نظارت دقیق بر روند توزیع واکسن کرونا در فارس اعمال شود


نظارت دقیق بر روند توزیع واکسن کرونا در فارس اعمال شود

شیراز-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز بر نظارت دقیق روند توزیع واکسن کرونا در شهرستان های استان فارس تاکید و بیان کرد: در چند روز آینده مرحله دوم از گام نخست واکسیناسیون برای گروه‌های مورد نظر که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، انجام می‌شود.

مهرزاد لطفی، یکشنبه در نشست ستاد مدیریت دانشگاهی کرونا از اعضای این ستاد خواست، برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص توزیع و تزریق واکسیناسیون کرونا داشته باشند.

وی، با اشاره به اینکه واکسیناسیون برای هر فرد به صورت ۲ مرحله انجام می‌شود، افزود: در چند روز آینده مرحله دوم از فاز نخست واکسیناسیون برای گروه‌های مورد نظر که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، انجام می‌شود.

لطفی، افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران کووید ۱۹ در روزهای اخیر را نگران کننده خواند و از مردم خواست با مشارکت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از سهل‌انگاری و عادی انگاری در ایام پایانی سال، مانع شیوع کروناویروس شوند.

او، جلب همکاری مردم در این ایام برای مشارکت در پایبندی به رعایت بهداشت را یک ضرورت برای کاهش آسیب‌های ناشی از موج جدید بیماری دانست و گفت: همزمانی بروز موج چهارم بیماری، ورود گونه جهش یافته و نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی، خطری جدی برای سلامت عمومی است که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

تشکیل کمیته علمی نظام مراقبت ویروس‌های موتاسیون (جهش یافته) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز از محورهای مورد تاکید رییس این دانشگاه در نشست امروز (دهم اسفندماه ۹۹) بود و مقرر شد با همکاری کمیته علمی کروناویروس و با برگزاری نشست‌های مستمر، موارد لازم از این طریق پیگیری شود.

وضعیت ۹۴ بیمار مبتلا به کرونا در فارس وخیم است

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در این نشست در مورد آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان فارس گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۴۱ هزار و ۳۲۹ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان فارس تهیه شده که با بررسی این نمونه‌ها، ۱۷۵ هزار و ۵۲۶ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

اورنگ ایلامی افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۴ هزار و ۶۳۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد، ۲ هزار و ۹۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۸ هزار و ۴۴۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این استان شناسایی شده‌اند.

وی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های فارس بستری هستند، ۵۴۶ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۹۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار داشت: همچنین از ابتدا تا کنون، ۱۷۰ هزار و ۲۴۳ نفر از مبتلایان به این بیماری بهبود یافته از بیمارستان‌های این استان ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

به گفته ایلامی، با جان باختن چهار نفر دیگر در اثر این بیماری در روز گذشته (نهم اسفندماه ۹۹) تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون در این استان به سه هزار و ۲۴۸ نفر رسیده است.

وی، با اشاره به گزارش مواردی از ابتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی در استان فارس و هشدار نسبت به سرایت پذیری بالا و عوارض ناشی از آن، افزود: در شرایط کنونی لازم است همگان بیش از گذشته رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه مرحله دوم واکسیناسیون کرونا نیز در استان فارس با اولویت بندی مورد تاکید وزارت بهداشت آغاز شده و ادامه دارد، گفت: امیدواریم با پوشش بیشتر این بیماری، شاهد کاهش روزافزون موارد ابتلا به این بیماری در فارس باشیم.

رنگبندی شهرستان‌های فارس

تعداد شهرستان‌های استان فارس به لحاظ شیوع کرونا در مقایسه با ۲ ماه اخیر روند کاهشی داشته اما نسبت به ۲ هفته اخیر این روند افزایشی شده است و هم اینک پنج شهرستان این استان شامل پاسارگاد، خنج، گراش، لامرد و مُهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و ۲۰ شهرستان فارس دارای وضعیت زرد هستند و ۱۱ شهرستان استان دارای وضعیت آبی (کم خطر) هستند.

هرچه رنگ شهرستان‌ها از آبی به سمت زرد، نارنجی و قرمز پیش برود به همان میزان محدودیت‌ها نیز بیشتر و سختگیرانه‌تر خواهد بود و بدون تردید ضرر و زیان تداوم این روند به ویژه در آستانه نوروز متوجه صنوف مختلف است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان