جشنواره موسیقی نی انبان یکی از مهمترین جشنواره های موسیقی کشور می شود


جشنواره موسیقی نی انبان یکی از مهمترین جشنواره های موسیقی کشور می شود

دبیر نخستین جشنواره بین المللی نی انبان گفت: این جشنواره یکی از مهمترین جشنواره های موسیقی کشور می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره بین المللی نی انبان، «فواد توحیدی»، دبیر این جشنواره در خصوص برگزاری جشنواره ای با محوریت ساز نی انبان گفت:حدود دو سال از مهاجرت من به جزیره کیش میگذرد و از همان لحظه به فکر طراحی جشنواره ای فراملی متناسب با اتمسفر و حال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی انبان بهترین گزینه در این رابطه است.این ساز سالهای سال است که در رپرتوار موسیقی جزیره حضوری پررنگ دارد.در کنار این مساله شخصا معتقد هستم نی انبان جذاب ترین سونوریته را در بین سازهای نواحی ایران دارد که در آنِ واحد چندین حس را در شنونده برمی انگیزد به طوریکه مخاطب دقیقا نمیداند از شنیدن صدای آن شاد است یا غمگین.دچار وهم است یا حماسه. این خصوصیت در سازهای دیگر دیده نمی شود. در نهایت طرح خود را در معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد مطرح کردم و خوشبختانه مورد استقبال واقع شد.

وی ادامه داد: هدف اصلی جشنواره نی انبان کیش دعوت از بهترین نوازندگان نی انبان برای حضور در این رویداد است. برای همین انتخاب هدفمند گروهها بهترین گزینه ی پیش روی ما بود.ضمن اینکه تا این لحظه استقبال خوبی هم در بخش فراخوان و انتخاب داشته ایم و از اکثر نقاط ایران به دبیرخانه آثاری ارسال شده است.

این پژوهشگر موسیقی بومی با بیان اینکه سعی کرده ایم بهترین نوازندگان نی انبان کشور و تعدادی از نوازندگان این ساز در سایر کشورها در جشنواره حضور داشته باشند، اظهار داشت: اکثر گروههای برتر نی انبان کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده اند و در بخش فراخوان هم به سایر هنرمندان فرصت شرکت از طریق ارسال اثر داده شده است که هنرمندان این بخش توسط هیات علمی جشنواره انتخاب و دعوت می شوند.از تعدادی از پیشکسوتان ساز نی انبان در چهار منطقه ی ثبت شده ی نی انبان شامل خوزستان، بوشهر،کرمان و هرمزگان هم برای تجلیل در جشنواره دعوت شده است.بخش بین الملل جشنواره توسط هنرمند ارزنده ی نی انبان آقای محسن شریفیان مدیریت میشود و نی انبان نوازان صاحب نامی هم در این بخش حضور خواهند داشت.شورای علمی جشنواره نیز از آقایان صادق چراغی،بابک شهرکی،دکتر محمدعلی مرآتی و محسن شریفیان تشکیل شده است. شرکت کنندگان در مناطقی از جزیره ی زیبای کیش اجرای برنامه دارند و اختتامیه جشنواره هم در سالن همایشهای خلیخ فارس برگزار خواهد شد.

دبیر نخستین جشنواره بین المللی نی انبان ادامه داد: اجراهای عمومی اصلی ترین بخش جشنواره است ضمن اینکه نشست های تخصصی با حضور پژوهشگران و نوازندگان ایران و کشورهای دیگر شرکت کننده در محوریت ساز نی انبان برگزار خواهد شد.بخش تجلیل از پیشکسوتان و همچنین ثبت و ضبط آثار شرکت کنندگان از دیگر بخشهای جشنواره است.مشخصات و سابقه فعالیت هنرمندان هم در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد.

توحیدی در خصوص برگزاری جشنواره های موسیقی با موضوعیت دیگر سازهای نواحی گفت:در حال حاضر محوریت با ساز نی انبان است و هنرمندان در قالب تکنوازی و آنسامبل به اجرای برنامه میپردازند.سازهای همراه با توجه به رپرتوار هر منطقه در جشنواره حضور دارند.شاید در آینده موضوعی جداگانه مربوط به سازهای همراه و همچنین آداب و رسومی که با همراهی نی انبان برگزار میشود وهمچنین بحث ساخت نی انبان، بخش مقالات علمی و فیلمهای مستند در جشنواره مطرح شود.

این آهنگساز در خاتمه با اشاره به جایگاه جشنواره بین المللی نی انبان اظهار داشت: شخصا معتقدم این جشنواره به زودی یکی از جذاب ترین و مهم ترین جشنواره های موسیقی در کشور خواهد شد به طوریکه گردشگران و علاقمندان بسیاری برای استفاده از برنامه های جشنواره به جزیره ی کیش خواهند آمد.این نکته را هم اضافه کنم اگرچه نی انبان حضور دیرینه ای در چهار استان ثبت شده در میراث ناملموس فرهنگی کشور دارد ولی علاقمندان و نوازندگان بسیاری در سایر نقاط کشور نیز دارد.این جشنواره میتواند تاثیر زیادی در ایجاد رقابت و در نتیجه بالارفتن سطح کیفی نوازندگان داشته باشد.

نخستین جشنواره بین المللی نی انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از 20 تا 22 اسفندماه در کیش برگزار خواهد شد که فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین الملل را برعهده دارند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک