دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها


دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

استان‌ها- ایرنا- پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، تلاش های جهانی و متخصصان ایرانی در حال به ثمر نشستن بود که نوع جهش یافته این ویروس با عنوان کرونای انگلیسی پیدا شد، ویروسی که بی محابا می تازد و کودک و جوان و بزرگسال نمی شناسد.

این ویروس منحوس که این روزها نوع دیگری از خود را رونمایی کرده است اکنون مردم ایران به ویژه در استان های جنوبی کشور را درگیر کرده و هر روز بر تعداد مبتلایان به این نوع از ویروس اضافه می شود.

استان خوزستان از جمله نقاطی است که کرونای انگلیسی یکه تازی می کند و البته در این میان شنیدن ابتلای کودکان و مرگ آنها غم انگیزتر و ناراحت کننده تر است، این روزها سرزمین جاذبه ها و حماسه ها حال خوشی ندارد و به واسطه شیوع ویروس کرونا اکنون ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند به همین خاطر محدودیت های شدیدی در این استان اعمال شده تا افراد بیشتری درگیر نشوند اما عده ای هم هستند که نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قوانین و مقررات کم توجهی کرده و مشمول جریمه شدند.

در این رابطه رییس پلیس راهور خوزستان از جریمه سه هزار دستگاه خودرو در مدت ۲۴ ساعت گذشته در استان خبر داد و گفت: این جرائم توسط دوربین‌ها و دست افزارهای پلیس به علت تردد در شهرهای قرمز از ساعت ۲۱ شب تا چهار بامداد اعمال شد.

سرهنگ منصور جمشیدی اظهار داشت: ممنوعیت تردد خودرویی تا زمانی که لغو آن از سوی ستاد مدیریت کرونا استان به ما اعلام نشود همچنان برقرار است و ورود و خروج به شهرهای قرمز ممنوع بوده و مردم باید رعایت کنند.

رییس بیمارستان امیرالمومنین اهواز نیز از بستری ۱۱۰ بیمار کرونایی در بخش های مختلف این بیمارستان خبر داده و گفته است: با توجه به حجم بالای مراجعان، تمام تخت های بخش آی سی یو بیمارستان پر است و این امر موجب شده عده ای از بیماران را در بخش اورژانس بستری کنیم.

دکتر محمد آرزومند اظهار داشت: به دنبال پیک سوم بیماری، روز ۱۶ بهمن ماه ابتدا یک بخش به بیماران کرونایی اختصاص یافت اما ۱۰ روز بعد با دستور ستاد مدیریت کرونا استان تمام بخش های بیمارستان را در اختیار بیماران کرونایی گذاشتیم که در عرض پنج روز ظرفیت بیمارستان تکمیل شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ تا ۱۲ روز است که ظرفیت بیمارستان به صورت کامل پر شده است و مجبور هستیم بیماران را حداقل به مدت یک روز در بخش اورژانس قرار دهیم تا تخت های آی سی یو خالی شوند.

درباره وضعیت دیگر شهرستان های این استان نیز خبرها از افزایش شمار مبتلایان حکایت دارد به گونه ای که فرماندار شهرستان کارون از بستری ۱۹۴ بیمار کرونایی در بیمارستان سینا خبر داده و گفته است: تعداد مراجعه به بیمارستان سینا بسیار بالا و روند افزایشی دارد لذا از مردم تقاضا داریم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و با پرسنل بهداشت و درمان همکاری لازم را داشته باشند.

معصومه خنفری اضافه کرد: آمار بستری ها در بیمارستان سینا از تاریخ ۱۶ بهمن تا هفتم اسفندماه، ۱۹۴ مورد بوده که ۸۸ نفر از آنها مربوط به اهواز، ۸۷ نفر مربوط به شهرستان کارون و مابقی بیماران کرونایی از سایر شهرستان های استان هستند.

شهرستان خرمشهر نیز بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و رئیس شبکه بهداشت و درمان خرمشهر اعلام کرده است که بیماران کووید ۱۹به دلیل تکمیل ظرفیت پذیرش بیمار در بیمارستان‌های هدف کرونا در آبادان، در بیمارستان ولیعصر خرمشهر بستری می‌شوند.

هنگامه پروین با اشاره به اختصاص ۲۹ تخت بستری به همراه ۶ تخت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ولیعصر خرمشهر اظهار داشت:با هماهنگی دانشکده علوم پزشکی آبادان بیمارستان خرمشهر تجهیز و ورودی این بخش از کل بیمارستان مجزا شد و هم اینک ۱۲ بیمار با علائم حاد تنفسی و با علایم بیماری کرونا در این بخش بستری هستند و منتظر جواب آزمایش آنها هستیم ضمن اینک یک بیمار قطعی کووید ۱۹ در خرمشهر بستری است.

شهرستان دزفول نیز اکنون در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و تاکنون ۲ مورد کرونای انگلیسی در این شهرستان به ثبت رسیده است.

رئیس اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز در خصوص علائم ویروس جهش یافته کرونا که اکنون در استان خوزستان به ویژه در میان کودکان شیوع پیدا کرده است، اظهار داشت: اسهال و استفراغ از مهمترین علامت‌های ابتلا به کووید ۱۹ در بین کودکان هستند و موارد مثبتی از ابتلای کودکان و نوزادان از ابتدای امر در سطح کشور از جمله دزفول داشتیم ولی این موارد در شرایط جدید بیشتر دیده می‌شود.

مریم نعمانی با بیان اینکه علائم کرونا در بین کودکان فصلی و به صورت آلرژی نیست، افزود: نباید منتظر علائم تنفسی برای کودکان باشیم اگرچه ممکن است فرد آبریزش بینی و دیگر علائم معمول را نیز داشته باشد و بعد از یک هفته دچار تب شود.

دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

شناسایی ۳ مبتلای به ویروس کرونایی جهش یافته انگلیسی در استان چهار محال و بختیاری خبر دیگری بود که امروز به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی این استان منتشر شد.

مجید شیرانی در این رابطه توضیح داد: ۲ نفر از مبتلایان از استان خوزستان وارد استان شدند و یک مورد نیز در عراق مبتلا شده است و نگرانی موجود، خطر شیوع افقی و گردش درون استانی است که در همین راستا باید با ترغیب مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی، محدودیت های شدید ترددی ایجاد کرد.
بر اساس آخرین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع کرونا و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

فرماندار کوهرنگ نیز درباره شرایط کرونایی این شهرستان گفت: با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان و پیشگیری از ورود آن به شهرستان کوهرنگ مسیر ارتباطی این ۲ منطقه مسدود شده است.

مرتضی زمانپور افزود: شهرستان کوهرنگ در زمان حاضر در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارد و با توجه به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر کنترل مبادی ورودی و خروجی با استان خوزستان این اقدام انجام شده است.

از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز خبری نقل شده مبنی بر اینکه سه مورد جدید ویروس کرونای انگلیسی در سیستان و بلوچستان شناسایی شده و تعداد افراد آلوده به این ویروس به چهار نفر رسیده است.
دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کیت‌های تشخیصی کرونای انگلیسی فراهم شده و در قالب پاسخ سریع به برنامه‌های کرونا با وجود تحریم‌ها، وزارت بهداشت در خصوص ارتقای زیر ساخت آزمایشگاهی اقدامات خوبی را انجام داده است.

از آنجا که یکی از راه‌های تشخیص به موقع ابتلا به ویروس کرونا، انجام تست است اکنون در بیشتر مراکز بهداشتی و درمانی کشور در قالب اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی این کار صورت می گیرد و همین موضوع باعث شده تا مسوولان کادر درمان نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بهبهان در این رابطه از انجام ۱۱ هزار و ۳۹۸ تست کرونا با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در شهرستان های بهبهان و آغاجاری خبر داده و گفته است: به واسطه این طرح هشت هزار و ۳۰۱ تست رپید و سه هزار و ۱۹۷ تست pcr در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی انجام شد.

دکتر قدرت اله شاکری نژاد افزود: متوسط میزان رهگیری افراد در بهبهان به ازای هر نفر مثبت، ۱۱/۵ نفر است در حالی که حد نرمال آن در کشور ۱۰ نفر است. با اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی خیلی سریع توانستیم خیز دوم بیماری را کاهش دهیم و امیدواریم با استمرار این طرح توسط ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان بتوانیم خیز سوم را نیز کنترل کنیم.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در این استان در حال گردش است و بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان حاضر پنج نفر در این استان مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی هستند.

دکتر سعید کشمیری افزود: این بیماران از شهرهای بوشهر، کنگان، عسلویه و دیلم هستند که حال آنها خوب است و در قرنطینه به سر می‌برند.

وی در باره آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: طبق گزارش نرم افزار سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۶ شهرستان‌ این استان زرد است.

کشمیری یادآورشد: براین اساس شهرستان‌های جم، کنگان، دیر ،بوشهر، گناوه و دیلم در وضعیت زرد کرونایی، دشتستان، تنگستان، دشتی و عسلویه هنوز آبی هستند و هرگونه عادی انگاری احتمال تغییر رنگ در این استان را سرعت می‌دهد.

به گفته کشمیری در زمان حاضر شمارمبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر به ۲۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسیده‌است.

تعداد مبتلایان به کرونا در استان لرستان بر اساس اعلام ستاد مقابله با این ویروس تا هفتم اسفندماه به ۶۷ هزار و ۲۸۵ نفر رسیده است و تاکنون یک هزار و ۳۴۸ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

براساس اعلام معاونت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد استانی شهرستان های خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت، پلدختر، دلفان و سلسله، دورود و ازنا در وضعیت زرد و رومشکان و چگنی در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

امین بهاروند مدیر درمان تامین اجتماعی لرستان هم در خصوص وضعیت کرونایی این استان اینگونه توضیح داد که ۴۰۰ نفر از مجموع یک هزار و ۴۰۰ نفر کادر درمان این سازمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به این ویروس مبتلا شدند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا استان البرز هم با هشدار به مردم برای رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی اعلام کرد که پنج مورد جدید ابتلای افراد به کووید ۱۹ انگلیسی در این استان شناسایی شدند که چهار نفر سرپایی تحت مراقبت بوده و یک نفر آنان در بیمارستان بستری است.

دکتر علیرضا سلیمانی افزود: ۲ هفته پیش سه مورد مبتلا به کووید جهش یافته در بیمارستان های البرز شناسایی شدند که هر سه نفر جان باختند. از سه مورد مذکور ۲ نفر غیربومی و از استان های گیلان و قزوین بودند که در البرز جان خود را از دست دادند.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان البرز که اکنون از هفت شهرستان تابعه آن پنج شهرستان زرد و ۲ شهرستان آبی کرونایی است ۲۸۵ بیمار کووید ۱۹ اکنون در بیمارستان های استان تحت مراقبت درمانی قرار دارند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های استان پذیرش و تحت و مراقبت درمانی قرار گرفتند.

دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا نیز تعداد شهرستان‌های استان دارای وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا که طی یکی دو هفته اخیر در استان وضعیت نارنجی نداشتند را پنج شهرستان شامل پاسارگاد، خنج، گراش، لامرد و مُهر اعلام کرد و گفت: تعداد شهرستان‌های نارنجی استان در مقایسه با ۲ ماه اخیر روند کاهشی داشته اما نسبت به ۲ هفته اخیر این روند افزایشی بوده است.

عبدالرضا قاسم پور افزود: علاوه بر این، ۱۱ شهرستان استان دارای وضعیت آبی و ۲۰ شهرستان نیز دارای وضعیت زرد هستند.
معاون استاندار فارس اضافه کرد: هرچه رنگ شهرستان‌ها از آبی به سمت زرد، نارنجی و قرمز پیش برود به همان میزان محدودیت‌ها نیز بیشتر و سختگیرانه تر خواهد بود و قطعا ضرر و زیان تداوم این روند به ویژه در آستانه نوروز متوجه اصناف مختلف خواهد شد.

اما روند نزولی شدت شیوع کرونا در استان اردبیل آغاز شده به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته آمار بستری روزانه مبتلایان به کووید.۱۹ در این استان نیز به ۲۵ نفر کاهش یافته و مجموع افراد بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۶۴ نفر رسید.

با وجود وضعیت پایدار شیوع کرونا، مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان اردبیل طی روزهای اخیر وضعیت این استان را در زمینه شیوع کرونا شکننده عنوان کرده و نسبت به شیوع موج چهارم کرونا هشدار داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: هم‌اکنون این استان در زمینه شیوع کرونا در وضعیت آبی قرار دارد و هشت شهرستان بیله‌سوار، سرعین، اصلاندوز، کوثر، نیر، نمین، انگوت و گرمی در وضعیت آبی (وضعیتی بین سفید و زرد) و چهار شهرستان اردبیل، خلخال و مشگین‌شهر و پارس‌آباد در این استان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل افزود: با توجه به شرایط جدید و احتمال شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های کنترلی بسیار ضروری است.

همچنین بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا شمار روزانه بیماران کرونایی بستری‌ در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در هفته نخست ماه جاری ۱۱۵ نفر بود طی دو روز اخیر رو به کاهش گذاشته است.

بر اساس آمار طی یک سال گذشته، ۱۱۳ هزار و ۷۰۷ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و سه هزار و ۶۲۹ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

این آمار نشان می دهد که روزانه به طور متوسط در آذربایجان غربی ۳۱۲ نفر و در هر ساعت ۱۳ نفر به کرونا مبتلا شده و روزانه ۱۰ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.روزانه به طور متوسط ۳۱۲ مبتلا و حدود ۱۰ فوتی بر اثر کرونا در آذربایجان غربی ثبت شده است.

در این مدت، هفت درصد کل مبتلایان کشوری و ۶ درصد کل فوتی های کشوری ناشی از بیماری کووید ۱۹ مربوط به آذربایجان غربی بوده که به ترتیب سه و ۲ درصد بیشتر از سهم جمعیتی استان در بین استان های مختلف کشور است.

همچنین مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است: تعداد مراجعه کنندگان به مراکز منتخب تشخیص کرونا در استان خراسان رضوی در حال افزایش است و مهم ترین دلیل آن بی‌توجهی مردم به دستورالعمل های بهداشتی است.

دکتر محمدحسن درخشان با بیان اینکه مراجعات مردمی در هفته آخر بهمن ماه و هفته اول اسفند ماه به مراکز تشخیص کرونا افزایش یافته است، افزود: استفاده از ماسک در بین برخی از افراد کمرنگ شده و با شب نشینی‌ها و شرکت در مجالس، فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کنند.

در نگاه کلی با توجه به آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در آذربایجان غربی، تاکنون از حدود هر ۳۰ نفر مردم استان، یک نفر به کرونا مبتلا شده و از هر هزار نفر جمعیت استان، یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده است.

اما بشنوید از محمد رضا قدیر رییس دانشگاه علوم پزشکی قم که از تایید تست کرونای جهش یافته انگلیسی یک کودک ۱۰ ساله دانش آموز در قم خبر داده و گفت: رهگیری ها و مراقبت های لازم توسط تیم های بهداشتی در حال انجام است و از همشهریان عزیز تقاضامندیم با تمام توان در راستای رعایت دستورات بهداشتی، به خصوص برای کودکان همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز درباره نحوه ورود کرونای انگلیسی به این استان گفت: یک تبعه خارجی که با جواب تست منفی از امارات به ایران سفر کرده بود، در تست مجدد فرودگاه قشم مبتلا به کرونای جهش یافته(انگلیسی) تشخیص داده شد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: با شناسایی این فرد ۳۵ساله، تعداد مبتلایان به کرونای جهش یافته در استان به ۱۳ نفر افزایش یافته است و غربالگری مسافران ورودی از کشورهای خارجی در فرودگاه‌های استان با جدیت انجام می‌شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم از احتمال ورود کرونای انگلیسی به این استان طی روزهای آینده در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: اکنون شاهد یک عادی انگاری خطرناک در جامعه هستیم و آخرین آمار استفاده از ماسک در استان یزد ۶۱ درصد و رعایت فاصله اجتماعی ۴۹ درصد گزارش شده که آمار مناسبی نیست.

دکتر ابراهیم سلمانی از ارسال ۱۶ نمونه مشکوک به کرونای انگلیسی به آزمایشگاه خبر داد و گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ یک از نمونه ها مثبت نبوده است.

در استان زنجان نیز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی کرونا بر اساس تست آزمایشگاهی به ۳۹ هزارو ۶۷۸ نفر رسیده که ۱۲۱ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

این آمار را رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرده و گفته است: آمار موارد مثبت سرپایی استان روند افزایشی را دارد که این موضوع بیانگر آن است که تعلل و غفلت از پروتکلهای بهداشتی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شریط کرونایی شهرهای سلطانیه، ایجرود و ماهنشان آبی بوده و مابقی شهرهای زرد هستند که بی توجهی ها به پروتکل های بهداشتی می تواند وضعیت را دگرگون کند.

این مسوول تاکید کرد: در زمان حاضر شمار مبتلایان و بستری ها در بیمارستان‌های این استان روند نزولی به خود گرفته که برای کنترل هر چه بهتر این بیماری، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عموم امری مهم و ضروری است.

معاون بهداشتی و سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کاشان درباره وضعیت کرونایی این شهرستان گفت: ۲ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در این شهرستان به طور قطعی شناسایی شد.

مهدی دلاوری افزود: این ۲ بیمار، تاجرانی هستند که از پیرانشهر و اربیل عراق به کاشان سفر کرده‌ و از ابتدای ورود در قرنطینه بسر می‌برند.

وی اظهار داشت: با توجه به ورود کرونای جهش یافته، احتمال در گردش بودن این ویروس در منطقه کاشان و قدرت سرایت ۳۰ تا٧٠ برابری آن نسبت به کرونای شایع، ضرورت اهتمام به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیش از پیش نیاز است.

تازه ترین آمار کرونایی در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۶۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۳ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۷۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۴۹۴ نفر بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۱۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در زمان حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

تزریق واکسن کرونا

تولید واکسن کرونا و اعلام بهره برداری رسمی از آن در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورمان روزنه امیدی شد تا با تزریق این واکسن جلوی ابتلا و فوتی ها و خسارت های ناشی از آن گرفته شود.

اکنون این اقدام با تلاش متخصصان داخلی برای افرادی که در اولویت دریافت واکسن هستند، انجام می شود از جمله مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده است که ۸۶۰ نفر از اعضای کادر درمان شاغل در بیمارستان های زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی تاکنون با تزریق واکسن کرونا ایمن‌سازی شده‌اند.

دکتر محمدجعفر صادقی نخستین محموله تحویلی واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد را شامل ۴۷۰ دوز اعلام و بیان کرد: همه واکسن های این محموله به کادر درمانی که بطور مستقیم درگیر امور درمان بیماران کرونایی در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های مشهد و چند شهرستان دیگر خراسان رضوی هستند، تزریق شده است.
وی افزود: دومین محموله واکسن کرونا نیز تحویل دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد و کار تزریق آن به اعضای کادر درمان از هفتم اسفند ماه جاری آغاز شده است.

نخستین مرحله واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ هم در شهرستان لامرد استان فارس آغاز شد که بر اساس اعلام محمد احمدی رئیس شبکه بهداشت و درمان لامرد در مراسم واکسیناسیون ۵۰ دوز واکسن روسی کرونا به شبکه بهداشت و درمان لامرد اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: براساس برنامه وزارت بهداشت، این واکسن در مرحله نخست به کارکنان بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ لامرد به عنوان مدافعان اصلی خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تزریق شد و در مراحل بعدی براساس اولویت بندی، سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب پذیر واکسینه می‌شوند.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم گفت: سه هزار سالمند در مراکز زیرپوشش این اداره کل واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

سعید فیروزی افزود: با توجه به تفاهم انجام شده میان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسیناسیون سالمندان زیرپوشش و مقیم در مراکز بهزیستی کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این واکسیناسیون با اولویت سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و معلولان جسمی مقیم در مراکز تحت نظارت بهزیستی انجام می‌شود که همراه آنان کارکنان این مراکز نیز واکسینه می‌شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز از اختصاص ۹۴۰ دز واکسن کرونا در مرحله دوم واکسیناسیون به این استان خبر داد و گفت: آغاز این مرحله بر اساس اولویت‌بندی ستادمقابله با کرونا شامل کادر درمان شاغل در بخش کرونا، مراکز ۱۶ ساعته، سالمندان و جانبازان شیمیایی است.

دکتر ابراهیم قادری با بیان اینکه وضعیت دریافت‌ کنندگان واکسن کرونا در مرحله اول مساعد است، تصریح کرد: تعداد کمی از آنها عوارض خفیفی از قبیل تب و احساس سرماخوردگی را از خود نشان دادند که این عوارض قابل پیش‌بینی بود اما هیچ کدام دچار عارضه جدی نشده‌اند.

امروز همچنین مرحله اول واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ در شهرستان میاندوآب آذربایجان غربی انجام شد و مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب‌ در این رابطه گفت: ۱۵۰ دوز واکسن روسی "اسپوتنیک وی" کرونا به شبکه بهداشت و درمان میاندوآب‌ اختصاص پیدا کرد و براساس برنامه وزارت بهداشت، این واکسن در مرحله نخست به کارکنان بخش‌ مراقبت‌ ویژه بیمارستان‌ عباسی به عنوان مدافعان اصلی خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تزریق می‌شود و در مراحل بعدی براساس اولویت بندی، سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و گروه‌های آسیب پذیر واکسینه می‌شوند.

سهراب حیدری افزود: این واکسن در ۲ مرحله تزریق می‌شود که دوز دوم پس از ۱۴ روز انجام می‌گیرد.

دهم اسفندماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش کرونایی استان ها

خبرنگاران ایرنا در استان های مختلف به روال روزهای گذشته دست به قلم شده و با انتخاب یک موضوع از هزاران مسئله گریبانگیر زندگی کرونایی را به رشته تحریر درآورده و از آخرین دستاوردها در مواجهه با ویروس کرونا نوشته و در کنار آن خطرات بی توجهی به این ویروس را بار دیگر گوشزد کردند.

گزارش های امروز ایرنا را می توانید با عناوین ضرورت تزریق واکسن کرونا از نگاه کادر درمان لرستان از خرم آباد، واکسیناسیون کرونا؛ بیم ها و امیدها از رشت،

«فیتیله پیچ» کشتی تهران توسط کرونا از تهران، ارتباط، مشکل ناشنوایان در روزگار کرونایی از بوشهر و ناقوس مرگ در دستان عادی‌انگاران کرونا از تبریز در سایت خبرهای استانی بخوانید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا