بازسازی محل محاسبه شعاع زمین توسط ابوریحان،طرح جدید گردشگری در پاکستان


بازسازی محل محاسبه شعاع زمین توسط ابوریحان،طرح جدید گردشگری در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - طرح جدید گردشگری دولت پاکستان برای احیای منطقه تاریخی «قلعه نَندانه» واقع در ایالت پنجاب جایی که ابوریحان بیرونی بزرگترین دانشمند و ریاضیدان ایرانی محاسبه شعاع زمین را هزار سال پیش در این مکان انجام داده بود، افتتاح شد.

به گزارش ایرنا از منابع رسمی پاکستان، «عمران‌خان» نخست وزیر این کشور روز یکشنبه به همراه وزیر علم و فناوری، سروزیر ایالت پنجاب و کارشناسان میراث فرهنگی به منطقه تاریخی «قلعه نندانه» در حوالی شهر جِهلُم واقع در ایالت پنجاب رفتند و طرح جدید گردشگری با هدف اعتلای میراث ملی و برجسته‌سازی این مکان که ابوریحان بیرونی آن را برای محاسبه شعاع زمین انتخاب کرده بود را افتتاح کردند.

نخست وزیر پاکستان طی سخنانی گفت: ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ مسلمان برای اولین بار بلندی‌های قلعه نندانه را برای محاسبه شعاع زمین انتخاب کرد و ما امروز از این ویژگی فوق العاده برای فراهم کردن فرصت گردشگری و احیای میراث فرهنگی کشور استفاده می‌کنیم.

وی افزود: قلعه نندانه به قطب جدید گردشگری در ایالت پنجاب تبدیل شده و به نام دانشمند بزرگ اسلام ابوریحان بیرونی نامیده خواهد شد، جایی که برای گردشگران داخلی و خارجی فوق العاده جالب خواهد بود.

عمران‌خان گفت که طرح زیباسازی منطقه قلعه نندانه از جمله کاشت نهال و درخت زیتون برای جذب توریست و بازسازی روستاهای اطراف آن در دستور کار جدید دولت پاکستان قرار گرفته و این طرح‌ها در اولویت و به صورت فوری تکمیل خواهد شد.

بازسازی محل محاسبه شعاع زمین توسط ابوریحان،طرح جدید گردشگری در پاکستان

گفتنی است، ابوریحان می‌خواست محاسبه شعاع زمین را در صحرای گرگان (ترکمن صحرا) انجام دهد اما به این دلیل که دستیار لایق و قابل اعتمادی نداشت از این کار دست کشید تا این که در مسافرتی به شبه قاره در قلعه‌ای به نام نندانه ساکن شد و با روش جدیدی شروع به محاسبۀ شعاع زمین کرد. این دانشمند، در کتاب خود قانون مسعودی روش خویش را برای محاسبۀ شعاع کرۀ زمین و سپس‌اندازه گیری محیط آن توضیح داده است.

ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی سوم ذی‌الحجّه ۳۶۲ در بیرون روستایی به نام کات حوالی خوارزم (در ازبکستان کنونی) به دنیا آمد و سال ۴۴۰ در غزنی (افغانستان امروزی) وفات کرد. وی افزون بر زبان فارسی، به عربی، عبری، سریانی و سانسکریت و به‌ احتمال یونانی، نیز مسلّط بود و بسیاری از منابع دسته‌اولِ کارهای تحقیقی خویش را به مددِ همین تسلط بر چندزبان‌ مختلف، از آثار دسته‌اول و اصیلِ زبان‌های یادشده یافته بود. آثار زیادی از وی در علوم مختلف از جمله التفهیم لاوائل الصناعه التنجیم (در نجوم) و آثار الباقیه عن القرون الخالیه (در گاه‌شماری و تقویم) از وی برجای مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی