بایستی به دنبال نهادینه کردن جریان گفت‌وگو در جامعه باشیم


بایستی به دنبال نهادینه کردن جریان گفت‌وگو در جامعه باشیم

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: گفت‌وگو یک امر اجتناب ناپذیر است و بایستی به دنبال نهادینه کردن آن در جامعه باشیم.

محمدرضا حیدری در نشست تاسیس فرهنگسرای گفت‌وگو که در صحن علنی شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پس از بررسی گزینه‌های مختلف که چطور می‌شود به موضوع «گفت‌وگو سالم» در جامعه پرداخت و فضای گفت‌وگو و تعامل در جامعه را افزایش داد، درنهایت به ساخت فرهنگسرا رسیدیم و با همت افراد دغدغه‌مند این مهم محقق شد.

وی افزود: در حوزه مدیریت شهری در این دوره و شورای پنجم توجه ویژه به این بخش‌ها مبذول شد و باتوجه به اینکه در شرایط فعلی در جامعه با بحران‌های فرهنگی مختلفی روبه‌رو هستیم واز طرفی روند اصلاح را براساس نگاه به درون تعریف کرده‌ایم، بنابراین امر گفت‌وگو یک امر اجتناب ناپذیر است و بایستی به دنبال نهادینه کردن جریان گفت‌وگو در جامعه باشیم، بدین صورت که به طور مثال نحله‌های فکری مختلف و همینطور جریان‌های سیاسی بنشینند و گفت‌وگو کنند و مردم هم رویه صحیح گفت‌وگو را فرا بگیرند و اینجا پاتوقی برای گفت‌وگوی افراد باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: لزوم توجه به این موضوع در شهر مشهد، شهر امام مهربانی‌ها، شهر امام مدارا و گفت وگو، بیشتر از پیش احساس می‌شود. در مباحث دینی نیز می‌بینیم در مناظرات امام با عالمان زمان خود، به این مهم چقدر توجه ویژه‌ای داشتند و از طرفی میراث تمدنی ایرانی ما فردوسی در شاهنامه است که همواره در آن افراد قبل از جنگ به منظور جلوگیری از خونریزی و به منظور مدارا، تشویق به گفت‌وگو و مصالحه می‌شوند و به منظور مدارا گفت‌‎وگو می‌کردند.

در ادامه این نشست، حسین باغ گلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی اظهار کرد: تربیت شهروندی و گفت‌وگو رویکردهای کلیدی در تربیت نقش شهروندی هستند. تربیت امروزه فقط وظیفه ارگان مشخصی مانند آموزش و پرورش نیست، بلکه تعلیم و تربیت یک مسئله عمومی است که تمامی ارگان‌های اجتماعی یک کشور باید درآن سهم خود را ایفا کنند.

وی افزود: امر تربیت یک موضوع مشارکتی است و با همکاری ارگان‌های مختلف محقق خواهد شد. در سند تحول آموزش و پرورش صراحتاً ضرورت مشارکت نهادهای فرهنگی اجتماعی مانند شهرداری و مشخصا فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ ذکر شده است و از این نظر شهرداری رسالت جدی را به عهده دارد.

باغ‌گلی عنوان کرد: بایستی گفت‌وگو به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی در کانون توجه قرار بگیرد و می‌تواند ظرفیت‌های بسیار خوبی را در آینده برای ما درپیش داشته باشد. گفت‌وگو فقط ماموریت فرهنگسراها نیست، بلکه ضرورتی است که باید در جامعه ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: بایستی به جای آموزش مستقیم و رسمی و برگزاری کارگاه‌ها، افراد درمیدان تجربه قرار بگیرند و جریان گفت‌وگو از حوزه عمل آغاز شود. آموزش به شیوه نظری و تئوری دیگر کارایی ندارد و نیازمند فضاسازی برای تجربه افراد هستیم. خانه گفت‌وگو بایستی هماهنگ کننده و هدایت کننده برای مکان‌های مختلف باشد و بتواند مکانیسم‌هایی را برای تجربه گفت‌وگو و مکالمه صحیح در عرصه‌ فرهنگی برای مردم مهیا سازد. بارزترین مشخصه و ویژگی جلساتی که در خانه گفت‌وگو تاکنون برگزار شده این است که در این جلسات، افراد از دوره‌های مختلف و با رویکردهای نظری مختلف دعوت می‌شدند وتمرینی از گفت‌وگو آنجا اتفاق می‌افتاد و سعه صدر مطلوبی در جلسات وجود داشت و افراد لذت گفت‌وگو سالم را تجربه می‌کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا