مردم تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس هستند


مردم تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس هستند

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، مردم را تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس دانست و متذکر شد: خوشبختانه در حوزه شعر و داستان پایداری آثار خوبی تالیف و چاپ شده است، اما در حوزه فیلم و تئاتر هنوز حق مطلب را ادا نکردیم.

سرهنگ حسین مصطفی پور در آیین اختتامیه دو جشنواره استانی «شعر پایداری» و «جایزه ادبی یوسف»، مقوله فرهنگ را شاخصه قابل توجه این مرز و بوم دانست و اظهار کرد: دنیا ایرانیان را به فرهنگ می شناسد و تاریخ این مرز و بوم مملو از آثار درخشان ملی و بین المللی فرهنگی است.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله ادبیات پایداری و معارف دفاع مقدس در حوزه فرهنگ پدیدار شد، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس فضایی را ایجاد کرد تا اهالی فرهنگ و ادب و قلم به ادبیات پایداری بیشتر بپردازند و شاهد تولید آثار شاخص در این حوزه هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر لزوم بهره برداری از گنجینه دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: فرزندان این مرز و بوم در طول هشت سال دفاع مقدس مظلومانه و با دست خالی و در سخت ترین شرایط در برابر جبهه کفر و استکبار که با تمام قوا برای نابودی نظام اسلامی آمده بود، ایستادگی کردند و حماسه های درخشانی را آفریدند.

مصطفی پور، حماسه ها و از خود گذشتگی ها و فداکاری ها و شجاعت ها و قصه های دوران دفاع مقدس را تمام ناشدنی دانست و گفت: با جانفشانش شهدا وجبی از خاک مقدس این کشور جدا نشد و ملت ایران با وجود همه محدودیت ها و دشمنی ها، از تهدید بزرگ جنگ سربلند و پیروز بیرون آمدند.

وی با بیان اینکه سوژه های فراوان و جذاب دفاع مقدس بسیار جای کار دارد، عنوان کرد: دفاع مقدس آنقدر بزرگ است که سالیان سال نیاز به کار فرهنگی و هنری و قلم فرسایی و تولید داستان و شعر و فیلم و تئاتر و... دارد لذا اهالی فرهنگ و هنر باید از معارف دفاع مقدس سوژه بگیرند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، عاشورا را جوهره فرهنگ شیعی دانست و اضافه کرد: پژوهشگران و نویسندگان و شاعران زیادی در طول تاریخ شیعه درباره عاشورا قلم فرسایی کردند. دفاع مقدس ما نیز به تاسی از عاشورای امام حسین(ع) شکل گرفت و شهدا و رزمندگان قدم به قدم در جبهه از عاشورا الگو می گرفتند و متوسل به اباعبدالله الحسین(ع) می شدند.

مصطفی پور، با بیان اینکه نظام فرهنگی غرب برای تجاوز خود به کشور ویتنام هزار فیلم ساخته است، عنوان کرد: هنوز برای هشت سال دفاع مقدس خود آثار فاخر سینمایی نداریم. این در حالی است که هر کدام از عملیات های دوران دفاع مقدس یک داستان و یک سوژه فیلم و تئاتر است و اگر روایت خوبی داشته باشیم، شاهد استقبال مردم از فیلم و تئاتر دفاع مقدس خواهیم بود.

وی مردم را تشنه کار فرهنگی فاخر در حوزه دفاع مقدس دانست و متذکر شد: خوشبختانه در حوزه شعر و داستان پایداری آثار خوبی تالیف و چاپ شده است، اما در حوزه فیلم و تئاتر هنوز حق مطلب را ادا نکردیم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با تاکید بر لزوم پرداختن به تاریخ شفاهی دفاع مقدس، اظهار کرد: یادگاران دفاع مقدس ناگفته های فراوانی از آن دوران دارند و سینه والدین شهدا مملو از خاطرات فرزندان شهیدشان است و این واهمه وجود دارد که با از دست دادن آنان، این معارف و خاطرات و روایات نیز از دست برود.

مصطفی پور، نسل جوان را نیازمند آشنایی با سبک زندگی شهدا دانست و تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر شاهد رشد تولید آثار در حوزه دفاع مقدس هستیم و اهالی فرهنگ و هنر و قلم بدون نگاه مادی اقدام به ضبط و ثبت و ارائه و چاپ آثار می کنند.

وی با بیان اینکه کار کردن برای دفاع مقدس باید با همان روحیه دفاع مقدسی باشد، گفت: وظیفه ما حفظ آرمان ها و ارزش هایی است که متبرک به خون شهدا شده و شهدا برای دفاع از این آرمان ها و ارزش ها از جان شیرین خودشان گذشتند.

اسماعیل محمدپور، مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز، با بیان اینکه جشنواره ملی شعر پایداری ۲۰ اسفند امسال در شیراز و جشنواره ملی داستان کوتاه پایداری ۱۴ اسفند ۹۹ در ساری به شکل مجازی برگزار می‌شود، گفت: شاعران منتخب گیلان هم در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی از ارسال ۶۷ اثر در بخش شعر و ۴۹ اثر در بخش داستان به این دو جشنواره خبر داد و عنوان کرد: امسال ۱۵ عنوان کتاب در حوزه شعر دفاع مقدس در گیلان تولید شده که تا پایان سال در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات