بررسی نقش فقه در حقوق کیفری و جزایی/تبیین تفاوت انقلاب اسلامی و علوم کلامی/بررسی قوت نقاط فلسفه سیاسی در انقلاب اسلامی


بررسی نقش فقه در حقوق کیفری و جزایی/تبیین تفاوت انقلاب اسلامی و علوم کلامی/بررسی قوت نقاط فلسفه سیاسی در انقلاب اسلامی

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالگرد صدور بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی را برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت سالگرد صدور بیانیه تاریخی گام دوم انقلاب همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی را برگزار کرد این همایش سه شنبه ۲۸ بهمن ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ میزبان اندیشمندان و اساتید حوزه علمیه و مقالات ارائه شده بود. گفتنی است همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی در چند کارگروه تخصصی به بررسی مقالات و آثار پژوهشی و تحقیقاتی ارائه شده پرداخت.

بنابر این گزارش کارگروه الزامات حقوقی گام دوم انقلاب اسلامی به ارزیابی تحولات خانوادگی بر اساس فرمان اصل ۲۱ قانون اساسی آسیب های فرد گرایی در توجه به حقوق زنان و چالش های عام خانواده پرداخت.همچنین تحول نظام جرم سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و حوزه پرچالش نظام حقوقی ایران که نهایتاً منجر به تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی شد و بررسی نکات مثبت و منفی آن از دیگر مقالات ارائه شده در این کار گروه است.

کارگروه حقوقی همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توسعه علوم انسانی به بحث فقه در نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران و نقش فقه در روند قانونگذاری و اجرای آن پرداخت. گفتنی است نقش فقه در حقوق کیفری و جزایی بسیار حائز اهمیت است که در آینده می‌توان بسیاری از چالش‌های موجود را با مباحث فقهی برطرف کرد و گام موثری در این زمینه برداشت.

بنابر این گزارش مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات دینی در کار گروهی مجزا به بررسی رابطه علوم انسانی و انقلاب اسلامی و پاسخگویی به شبهات در این زمینه پرداخت.

گفتنی است مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم به منظور تکمیل اندیشه دینی و پاسخگویی به سوالات بنیادین و رفع شبهات توسط شورای عالی حوزه علمیه قم تاسیس شد در ابتدای تاسیس این مرکز آیت الله حسینی بوشهری ریاست آن را بر عهده داشتند و از ابتدای فعالیت آن تاکنون حدود ۷۰ عنوان کتاب و ۲۰۰ هزار پاسخ و همچنین تولید نرم افزار های حقوقی نرم افزارهای قرآنی نرم افزار های کلامی و پاسخ به ۳۰۰۰ شبهه صورت گرفته است.

مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات در حوزه‌های قرآن و حدیث کلام و فلسفه ادیان تربیت و اخلاق سیاست و جامعه حقوق و جامعه شناسی فعالیت می کند و تا کنون حدود ۱۷۰ کرسی آزاد اندیشی برگزار کرده است که ۲۶ بهمن ماه سال ۹۹ هفدهمین نشست آن با حضور اساتید حوزه علمیه پیرامون رابطه علوم انسانی و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی همچون علوم انسانی کامیابی و کاستی‌ها، تحولات علوم اسلامی در ۵۰ سال اخیر، رابطه کلام با عقاید در نظام جمهوری اسلامی، تدوین و نقش تاثیر دین در جامعه در پرتو انقلاب اسلامی مطرح شد همچنین به سوالات بنیادین همچون رابطه فقه و حکمت و تفاوت انقلاب اسلامی و علوم کلام و شبهات متعدد پاسخ گفته شد.

بنابر این گزارش کارگروه سیاست و نقش آن در گام دوم انقلاب اسلامی بر موضوعات همچون رشد معنویت در انقلاب و قبل از آن گرایش به دین و یکتاپرستی در روابط بین المللی نهادهای محوری در اندیشه شیعه و مبارزه با تبعیض در نظر آزادیخواهان جهان انفعال انسان از ماده گرایی و ارزیابی وضعیت مطالعات فلسفی در انقلاب و مقایسه آن با کشور آلمان و ترکیه نقاط قوت فلسفه سیاسی در انقلاب اسلامی گسترش حکمت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز