هرمزگان همچنان در شرایط ناپایدار ذخیره خونی قرار دارد


هرمزگان همچنان در شرایط ناپایدار ذخیره خونی قرار دارد

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: با توجه به وضعیت کرونایی و رسیدن به روزهای آخر سال، این استان همچنان در شرایط ناپایدار ذخیره خونی قرار دارد.

دکتر ایمان زارعی عصر یکشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین تعطیلات نوروزی، اعمال جراحی و درخواست‌های بیمارستانی و مراکز بیماران خاص افزوده شده اما موضوعی که مهم اینست که میزان اهدای خون افزایش پیدا نکرده و این امر سبب کاهش ذخیره خون شده است.
وی بیان داشت: شیوع گسترده ویروس کرونا در موج جدید یکی از دلایل جدی در کاهش حضور و اهدای خون مردم است اما مراکز اهدای خون به دلیل رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استاندارد در سطح مطلوب قرار دارد و مردم نگران مراجعه به مراکز اهدای خون نباشند.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: درحال حاضر در استان روزانه باید حدود ۲۵۰ واحد خون اهدا شود تا بتوان علاوه بر تامین نیاز روزانه ، ذخایر خون را هم تقویت کنیم.
زارعی با اعلام نیاز به همه گروه های خونی در هرمزگان اضافه کرد: از مردم دارای شرایط اهدای خون خواستاریم با اهدای خون از هم اکنون تا بهار حمایت خود را از بیماران تداوم بخشند.
وی با قدردانی از سرمایه‌های اصلی انتقال خون که با اهدای خون سالم سلامتی بیماران را تضمین می‌کنند، اعلام کرد: در استان چهار مرکز ثابت بندرعباس، بندرلنگه قشم و میناب آماده پذیرش از اهدا کنندگان خون هستند.
مدیرکل انتقال خون هرمزگان ادامه داد: همه تلاشمان اینست که تامین خون سالم و کافی برای بیماران بستری و خاص در بیش از ۲۲ بیمارستان و مرکز درمانی استان است.
وی از شهروندان خواست قبل از مراجعه برای جلوگیری از معطلی احتمالی به سامانه Nobatdehi.ibto.ir مراجعه و با دریافت نوبت نسبت به اهدای خون اقدام نمایند.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان انتقال خون هرمزگان، نیاز روزانه مراکز درمانی استان به طور متوسط بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و سازمان انتقال خون این استان باید خون مورد نیاز ۲۱ بیمارستان و مرکز درمانی را فراهم کند که این مهم تنها با همت و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.
هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و یک هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است.
بیشترین مصرف خون در هرمزگان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمارخاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده ای است.
بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در