مقام روس: شورای حکام در جلسه آتی رویکرد مسئولیت پذیری اتخاذ کند


مقام روس: شورای حکام در جلسه آتی رویکرد مسئولیت پذیری اتخاذ کند

مسکو - ایرنا _ «میخائیل اولیانوف» نماینده دائمی روسیه در سازمانهای بین المللی در وین گفت که جلسه آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در باره تحولات ایران و برجام می تواند سرنوشت ساز باشد از اینرو شایسته است شورای حکام رویکرد مسئولیت پذیری اتخاذ کند.

به گزارش ایرنا اولیانوف، امروز یکشنبه در توئیتی با اعلام اینکه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا دوشنبه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: این نشست می تواند تحولات بعدی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را از قبل تعیین کند. از اینرو لازم است تمامی حکام این نکته را در ذهن داشته باشند و رویکرد مسئولیت پذیری اتخاذ کنند.

موضوع توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و واکنش ایالات متحده به این موضوع در روزهای اخیر دستمایه گزارش‌ رسانه‌های خارجی شده است.

رسانه‌ها گفته‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی پیش نویس قطعنامه ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی توزیع کردند که اعتراض آمریکا را بیان می‌کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران را "غیر سازنده" می‌داند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.

ایران از بامداد سه‌شنبه ۵ اسفندماه مطابق مصوبه مجلس اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام شده است. مقامات جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، روند تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

ایران از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ (یک سال پس از خروج آمریکا از برجام) در واکنش به کوتاهی طرف‌های اروپایی برجام طی چند مرحله اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است در صورت برگشت آمریکا به اجرا تعهدات خود و لغو تحریم ها به برجام بازخواهد گشت.

ایران هفته گذشته با فرصتی که به دیپلماسی داد عملا حسن نیت خود را در قبال توافق برجام نشان داد. انتظار می‌رود این حسن نیت در صورتی که واقعا آمریکا قصد داشته باشد به دیپلماسی بازگردد، مد نظر قرار گیرد و طرف های برجام و مشخصا آمریکا از این فرصت حسن استفاده را داشته باشند در صورتی که اخبار منتشر شده درباره تلاش آمریکا درشورای حکام صحت داشته باشد و آمریکا وارد چنین مسیری شود، این رویکرد نه بازگشت به دیپلماسی بلکه انحراف از آن تلقی می شود. انحراف از تصویب قطعنامه شورای حکام در واقع نوعی گزارش‌دهی محسوب شده و نقش واسطه را ایفا می‌کند. به عبارتی گزارش‌های بازرسان آژانس را به دولت های عضو، شورای امنیت و مجمع عمومی انتقال می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!