سامان دهی شهر تاریخی استخر از اولویت های پایگاه جهانی تخت جمشید است


سامان دهی شهر تاریخی استخر از اولویت های پایگاه جهانی تخت جمشید است

فدایی گفت: اقدامات حفاظتی و سامان دهی شهر تاریخی استخر که در نزدیکی تخت جمشید واقع شده از اولویت های پایگاه جهانی تخت جمشید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید فدایی»، امروز (شنبه 9 اسفند) از آغاز پروژه حفاظتی و مرمتی در شهر استخر خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات حفاظتی و سامان دهی این شهر تاریخی که در نزدیکی تخت جمشید واقع شده از اولویت های پایگاه جهانی تخت جمشید است.

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ادامه داد: شهر باستانی 60 هکتاری استخر در سال 1310 شمسی به ثبت ملی رسیده است و به دلیل برخورداری از شواهد تاریخی دوره های هخامنشی تا ساسانی و دوران اسلامی اهمیت تاریخی خاصی دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته اقداماتی همچون بهسازی مسیر قبلی و ایجاد مسیر جدید دسترسی به آثار کاوش شده در بخش شرقی این شهر انجام شد و کارگاه مرمت نیز بر روی بلندترین جرز سنگی موجود در محوطه ایجاد شد.

فدایی اعلام کرد: طی ماه های قبل نیز مرکز مطالعاتی محوطه تجهیز و راه اندازی شده است تا کارشناسان حفاظت و مرمت بتوانند در این محوطه تاریخی، حضور دائمی داشته باشند.

وی با اشاره به تداوم اقدامات پژوهش، حفاظت و مرمت در مجموعه شهر استخر گفت: توسعه نورپردازی اضطراری محوطه در شب و تکمیل سیستم حفاظت الکترونیک محوطه نیز در حال انجام است و نیازهای لازم در خصوص اینترنت و خطوط تلفن برای تسهیل امور، مرتفع خواهد شد.

پایان پیام/664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت