نمایشگاهی که نه تخصصی بود، نه مردمی و نه بین المللی!


نمایشگاهی که نه تخصصی بود، نه مردمی و نه بین المللی!

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برای دومین بار با نمایشگاه صنایع دستی ترکیب شد. هشتم اسفند ماه آخرین روز برپایی این نمایشگاه بود. امسال بر خلاف سال گذشته که تازه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود و خبرهای ضد و نقیضی از شیوع آن داخل کشور پخش می شد؛ در فضای بسیار محدودی در چهار سالن محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا شد که بیشتر غرفه های...

نمایشگاه گردشگری در حالی برگزار شد که مردم نتوانستند از آن الگوی سفر ایمن بگیرند، بخش خصوصی حضور پررنگی نداشت و ارگان های دولتی هم نتوانستند رویکرد توسعه روستایی و سفر ایمن را تشریح کنند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برای دومین بار با نمایشگاه صنایع دستی ترکیب شد. هشتم اسفند ماه آخرین روز برپایی این نمایشگاه بود. امسال بر خلاف سال گذشته که تازه ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود و خبرهای ضد و نقیضی از شیوع آن داخل کشور پخش می شد؛ در فضای بسیار محدودی در چهار سالن محل دائمی نمایشگاه های تهران برپا شد که بیشتر غرفه های مربوط به آن نیز ارگان های دولتی بودند تا بخش خصوصی.

اداره های کل میراث فرهنگی استان ها به جز قم و خوزستان در این برنامه شرکت کردند. یک بار گفته شد که خوزستان به دلیل مشکلات مالی و بار دیگر گفته شد به دلیل وضعیت قرمزی که شهرهای آن دارد در این برنامه حضور پیدا نکردند. با این وجود سازمان منطقه آزاد اروند غرفه داشت.

اما نمایشگاهی که قرار بود عنوان بین المللی داشته باشد و ونزوئلا به دلیل سفر وزیر گردشگری این کشور به ایران در نمایشگاه حضور داشته باشد، نه در حد بین المللی مطرح بود و نه غرفه ای به شرکت های خارجی داده شد.

نمایشگاه آنلاین نبود

این نمایشگاه در حالی برگزار شد که هیچیک از نمایشگاه های گردشگری و تخصصی و مهم در دنیا حتی با گذشته نیم قرن از برپایی، برگزار نشدند بلکه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برنامه داشتند. اما این نمایشگاه در تهران همزمان با شیوع ویروس کرونای انگلیسی در تهران و فوت سه شهروند بر اثر این ویروس جهش یافته برگزار شد.

مسئولان برپایی نمایشگاه از جمله مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفته بودند که بخشهایی از این نمایشگاه به صورت آنلاین پخش خواهد شد اما هیچیک از بخش ها جز مراسم افتتاحیه به صورت آنلاین در پلتفرم های اعلام شده به صورت آنلاین پخش نشد.

در واقع شعار نمایشگاه نیمه حضوری و نیمه مجازی محقق نشد. بنابراین نه تنها اطلاع رسانی درستی برای بخش تخصصی و مردمی شکل نگرفت بلکه در شکل اجرا نیز ایرادات جدی به آن وارد است.

چند روز قبل از این نمایشگاه، ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشستی با حضور مسئولان تشکل های گردشگری که در سالن خلیج فارس این معاونت برگزار شد، گفته بود: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود و به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه ریزی ها و تمهیداتی اندیشیده شده که تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شود. همین منظور و با هدف حفظ سلامت مردم و بازدیدکنندگان، مراسم افتتاحیه با حضور تعداد اندکی برگزار خواهد شد و تمهیداتی نیز اندیشیده شده که در طول برگزاری نمایشگاه تجمعی شکل نگیرد.

حضور وزیر در مراسم افتتاحیه بدون رعایت پروتکل ها

در مراسم افتتاحیه مدنظر معاون گردشگری کشور، اتفاقاً هیچیک از پروتکل های بهداشتی رعایت نشده بود به نحوی که در سالن افتتاحیه و در هنگام حضور وزیر میراث فرهنگی و هیأت همراه در نمایشگاه، ازدحام مانند همیشه وجود داشت.

هر چند که در روزهای بعد این ازدحام کمتر بود ولی باز هم فاصله اجتماعی بین شرکت کنندگان رعایت نشده بود. تنها چیزی که مشهود بود، تب سنجی گاه و بیگاه ورودی سالن ها بود و ماسکی که خیلی از افراد به صورت داشتند.

این مراسم به حدی غیراستاندارد برگزار شد که پس از بازتاب های خبری آن، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفت: در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری اعلام شده که رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی بررسی لازم را انجام دهند. قطعاً با متخلفین این نمایشگاه برخورد خواهد شد.

همچنین در نمایشگاه امسال، از فروش غذا و آش در محوطه باز نمایشگاه خبری نبود تنها یک سیاه چادر به ارائه آش و چای می پرداخت. در همین فضای باز تعدادی خودروهای قدیمی در روز اول پارک شده بودند ولی روزهای بعد نبود. با این وجود خودروهای کمپر و سافاری در محوطه حضور داشتند.

عدم تبلیغات برای جلوگیری از حضور حداکثری مردم

برای این نمایشگاه هیچ تبلیغ محیطی و مجازی انجام نشد تا مردم بتوانند در آن شرکت کنند بنابراین نمی توان گفت که این نمایشگاه مردمی بود. چون متولیان نمی خواستند حضور مردم مانند سال های قبل باشد با این وجود هنرمندانی که بابت یک غرفه ۱۲ متری ۵ میلیون تومان پول پرداخت کرده بودند از اینکه مردم حضور پیدا نکرده و نتوانستند صنایع دستی خود را بفروشند، ناراضی بودند.

مردمی نبودن نمایشگاه یک دلیل دیگر هم دارد. پیش از این خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفته بود که این نمایشگاه در واقع به افراد الگوی سفر ایمن را توضیح خواهد داد و شرکت کنندگان می توانند مرکز اقامتی و یا تورهای سفر ایمن خود را معرفی کنند.

این نکته قابل تأملی بود که اصلاً در طول برگزاری نمایشگاه دیده نشد. هیچیک از غرفه ها و ادارات کل میراث فرهنگی استان ها الگوی سفر ایمن را در برنامه های خود نداشتند. بلکه به ارائه بروشور و موسیقی و صنایع دستی و معرفی جاذبه های خود در قالب پوستر و عکس پرداختند.

رویکرد گردشگری روستایی مشهود نبود

رویکرد دیگر این نمایشگاه توسعه گردشگری روستایی بود. شاید اگر از هر اداره کل استانی پرسیده می شد چه اقدامی برای این رویکرد در نمایشگاه انجام داده اید تنها جوابشان مصاحبه با رادیو روستا بود که در محل نمایشگاه حضور داشت!

همچنین از نحوه چیدمان و آماده سازی غرفه ها برای نمایشگاه این طور برمی آمد که خیلی از استان ها نمی دانستند آیا در برنامه حضور خواهند داشت یا نه به همین دلیل در روزهای آخر تصمیم به جمع آوری برخی اقلام برای ارائه در نمایشگاه کرده بودند و مشهود بود که هیچ آمادگی قبلی برای آن نداشتند و تنها برای رفع تکلیف حضور پیدا کردند.

همچنین خیلی از مهمترین های صنعت تورگردانی، آژانس ها و هتل ها حضور نداشتند تا این مذاکرات به تخصصی ترین شکل خود بیانجامد اگر هم کسی به نمایشگاه آمد بیشتر جنبه دیدار با هم صنف ها و دوستان را داشت.

مذاکره تخصصی با تم موسیقی!

این نمایشگاه از آنجایی تخصصی نبود که هیچیک از فعالان گردشگری و متخصصان شرکت کننده نمی توانستند به راحتی با یکدیگر مذاکره کنند چون صدای بلندگوها و صدای ساز و موسیقی های زنده ای در داخل سالن ها بسیار زیاد بود. این در حالی است که قبلاً گفته شده بود این برنامه ها در فضای باز اجرا می شود.

اما برعکس آن در سالن هایی که نمایشگاه ابزار آلات کشاورزی و تلکام برگزار شده بود، سکوت و فاصله زیاد غرفه ها و تعداد کم آنها موجب شده بود که هم بازدیدکننده تخصصی داشته باشند هم مذاکرات تخصصی شکل بگیرد.

هنرمندان صنایع دستی، فروش نداشتند

در سالن مربوط به صنایع دستی نیز با وجود اینکه هنرمندان زیادی با هزینه اداره های کل میراث استان ها و یا با حمایت شهرداری ها حضور پیدا کرده بودند اما برخی از هنرمندان هم با پرداخت هزینه غرفه برای فروش صنایع دستی آمده بودند و از اینکه هزینه ای برای غرفه داده اند و فروشی نداشتند، پشیمان بودند.

نمایشگاهی که پسرفت دارد نه پیشرفت

پیش از این در سال ۹۷ محمد ابراهیم لاریجانی که مدیرکلی بازاریابی و تبلیغات گردشگری را بر عهده داشت گفته بود: این نمایشگاه دوازدهمین دوره نمایشگاه تخصصی گردشگری است، با اینکه ما به اندازه پنجاهمین دوره نمایشگاه های فیتور یا برلین تجربه نداریم اما در چهلمین دوره از نمایشگاه گردشگری تهران، ما هم قصد داریم مانند نمایشگاه برلین بدرخشیم.

اما اکنون وضعیت برگزاری نمایشگاه از آن سال تا کنون و منهای اتفاقاتی که کرونا برای این نمایشگاه رقم زد، نشان می دهد که شاید این آرزو در دوره صدم نمایشگاه محقق شود! چون آن طور که بر می آید هر سال از کیفیت برگزاری نمایشگاه کم می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403