدام نکنند، جهان تا سال ها درگیر این همه گیری خواهد بود.

دکتر گیوین یامی، استاد بهداشت جهانی و مدیر مرکز تأثیر سیاست ها در بهداشت جهانی می گوید: «اگر دنیای ثروتمند به احتکار واکسن ها ادامه دهد، همه گیری ممکن است تا ۷ سال دیگر ادامه داشته باشد.»

یامی این هشدار را در مقاله منتشر شده در ژورنال نیچر ارائه داد که در آن، او از کشورهای ثروتمند می خواهد بخش هایی از واکسن هایی را که خریداری کرده اند به کشورهای کم درآمد و متوسط اهدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۳۰ کشور با جمعیت ۲.۵ میلیارد نفر، یک نفر در برابر کووید واکسینه نشده است.

این پزشک معتقد است در موضوع سلامت جهانی، شیوع بیماری در یک نقطه از زمین می تواند به شیوع گسترده در کل زمین منجر شود و به همین دلیل است که به طور مشترک به عنوان یک جامعه بین المللی به نفع ماست که شروع به تقسیم دوز مساوی واکسن کنیم.

سازمان بهداشت جهانی امیدوار بودند با تشویق کشورها برای خرید واکسن از طریق کواکس، اتحاد جهانی که برای تقسیم دوزهای واکسن با کشورهای فقیرتر تشکیل شده، از احتکار واکسن جلوگیری کنند. اما این در حالی است که حدود ۱۹۰ کشور به کواکس پیوسته اند، اما هستند کشورهایی با درآمد بالا که برای تهیه دوز بیشتر با تولید کنندگان واکسن مذاکره کرده اند.

از طریق این قراردادها، تعداد انگشت شماری از کشورها که تنها ۱۶ درصد از جمعیت جهان را شامل می شود، بیش از نیمی از واکسن های موجود را جمع آوری کرده اند. در حالی که کواکس انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیارد دوز خریداری کند، این میزان فقط برای واکسیناسیون حدود ۲۰ درصد از مردم در کشورهای با درآمد کم و متوسط ‌کافی است.

یامی می گوید: «موضوع ناراحت کننده این است که احتمالاً قبل از یک کارمند بهداشتی یا یک فرد پر خطر در یک کشور کم درآمد یا یک کشور با درآمد متوسط، ‌واکسیناسیون به اشخاص کم خطر می رسد و این اصلا منصفانه نیست.»

اما فراتر از انصاف، تهدید احتکار دوزهای واکسن برای کشورهای ثروتمند، خطرات بهداشت عمومی و اقتصادی در بردارد.

یامی می گوید: «این موضوع باعث می شود که میلیاردها نفر در کشورهای فقیرتر به مدت یک سال یا بیشتر بدون محافظت بمانند و این امر باعث می شود که ویروس به شیوع خود ادامه دهد و خطر ابتلا به انواع جدیدی که می توانند انتقال یافته تر یا کشنده تر باشند را افزایش دهد.»

این پزشک معتقد است که چنین وضعیتی می تواند اثرات مخرب اقتصادی برای کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد داشته باشد. وی به یک تحقیق استناد می کند که تخمین زده بدون محافظت از کشورهای فقیرتر اقتصاد جهانی حدود ۹ تریلیون دلار خسارت خواهد داشت، در حالی که نیمی از خسارات وارد شده در کشورهای با درآمد بالا است.

البته برخی از کشورها که تصمیم به خرید مقادیر زیادی واکسن گرفته اند، مانند انگلستان، متعهد شده اند که پس از اتمام واکسیناسیون شهروندان خود، دوزهای بیشتری به کواکس اهدا کنند. اما یامی معتقد است که آنها باید سریعتر حرکت کنند. وی خواهان ایجاد یک سیستم شده که در آن کشورها حتی در صورت ادامه واکسیناسیون جمعیت خود، حداکثر ۱۰ درصد از دوزهای خود را اهدا کنند.

یامی می افزاید: «ما نباید فقط به ملت خود فکر کنیم. باید خود را به عنوان یک جامعه جهانی بهم پیوسته بدانیم. همه ما در یک کشتی هستیم که در یک اقیانوس قرار دارند و با هم موفق و یا سقوط خواهیم کرد.»

یامی از اقدامات اخیر مانند وعده ۴ میلیارد دلار برای کمک به کواکس برای خرید دوزهای بیشتر به کشورهای با درآمد کم و متوسط، استقبال کرده و خاطرنشان کرد که نروژ اعلام کرده که موازات برنامه واکسیناسیون خود، دوزهایی را به کواکس اهدا خواهد کرد.

وی تاکید می کند: «به خصوص زمانی که همه گیرهای گذشته را بررسی می کنید این موضوع نمود بیشتری پیدا می کند، در قدیم هرگز چیزی شبیه کواکس نداشته ایم. من هنوز هم معتقدم کواکس در حال انجام کارهای بسیار دیدنی و جذاب تا پایان سال است. اوضاع از راه های بسیار مثبتی در حال تغییر است، اما روند به اندازه کافی سریع نیست.»

منبع: medicalxpress

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد