تولید فرآورده ژن درمانی «کارا 19» توسط محققان داخلی


تولید فرآورده ژن درمانی «کارا 19» توسط محققان داخلی

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: فرآورده ژن درمانی «کارا 19» یک دستاورد کاملاً بومی است و این فرآورده توسط محققان در داخل کشور تولید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالحسین شاهوردی با حضور در استودیو خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما درباره کمک تولید فرآورده ژن درمانی به نظام درمان و بیماران سرطانی افزود: سلول درمانی و ژن درمانی تحت عنوان انقلابی در علوم پزشکی یکی از موضوعات روز است.

وی ادامه داد: رویکرد‌هایی که امروز درباره درمان بیماری‌های صعب العلاج مشاهده می‌کنیم از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: پژوهشگاه رویان مرکز جامع سلول‌های بنیادی را که تشکیل داد بخش‌های مختلف را در زمان‌های متفاوت به این زنجیره کاری اضافه کرد.

وی افزود: ما موضوع تولید سلول، تولید فرآورده‌های سلولی را داشتیم و درحال حاضر بحث فرآورده‌های ژن درمانی، ایمونوتراپی و مهندسی بافت را در دستور کار داریم.

وی تصریح کرد: ژن درمان یک رویکردی است که حتی افراد بزرگسال که هموفیلی دارند با این تکنیک‌ها درمان می‌شوند.

شاهوردی گفت: امروز بعضی از فرآورده‌های ژن درمانی را در برخی کشور‌ها داریم که با هزینه بسیار گران برای مردم تولید می‌کنند و اگر ما در این عرصه ورود پیدا نکنیم مطمئنا مشکلاتی در آینده خواهیم داشت.

وی افزود: تولید این فرآورده‌ها در کشور‌های اروپایی و آمریکای شمالی بین ۳۷۳ الی ۴۸۰ هزار دلار هزینه برای یک بیماری دارد.

وی ادامه داد: ما اولین قدم راکه تربیت نیروی انسانی است برداشتیم و تولید زیر ساخت‌ها و مجهز کردن آن انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: اولین کاری که انجام شد بعنوان یک کار نمادین «کارا ۱۹» که برای سرطان‌های خونی است را خارج ازفضای آزمایشگاه تولید کردیم و تست‌های پیش بالینی خود را انجام داده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ بتوانیم کارآزمایی بالینی این کار را شروع کنیم.

وی افزود: بعد از اینکه ۳ یا ۴ فاز کار آزمایی را پشت سرگذاشتیم و با بررسی‌هایی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود اجازه ورود به بازار را خواهد گرفت.

شاهوردی ادامه داد: در فاز کار آزمایی اول هم که شروع می‌شود باید فرآورده را در وزارت بهداشت ثبت کنیم.

وی گفت: امیدواریم با برداشته شدن این قدم یک درمان جدید را برای بیماران بخصوص صعب العلاج راه اندازی کنیم.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: این دستاورد کاملاً بومی است، اما همکاران ما تجربیات خوبی را در آزمایشگاه‌های خارج از کشور هم بدست آوردند و فرآورده «کارا ۱۹» توسط همین محققان در داخل کشور تولید شده است.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!