هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران


هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان از نقاط حساس و استراتژیک کشور با طبیعت سیاسی منحصر به فرد و مردمی وفادار از مذاهب و طوایف گوناگون همواره در طول تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حفظ وحدت سرآمد بوده و در مقابل دسیسه‌ها و نقشه‌های متعدد دشمنان از گذرگاه حوادث سخت عبور کرده است.

به گزارش ایرنا دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران و در حقیقت استعمارگران و استثمارگران و مستکبران زمان تاکنون نشان داده اند که برای رسیدن به اهداف شومشان هیچ مرز اخلاقی، فکری و سیاسی نمی شناسند و هدفی جز دستیابی به موقعیت‌های ممتاز هر کشوری چه با زور و چه با تزویر ندارند.

سیستان و بلوچستان این خطه جنوب شرقی کشور به لحاظ مجاورت با منطقه ژئواستراتژیک و ژئوپولیتیک خلیج فارس و دریای عمان، آب‌های بین‌المللی، همسایگی با ۲ کشور افغانستان و پاکستان و همجواری با حوزه شبه قاره هند به عنوان منطقه‌ای مهم در کشور و جهان از جمله مناطق مورد هدف دشمنان نظام در طول ۴۲ سال گذشته بوده است.

علاوه براین موقعیت خاص جغرافیایی، بافت فرهنگی و زندگی مسالمت آمیز ۲ قوم بلوچ و سیستانی و پیروان مذاهب شیعه و اهل سنت و اقوام و طوایف مختلف دشمنان و معاندان را وسوسه کرده تا با گسستن پیوند میان این بافت‌های فرهنگی، «وحدت» به عنوان عنصر دیرینه این خطه را خدشه‌دار و با سرگرم کردن مردم براساس اندیشه تفرقه بینداز و حکومت کن به نظام اسلامی ضربه وارد کرده و از آب گل آلود ماهی صید کنند.

پس از پیروزی انقلاب خواب دشمنان برای بهره‌مندی و دستیابی به منطقه استراتژیک سیستان و بلوچستان تعبیر مناسبی برای آنان نداشت و به همین سبب تا کنار مرزهای ایران در افغانستان و پاکستان با شکل‌دهی طالبان و گروهکهای تروریستی پیش آمدند شاید بتوانند از این طریق به اهداف شوم شان دست یابند، اما هوشیاری مردم و بویژه علما و معتمدان و سران طوایف و همراهی آنان با مسوولان خوب دشمنان را آشفته کرد.

همبستگی و بصیرت مردم این استان در برهه‌های مختلف به دور از هرگونه تفاوت مذهبی و قومی به همراه توجه ویژه مسوولان نظام برای پیشرفت و توسعه منطقه و رفع محرومیت ها سبب خنثی شدن توطئه های رنگارنگ دشمنان شد و همین مساله آنان را به سمت اجرای دسیسه ها و نقشه‌های پیچیده‌تر رهنمون کرد.

یکی از نقشه‌های پیچیده ای که سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته با آن روبرو شد ماجرای مرز سراوان و حمله عوامل گروهکها و اشرار به برخی پاسگاهها به بهانه اجحاف در حق سوخت بران و تبلیغات منفی و تحریک آمیز و فرافکنی‌های معاندان و گروهکهای تروریستی بود که حکایت از یک برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفمند در جریان سوق دادن افکار عمومی به اختلافات قومیتی و مذهبی و ایجاد این انگاره که قوم بلوچ اهل سنت مورد ظلم واقع می‌شوند پیش برد.

در این گزارش در گفت وگو با شماری از مسوولان و معتمدان قوم بلوچ به بررسی جوانب حادثه سراوان پرداخته شد.

در سراوان چه گذشت

درگیری در مرز سراوان ساعت هشت صبح دوشنبه چهارم اسفند ۹۹ در منطقه شمسر رخ داد در این منطقه مرزی گذری برای بهبود معیشت مرزنشینان ایجاد شده بود تا کنترل لازم در زمینه ورود و خروج این گذرگاه مرزی توسط نیروهای نظامی انجام شود.

به گفته منابع مختلف، حادثه از آنجایی شروع شد که تعداد زیادی از جمعیت سوخت‌برهایی که غیرقانونی سوخت جابجا می‌کردند در آن‌ سوی مرز تجمع کردند که ماموران پاکستانی برای متفرق کردن آنان اقدام به تیراندازی کرده و همین مساله باعث هجوم این سوخت‌برها به سمت مرز ایران شد این افراد با شکست درها و حفاظ مرزی و ایجاد خسارت وارد گذرگاه مرزی شدند که در این ازدحام در مرز براثر تیراندازی از آن سوی مرز یک نفر کشته و چهار نفر مجروح شدند.

این حادثه که احتمالا برنامه ریزی قبلی داشته موجب شد تا برخی افراد در بین جمعیت اقدام به موج‌سواری کرده و به پاسگاه شمسر حمله‌ور شده و قصد ورود و تصرف پاسگاه را داشتند، حریم پاسگاه نظامی در تمامی کشورها مشخص و ماموران حافظ امنیت اجازه ورود هیچ فردی را به این حریم نمی دهند.

به گفته یک مقام مسوول؛ همین مساله فرصتی برای معاندان و بدخواهان نظام فراهم کرد تا به دروغ پردازی و شایعه پراکنی در فضای مجازی بپردازند و مردم را برای تجمع در شهر سراوان تحریک کردند این حادثه به اینجا ختم نشد روز پنجم اسفند برخی فعالان فضای مجازی و منابع آگاه از ورود عده‌ای به فرمانداری سراوان و تخریب اموال عمومی خبر دادند که در نتیجه با اطلاعیه‌های گاه و بی‌گاه افراد غیرمطلع از مسائل مختلف اوضاع منطقه متشنج و افرادی به سمت فرمانداری هجوم برده و حتی صحبت‌های مسوولان را بر نتابیدند و خساراتی را به اموال فرمانداری وارد کردند.

از طرفی تحریک های انجام شده از طریق فضای مجازی موجب شد تا شامگاه همان روز پر ماجرا با تحریک عده‌ای در حمله به پاسگاه کورین زاهدان یک مامور نیروی انتظامی را شهید کردند.

هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران

موج‌سواری دشمنان در فضای مجازی

دروغ‌پردازی و عملیات روانی رسانه‌های معاند بعد از اتفاق سراوان به شکل ویژه‌ای تا جایی ادامه داشت که از تصاویر نامرتبط با سیستان وبلوچستان برای تشویش اذهان عمومی استفاده شد.

این تصاویر در صفحات گوناگون مجازی دست به دست می‌شد به گونه‌ای که حتی رضا پهلوی فرزند شاه سابق که همیشه آرزوی برهم زدن اتحاد مردم را داشت با انتشار توییتی به حمایت از این اغتشاشگران پرداخت.

موج سواری تا جایی ادامه داشت که گروه‌های معاند با تحریک جوانان برای حمله از فضای رسانه‌ای صفحات اشتراکی خود که از آن سوی مرزها تغذیه می‌شد استفاده کرده و با انتشار تصاویر و بعضا کلیپ‌های مربوط به سال‌ها قبل و یا کشورهای دیگر سعی به درهم آمیختن واقعیت کردند ( مثلا تصویری از مادری در کنار فرزندش نشان دادند یا یک فرد کشته شده که مربوط به خارج از مرزهای کشورمان بود، تصویر زیر)

هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اتفاقات سراوان گفت: قطعا مشخص است هر اتفاقی می‌افتند گروه‌هایی در کمین هستند تا برای نیروهای امنیتی و مردم سیستان و بلوچستان مشکل ایجاد کنند.

محمدهادی مرعشی ادامه داد: کسانی هستند که مردم را می‌خواهند از بدنه نظام دور کنند و اینها همان کسانی هستند که منافع شان به خطر افتاده است.

وی تصریح کرد: وقتی بخواهیم مساله سوخت را در مزرهای این استان ساماندهی کنیم قطعا منافع برخی از افراد به خطر می‌افتد و همین افراد مردم را تحریک می‌کنند.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: چندی قبل گروه جیش الظلم کلیپی را پخش کرد و گذرهای مرزی که در سیستان و بلوچستان برای ساماندهی سوخت برها ایجاد شده بود را زیر سوال برد و این مساله مشخص کرد که قرار است اتفاقی رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی این مسائل را کنار هم می‌گذاریم مشخص می‌شود که این طرح توسط دشمن برنامه ریزی شده برای اینکه مرزهای سیستان و بلوچستان آرامش نداشته باشد.​

هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران

ماجرای طرح رزاق در اتفاق سراوان چه بود

طرح رزاق هم از برنامه‌ریزی‌های دقیقی بود که به منزله کاهش اتفاقات نابهنجار در مرزها و کاهش آسیب‌هایی نظر انواع قاچاق و تامین معیشت موقتی مردم در دست اجرا قرار گرفت چرا که برنامه‌ریزان و سیاستمداران در دولت‌های مختلف پیوسته به حساسیت و اهمیت مناطق مرزی و جریان ابعاد گوناگون پدیده‌های اقتصادی و تاثیراتی که می‌گذارد و می‌گیرد واقف بوده‌اند.

گذرگاه مرز شمسر سراوان که محل اصلی و سرچشمه شروع حادثه هفته گذشته بود اساسا با هدف توجه به معیشت مرزنشینان از سوی مسوولان ایجاد شد.

در واقع مسوولان در راستای تامین معیشت مردم به سوخت‌بران اجازه داده‌اند که بدون مخدوش کردن پلاک باسرعت قانونی در چهارچوب مناسب کار خود را انجام دهند.

پیش از این طرح موادسوختی با خودروهای پلاک مخدوش و با سرعت سرسام آوری در جاده های جنوب استان جابجا می شد که همین مساله منجر به بروز حوادث رانندگی متعدد و آتش سوزی و کشته شدن افراد بی گناه شده بود.

هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان و ناکامی توطئه‌گران

استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه نشستی که با سران طوایف این استان داشت در بیان ابعاد و اهمیت طرح رزاق گفت: در این طرح هر ماشینی که از معابر در نظرگرفته شده عبور می‌کند پنج خانوار را زیرپوشش دارد و در این طرح به انسان‌های فقیر توجه شده است.

احمدعلی موهبتی بیان کرد: مافیا نمی‌گذارد که حوزه سوخت ساماندهی شود و چون منافع شان به خطر می افتد اذیت می‌کنند و ما نیز معترض این کارشکنی هستیم اما طرح رزاق یک تصمیم درست و به نفع مردم فقیر مرزنشین است.

وی ادامه داد: من خواهش کردم که مسوولیت این سوخت‌رسانی به جهت شرایط امنیتی بر عهده سپاه باشد اما این موضوع را دوستان ما نپذیرفتند و گفتند این شدنی نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: گفتیم سازمان همیاری شهرداری‌ها بیاید کار اجرایی را انجام دهد تا سودی ببرد که منافع آن به شهرداری‌های سیستان و بلوچستان برسد.

وی با بیان اینکه طرح رزاق برای ساماندهی و امنیت بخشی و تامین معیشت مرزنشینان به اجرا در آمد گفت: در گذشته خودروهای سوخت کش در جاده‌ها حرکت می‌کردند بعضا تیراندازی می‌شد، خودروها با سرعت زیاد تردد می کردند که موجب تصادف و آتش سوزی و عده‌ای نیز کشته می‌شدند، هیچ‌کس آن روزها را یادش نمی‌رود.

موهبتی با اشاره به اجرای طرح رزاق بیان کرد: برای خودروهایی که بدون پلاک مخدوش و با سرعت مطمئن در جاده ها تردد می کنند مشکلی پیش نمی آید اما قطعا با باندهای قاچاق مبارزه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح رزاق در حوزه امنیت ، نظم‌بخشی و فرهنگ‌سازی اثر داشته البته هنوز با نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

این طرح با اجرایی شدنش دست مافیای سوخت را از سیستان و بلوچستان کوتاه کرد و باعث عصبانیت ثروتمندان سو استفاده‌گر از سوخت‌بران و سو استفاده دشمنان و معاندان نظام شد.

نظر اهل سنت از اتفاقات سراوان چه بود؟

بعد از اتفاقات سراوان بزرگان اهل سنت و سران طوایف بلوچ هر کدام در اطلاعیه‌های مشخص مواضع خود را از اغتشاشگران جدا و مطالبه قانونی و در سایه و چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران را خواستار شدند.

در همین راستا چندتن از علما و سران طوایف قوم بلوچ سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا نظراتشان را بیان کردند.

مولوی بدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: انتظار داریم در جریان‌های اخیر موضوعات به درستی بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر خاطی هر کسی هست به مجازاتش برسد و حتی اگر ماموری هم خطا کرده باید به مردم اعلام شود افزود: وقتی که با مردم صداقت داشته باشیم قطعا مردم مطمئن می‌شوند و ما را خیرخواه خود دانسته و بهتر به حرف‌ها عمل می‌کنند.

عبدالنبی کرد یکی از سران و بزرگان طوایف سیستان وبلوچستان نیز گفت: یکی از افتخارات ما عشایر این است که سال هاست از مرز و کشورمان حفاظت می‌کنیم، عشایر سیستان و بلوچستان مملکتشان را مانند مادرشان می دانند و کشور برای آنان از جایگاه خاصی برخوردار است.
کرد افزود: همانطور که فردوسی گفت هر که را «مهر وطن در دل نباشد کافر است معنی حب و وطن فرموده پیغمبر است» حب وطن در دل و جان عشایر مستحکم است و با همین رویکرد همواره از کشور دفاع کرده و با دشمنان در نبرد بوده ایم.
وی ادامه داد: ضد انقلاب و مافیای سوخت از احساسات مردم سوء استفاده کردند و برخی متاسفانه تحت تاثیر یکسری صحبت ها قرار گرفتند و حرکات ناشایستی انجام دادند، اگر این کار را از طریق قانون انجام می دادند، مشکلشان به مراتب راحت تر حل می شد.
کرد تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی از طرق مختلف به مطالبه‌گری و خواسته‌های مردم توجه می‌کند، حرکتی که طی روزهای اخیر پیش آمده مذبوحانه و ناشایست است که آن را محکوم می‌کنیم.
وی خطاب به مردم گفت: سعی کنید از کانال های صحیح اخبار را دنبال کنید و اجازه ندهید فتنه‌ها تکرار شوند.
به گفته این معتمد و بزرگ طایفه کُرد، از نظر قانون و شرع کسی حق ندارد به بیت المال تعرض کند، چنین اقدامی توجیهی ندارد، پیامبر (ص) فرمودند که "خارترین مردم کسی است که اهانت کند"، بنابراین حتی حق اهانت به کسی را نداریم، چه برسد که بیت‌المال را تخریب کنیم، این کار درستی نیست و محکوم است.

تشخیص حق و باطل در حادثه سراوان

مردم ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب با بحران‌های گوناگونی روبرو بوده و در هر کدام از آن‌ها بصیرت و صف واقعی خود را از نابودگران امنیت مشخص کردند در موضوع سراوان هم اینگونه بود از جوانان نسل چهارمی گرفته که در فضای مجازی روشنگری می‌کردند تا آن مردمی که در تشییع شهید حادثه پاسگاه کورین به خیابان آمده و انزجار خود را از مخلان امنیت به وضوح نشان دادند، همه و همه نشان تشخیص حق از باطل بود.

استاندار سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در زمینه حادثه سراوان کسانی که در آن سوی مرزها نشسته و فریاد می زنند آن زمانی که حادثه تاسوکی، دارزین، مسجد جامع و ... اتفاق افتاد کجا بودند که داد و فریاد کنند زمانی که مردم استان توسط تروریست‌ها کشته می‌شدند چرا آن روزها کسی از بیرون مرز صدایش در نیامد چون افراد بی‌گناه در حال کشته شدن بودند.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه کدام کشور دنیا اجازه می‌دهد عده‌ای به مقر نظامی حمله و او سکوت کند افزود: کدام کشور دنیا اجازه می‌دهد به نماد حاکمیت در یک شهرستان حمله کنند و حکومت سکوت کند.

وی خاطر نشان کرد: اشکال کار این است که تحت فضایی قرار گرفته‌ایم که عقلانیت حاکم نیست و احساسات است که حکم‌فرمایی می‌کند.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در کورین اتفاقی افتاده و جوان‌ها ابتدا بچه‌ها را فرستادند جلو و بعد شروع به تیراندازی و با سلاح قناسه مأمور ما را شهید کردند باید در نظر داشت کسی که با قناسه و یا آرپی جی وارد میدان می‌شود آیا از مردم است؟

وی بیان کرد: دشمن نفوذ کرده و یارگیری می‌کند و ما باید مردم بویژه جوانان را حفظ کنیم و نگذاریم در زمین دشمن بازی کنند و آدم دشمن شده و سواری آن را بدهند.

اتفاق سراوان درسی برای آینده سیستان و بلوچستان

اتفاقات سراوان و نوع برنامه‌ریزی دشمن برای تحریک افکار عمومی نشان داد که آن‌ها هیچ زمانی به فکر سوختبران و ارتزاقشان نیستند چون اگر این موضوع صدق می‌کرد طرح رزاق که زمینه تامین معیشت عادلانه برای خانوارهای فقیر بود را با حمله‌های از پیش تعیین شده نشانه نمی‌گرفتند؟ همچنین نشان داد دشمنانی که از رسیدن دارو تا کوچکترین وسیله مورد نیاز در صنعت کشور را در باتلاق تحریم انداخته اند چگونه داعیه طرفداری از معیشت و زندگی و جان مردم دارند؟

این اتفاق درسی برای مردم سیستان و بلوچستان و کشور شد که دشمن شکل و شمایل خاصی ندارد بلکه آرام و با برنامه هر روز به شکلی می‌آید و جان جوانان این مرزو بوم را می‌ستاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!